سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:41 - پنجشنبه 14 آذر 1392

در جمع ایرانیان مقیم امارات

ظریف: کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند و ما اصرار داریم آینده خودمان را خودمان تعیین کنیم.

images
به گزارش اصفهان شرق به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (چهارشنبه) در جمع ایرانیان مقیم امارات در محل باشگاه ایرانیان در دبی به تشریح عملکرد دستگاه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات ایرانیان پاسخ داد.

وی سیاست خارجی را حوزه تأمین منافع ملی خواند و وظیفه دست‌اندرکاران سیاست خارجی را پیشبرد آرمان‌ها، اهداف و منافع مردم ایران برشمرد به شکلی که بیشترین منافع با کمترین هزینه برای آنها تامین شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیپلماسی را هنر رسیدن به اهداف با کمترین هزینه برشمرد و افزود: نباید برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی از مردم خرج شود.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه مردم ولی‌نعمتان ما هستند، عنوان کرد:‌ما به عنوان نماینده و خدمتگزار مردم در حوزه سیاست خارجی باید بیش از هر چیز منافع، نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و حقوق مردم را در نظر بگیریم و در جهت احقاق حقوق آنها و بدست آوردن منافع و کاستن از نگرانی‌ها و کم کردن فشارها و افزایش احترام ایران و ایرانی در جهان تلاش کنیم.

ظریف خطاب به حاضران گفت: ما نمایندگان یک تمدن بزرگ تاریخ‌سازیم و ایران و ایرانی باید در همه جای دنیا محترم باشد و هرجا که نام ایران و جمهوری اسلامی برده می‌شود، یادآور رأفت اسلامی، پیشرفت، سعادت، همزیستی و همدلی بین مردم باشد و این وظیفه دستگاه سیاست خارجی است.

ظریف با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی در این وظیفه بیش از هرچیز به مردم متکی است، خاطرنشان کرد: این مردم هستند که با حضور خود در حماسه خرداد برای ما فضای تنفس ایجاد کردند و این مردم بودند که از طریق صندوق‌های رای روش آینده، زندگی و تعامل با دنیا و نگرش دنیا را تعیین کردند مردم ایران در خردادماه به دنیا اعلام کردند که چاره‌ای ندارد جز اینکه با احترام و تکریم با مردم سخن بگویند و نمی‌توانند با فشار، ارعاب با آنها صحبت کنند و این بزرگترین پشتوانه قدرت ملی ماست.

ظریف اضافه کرد: آنهایی که فکر می‌کنند، ایران از طریق دستیابی به سلاح هسته‌ای به دنبال قدرت است،‌منبع قدرت ایران را اشتباه گرفتند زیرا منبع قدرت ایران ابزار نظامی،‌کشتار و تهدید نیست.

ظریف با بیان اینکه در دنیای امروز قدرت و عوامل ایجادکننده آن دگرگون شده است، یادآور شد: در جهان در حال گذار، ابزار قدرت مالی نمی‌تواند به تنهایی تعیین‌کننده آینده کشورها باشد. آنچه که امروز می‌تواند برای ایران قدرت بیافریند، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است که این قدرت بیش از هر چیز بر اهداف،‌آرمان‌ها و گفتمان اصیل انقلاب تکیه دارد.

وی اظهار داشت: مردم ما امسال گفتمان اصیل انقلاب را انتخاب کردند، گفتمانی را که خواسته‌های رهبری را نمود می‌داد، گفتمان اعتدال و میانه‌روی و مهم‌تر از همه گفتمان خودباوری.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌دولت تدبیر و امید به توان و قدرت این مردم باور دارد و ایران را قدرتمند می‌داند و به به جهت همین قدرتمند دانستن ایران است که نگرانی ندارد و در کنار 6 قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند.

وی ادامه داد: مذاکره می‌کنیم چون معتقدیم از منافع کشور دفاع کنیم، چون متکی به قدرت برخاسته از استقلال‌طلبی و آزادی طلبی هستیم. ما اعتدال و تعامل را گفتمان اصیل انقلاب می‌دانم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سخنان خود در جمع ایرانیان مقیم امارات با بیان اینکه تندروی هیچ ربطی به اسلام نداشته و با جمهوری اسلامی کاملا بیگانه است، افزود: تندروی ناشی از کم‌نگری است.

وی اضافه کرد: اگر نتانیاهو بر اساس ادعاهایش از سلاح‌های هسته‌ای نگران است، چرا از تعاملی که در نهایت بتواند به دنیا ثابت کند ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای نیست، نگران است.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی نگران آن است که تصویر غیر واقعی که از ایران ساخته و آن را به پوششی برای توجیه جنایت‌هایش تبدیل کرده، برای همگان به نمایش در آید و دنیا با واقعیات این دنیا آشنا شود.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در حرام خواندن سلاح هسته‌ای خاطرنشان کرد:‌ وقتی که از فتوای مقام معظم رهبری سخن می‌گوئیم یعنی ما نظریه‌ای بالاتر از رژیم‌های کنترل تسلیحات را قبول داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با ذکر این نکته که ما به لحاظ شرعی، اخلاقی، قانونی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را مخل امنیت خود می‌دانیم، افزود: داشتن این سلاح نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری امنیت ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار فارس، ظریف در ادامه سخنانش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه قدرتمندترین و بزرگترین کشور برشمرد و افزود: سیاست ما این بوده و هست که به همسایگان اطمینان بدهیم و خیالشان از ما راحت باشد و بدانند که از قدرت نظامی، مردمی، انسانی و … برای تحقیر و تحمیل در هیچ ملتی استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به سفرش به منطقه اظهار داشت: این سفر به این خاطر است که به دوستان منطقه اعلام کنم، امنیت شما، امنیت ما، ثبات شما، ثبات ما و آرامش شما، آرامش ماست و بدون صلح، آرامش و ثبات جمعی هیچیک از کشورهای منطقه روی ثبات و آرامش را نخواهند دید.

ظریف امنیت بر منطقه را تفکیک‌ناپذیر خواند و افزود: امریکا با تمام قدرتش نتوانست در یک دنیای ناامن، امن باشد و 11 سپتامبر این قضیه را ثابت کرد.

ظریف ناامنی در منطقه را ناامنی برای همه خواند، پیشرفت هر یک از کشورهای منطقه را پیشرفت همه برشمرد و افزود: دنیای با حاصل جمع صفر به پایان رسیده و ما در این منطقه نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم. در این منطقه نیاز به اعتمادسازی داریم.

به گزارش خبرنگار فارس، این اظهارات ظریف با تشویق حاضران روبرو شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که کسی برای ما تعیین نکند که چکار می‌توانیم در حوزه صلح‌آمیز انجام دهیم یا ندهیم. کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند.

به گزارش خبرنگار فارس این اظهارات ظریف نیز با تشویق حاضران روبرو شد.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم سرمان را بلند نگه داریم و بگوئیم که خودمان آینده خودمان را رقم می‌زنیم و این آینده را با عقلانیت، منطق، تعامل سازنده، روشنگری و شأن و منزلت ایران و ایرانی رقم خواهیم زد و از این مسیر است که ایران قدرتمند می‌شود.

وی با بیان اینکه ما نگران چیزی نیستیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم، ولی اصرار داریم آینده خودمان را خودمان تعیین کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد:‌در مذاکرات به یاری خدا قدم اول برداشته شد و ما روند فزاینده فشار، تحریم،‌تندروی را متوقف کردیم.

وی با بیان اینکه طرفین به سمت تقابل می‌رفتند و این به نفع هیچکس نبود، اظهار داشت:‌نهایت مسیری که بر ما تحمیل شده بود و رو به تقابل می‌رفت، متوقف شد و به سمت حل پیش می‌رود.

وی در عین حال یادآور شد:‌البته واقعیت این است که ما در گذشته سوابقی از قدرت‌های بزرگ مشاهده کرده بودیم که نمی‌توانیم به آنها اطمینان کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فرصتی برای قدرت‌های بزرگ فراهم شده تا یک بار دیگر امتحان جلب اطمینان مردم ایران را بدهد.

وی با بیان اینکه دنباله مسیر دشوار و راه بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: ‌اما وارد حوزه‌ای شدیم که در نهایت می‌تواند برای همه ما مفید باشد و توافقی که صورت گرفته برای منطقه مفید است و منطقه را از کابوس بحران نجات داده است.

وی پرسید، نمی‌دانم که چرا برخی از کشورهای منطقه ابراز نگرانی کردند،

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما با این هدف وارد بازی شدیم که به حول قوه الهی و با استقامت مردم همه حقوق آنها تامین و همه تحریم‌ها برداشته شود.

وی در پایان گفت: همه یکصدا هم‌دل و به فراموش کردن جناح‌بندی‌های سیاسی در جهت پیگیری منافع ملی و کسب احترام جهانی و اعتلای نام ایران با توکل به خدا به پیش خواهیم رفت و ان‌شاءالله با صبر و متانت ایرانی‌ها به نتیجه خوب خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار فارس در ابتدای این مراسم با پخش سرود امارات و ایران و قرائتی از آیات قرآن کریم، آغاز و سپس فیلمی از ظریف به نمایش درآمد و پس از آن سفیر ایران در ابوظبی اظهاراتی را بیان کرد.

ظریف در پایان این مراسم از نزدیک در جریان مشکلات ایرانیان مقیم امارات قرار گرفت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.