سرویس: سیاسی » بین الملل 09:02 - جمعه 02 مرداد 1394

استفاده از « واي‌فاي » حرام است!

شاید برای گروهی که از اینترنت به عنوان یک عامل مهم در جذب نیرو استفاده می‌کند، عجیب باشد. اما واقعیت این است که داعش استفاده از اینترنت را در رقه که آن را پایتخت خلافت خود می‌نامد، حرام و ممنوع کرده‌ است.

به گزارش اصفهان شرق؛ ابوابراهیم الرقوی یکی از مؤسسان داعش رقه می‌گوید: داعش در حالی وای‌فای را در رقه ممنوع کرده‌ است که بهای آن بسیار گران است و همین مانع دسترسی ساکنان رقه که بسیاری از آنها داعشی نیستند به پهنای باند اینترنت شده‌ است.

بر اساس اطلاعاتی که ابوابراهیم الرقوی داده است، مبلغ فروش امتیاز هر پهنای باند اینترنتی به دو هزار دلار می‌رسد که طبیعتاً در توان تعداد کمی از اهالی رقه است.
کافی‌نت‌ها نیز به تبع این گرانی‌ها خدمات خود را با بهایی گزاف ارائه می‌دهند. البته برخی اهالی رقه و حتی خود داعشی‌ها سعی می‌کنند، در سفرهای خود به ترکیه با خرید دیتا ارتباط خود را با شبکه‌های جهانی حفظ کنند.
مبارزه خاموشی که داعش از مدت‌ها پیش با اینترنت در رقه آغاز کرده بود، باعث شده، بسیاری از کافی‌نت‌ها در رقه به تعطیلی کشیده‌ شوند، اما حالا با حرام اعلام شدن آن، این مبارزه جنبه‌ای علنی و فیزیکی به خود گرفته است، به طوری که نیروهای داعش در خیابان‌های رقه می‌گردند تا اگر سیگنال‌های وای‌فای مشاهده کردند، آنها را تحت عنوان غیرقانونی بودن تخریب کنند.
این اقدامات هرچند باعث خشم مردم شده‌ است که با توجه به محدودیت‌های داعش قادر به رفت و آمد با خانواده و فامیل نیستند و تنها از طریق واتس‌اپ و وایبر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اما واقعیت این است که مردم کاری در برابر این محدودیت‌ها نمی‌توانند انجام دهند.
شاید بسیاری از مردم رقه در واقع داعشی نباشند اما مجبور هستند با آویختن پرچم داعش از پنجره خانه‌های برای خودو خانواده‌شان امنیت بخرند. آنها اکنون نیز به همین ترتیب مجبور خواهند بود تسلیم داعش شوند و ارتباط خود با جهان را از دست بدهند.
منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.