سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:05 - پنجشنبه 01 مرداد 1394

امضاي تفاهم نامه ي مشترك فيما بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و استانداري اصفهان

تفاهم نامه ي مشترك فيما بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و استانداري اصفهان با هدف كمك به افزايش سهم بخش تعاون ، توسعه ي فرهنگ تعاون در جامعه و توسعه ي همكاري هاي دو جانبه به امضا رسيد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از اداره كل روابط عمومي استانداري اصفهان، دكتر رسول زرگرپور در ديدار معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ايشان گفت: بخش تعاون داراي بار ارزشي است و علاوه بر نقش اقتصادي، نقش اجتماعي را نيز در جامعه ايفا مي كند.
رسول زرگرپور با بيان اينكه انتظارات مديريت استان از بخش تعاون هنوز برآورده نشده است، اظهارداشت: اين بدان معنا نيست كه نيروهاي موجود عملكرد مطلوبي نداشته اند بلكه انتظارات از استان اصفهان بالاتر از اين است.
استاندار اصفهان با اشاره به ظرفيت هاي بالاي استان در بخش صنعت و علم، گفت: تعاون نيز جايگاه والايي دارد و شايد هيچ بخشي تا اين اندازه مورد توصيه ي مقام معظم رهبري قرار نگرفته است و تاكيد ايشان بر اين است كه 25 درصد از سهم اقتصاد كشور بايد از آن تعاون باشد و اين نشان از ارزش گذاري مقام معظم رهبري به بخش تعاون است.
زرگرپور با بيان اينكه 15 درصد توليد ناخالص ملي صنعت به استان اصفهان اختصاص دارد، عنوان نمود: در مقابل تنها 3 درصد از تعاوني هاي كشور در اين استان قرار گرفته اند كه عدد قابل قبول و مورد انتظار براي استان اصفهان نيست.
وي با تاكيد بر اينكه تعاوني هاي غير فعال كه حدود 20 درصد از تعاوني هاي استان را تشكيل مي دهند بايد فعال شوند، اظهارداشت: بايد با تشكيل كارگروه ويژه در خصوص بررسي علل غيرفعال بودن آنها اقدام شود.
مدير ارشد استان بر شفاف سازي آمارها در خصوص تعاوني هاي فعال و غير فعال تاكيد نمود و گفت: اصفهان مي تواند به يك الگوي موفق در بخش تعاون در سطح كشور تبديل شود.
وي با بيان اينكه بايد تعاوني هاي بزرگ كشور به مردم معرفي شوند، يادآور شد: ظرفيت ها و قابليت هاي تعاون هنوز براي مردم بازگو نشده است و مردم نگرش خوبي بر اين بخش ندارند و دچار نوعي كج فهمي در اين خصوص شده اند.
استاندار اصفهان با اشاره به اينكه بخش خصوصي در قالب شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي مسائل و مشكلات اين بخش را مطرح كرده است، افزود: بخش تعاون نيز به اين بخش ورود يافته و اولويت مديريت استان براي حل مشكلات، بررسي مسائل بخش تعاون خواهد بود.
زرگرپور با اعلام اينكه اصفهان آماده ي اجراي طرح هاي پايلوت در سطح كشور است، افزود: در سطح كشور هر طرح پايلوتي وجود داشته باشد، مديريت استان اصفهان آماده ي اجراي آن خواهد بود.
حميدكلانتري، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت تعاون در كشور، تصريح كرد: تعاون از لحاظ عدالت اجتماعي،سرمايه ي اجتماعي، مديريت سرمايه هاي خرد و رفع محروميت و توانمند سازي مردم نقش مهمي را ايفا مي كند.
وي اضافه كرد: ايجاد اشتغال از چشمه ي جوشان تعاون و ارتقاي رشد اقتصادي از مهمترين نقش هاي بخش تعاون است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمار تعاوني هاي كشور در بخش هاي مختلف اشاره كرد و افزود: حدود 3 هزار تعاوني يعني 3 درصد تعاوني هاي كشور در استان اصفهان وجود دارد ولي قابليت اين استان بيشتر از اين تعداد تعاوني خواهد بود.
وي با بيان اينكه درصدد گسترش تعداد تعاوني هاي دهياران هستيم، افزود: تعاوني توسعه ي عمران شهرستان ها از جمله تعاوني هاي چندمنظوره هستندكه مي توانند طرح هاي عمراني را بدون مناقصه در اختيار گيرد كه قرار است با همكاري استانداران، 40 مورد از اين تعاوني ها امسال ايجاد شود و سهميه ي استان اصفهان در خصوص ايجاد اين نوع تعاوني ها در سطح ملي بايد بيشتر شود.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بيان اينكه سلامت كار در تعاوني ها قطعا نسبت به بخش دولتي و خصوصي بيشتر است، اظهارداشت: تعاوني ها مي توانند در قالب اقتصاد مقاومتي در شرايط پساتحريم و گسترش اعتماد عمومي ياري دهنده باشند.
وي با بيان اينكه ايجاد شبكه تعاون و فعال شدن اتاق هاي تعاون از اهداف اين وزارت خانه است، عنوان نمود: اگر تعاوني ها به صورت شبكه اي و با هم فعاليت نمايند مي توانند از سانتريفيوژ ها هم بهتر عمل كنند و در اين راستا تعاوني ها هم بايدبا هم تعاون داشته باشد.
كلانتري با اشاره به اينكه در حال حاضر فرصت استثنايي براي رونق اقتصادي و تلاش براي رشد اقتصادي در كشور فراهم شده است، افزود: اين فرصت به خصوص براي شركت هاي دانش بنيان بهتر خواهد بود و اعلام آمادگي استاندار اصفهان بهترين فرصت براي بخش تعاون است كه از ظرفيت هاي پيش رو استفاده كند.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام آمادگي براي برگزاري سمينارها و نشست هاي تخصصي وانجام كارهاي پژوهشيدر استان اصفهان ، گفت: از استاندار فرهيخته اصفهان تقاضا مندم كه علاوه بر بخش استاني، در سطح ملي نيز وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي را ياري و حمايت نمايند.
حميدكلانتري از امضاي تقاهم نامه با استاندار اصفهان در خصوص عنايت بيشتر به بخش تعاوني خبر داد و گفت:‌ اين تفاهم نامه به منظور گسترش همكاري، تقويت مشاركت و استفاده ي بهينه از منابع، ظرفيت هاي بومي و امكانات منطقه اي و توانايي جغرافيايي استان با هدف تقويت و گسترش فرهنگ كارآفريني و ايجاد اشتغال پايدار و مولد توسط بخش تعاون به امضا خواهد رسيد.
گفتني است در پايان اين ديدار تفاهم نامه ي مشترك في ما بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و استانداري اصفهان با هدف كمك به افزايش سهم بخش تعاون و رسيدن تا 25 درصد اقتصاد استان، توسعه ي فرهنگ تعاون در جامعه، توسعه ي همكاري هاي دو جانبه در جهت تقويت و توسعه ي تشكل هاي تعاوني و افزايش سطح اشتغال مولد با تاكيد بر مالكيت و مديريت نيروي كار واحدهاي تعاوني به امضا رسيد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.