اصفهان شرق

آیا فرهنگ اشرافی‌گرایی دوباره نهادینه خواهد شد

کدخبر: 6918
1392/09/14 در ساعت 10:32

اسماء معتمد- : همان طور که همه می‌دانیم اسلام با اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی مخالفت صد درصدی دارد و شان مسئولان ‌را با سایر گروه‌های جامعه یکی می‌داند. در اسلام هیچ کس از دیگری برتر نیست، مگر در تقوا. پیامبر اعظم(ص) این اصل را کامل رعایت می‌کرد و ائمه اطهار(ع)‌ هم بر آن تاکید مسلم داشتند.‌ اینجاست که کاخ سبز معاویه بین مسلمانان به‌عنوان نماد تجمل‌ و اشرافی‌گری شهرت یافت و خانه گلی حضرت علی(ع) به نماد جهانی ساده زیستی تبدیل شد.

انقلاب اسلامی ما نیز براساس همین الگو پایه ریزی شد و کاخ ستم ۲۵۰۰‌ساله شاهان را فروریخت. امام خانه‌ای کوچک و محقر در دهکده جماران (منطقه‌ای که به توصیه پزشکان انتخاب شده بود) داشت و امام خامنه‌ای هم همین سبک و سیاق را در پیش گرفته‌اند؛ چنان‌چه همه علما و مراجع عظام این‌گونه هستند. اما این موضوع تنها به شخص اول مملکت منحصر نمی‌شود. همان گونه که سلمان فارسی و میثم تمار را به حصیربافی و خرمافروشی‌شان می‌شناختند، مسئولان نظام اسلامی هم باید همانند مردم و به‌دور از فخرفروشی و تجمل‌گرایی باشند و گرنه خواه ناخواه از مردم جدا می‌شوند. و این فاصله خوب نیست. دولت نهم و دهم با همه کم و کاستی‌هایش، انصافا محاسن زیادی داشت و یکی آن بود که  تفکر خود برتربینی و اشرافی‌گرای را میان وزرا و دولتیان برچید.
194
احمدی نژاد

قبل از آن وقتی وزیری به شهری می‌آمد ازیک هفته قبل صداوسیما و روزنامه‌های محلی رپرتاژ خبری می‌ر‌فتند و شهر‌ را با انواع بنرهای سازمانی برای خوش آمدگویی آذین می‌بستند‌!! اما در دوره احمدی‌نژاد وزرا خدمت‌رسانی به جامعه را اصل قرار داده بودند و دیگر ازاین اتفاقات خبری نبود، تاجایی که حتی گاه در اخبار می شنیدیم، رییس جمهور هم به شهرهای مختلف رفته است بدون زرق و برق و های وهوی به خدمت‌رسانی خود پرداخته است.

jpg
احمدی نژاد

در واقع طبق توصیه امام علی(ع)‌ در نهج‌البلاغه، مسئولان در دسترس مردم بودند، اما به تازگی در خبرگزاری‌ها،‌ خبرهایی منتشر می‌شود که بوی اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی می‌دهد. این موضوع به‌جز هزینه کردن از بیت‌المال مسلمانان  و جدایی مسئولان و مردم، به نهادینه شدن فرهنگ زشت تجمل‌گرایی و کبر خواهد انجامید. در خبرها آمده بود؛ دستورالعمل جدیدی تهیه و تدوین شده است؛ تا جایی که سفر وزرای کابینه به استان‌ها‌ با تشریفات کامل حتی پهن شدن فرش قرمز برای آقای وزیر انجام می‌شود. همچنین در تمام این سفرها باید استاندار به‌عنوان ارشدترین مقام نظامی منطقه به استقبال وزیر بیاید و مراسم تشریفات به طور کامل و انجام شود؛ مساله‌ای که در تضاد با ساده‌زیستی مسئولان اجرایی کشور است!! حضور نیروهای نظامی و سان دیدن مقامات هم از جمله اقداماتی است که علاوه بر صرف وقت نیروها برای استقبال از آقای وزیر!!، هزینه‌های زیادی از بودجه بیت‌المال صرف می‌کند تا یک سفر دوروزه انجام شود، البته دلیل مشخصی برای برگزاری و اجرای این برنامه‌ها، به خصوص برای وزرا و دولتمردان وجود ندارد و تا بوده این برنامه‌ها برای مهمانان خارجی صورت می‌گرفته است نه چند مسئول وزیر داخلی که برای انجام وظایف معمولی خود سفر می‌کنند.

105513
انجام تشریفات رسمی برای وزیر کشور
105514
حتی بعضی وقت‌ها نیاز به مرور خبرها و تحلیل نیست، ‌تصاویر خود گویای اتفاقاتی ازاین دست هستند این‌که هیات دولت، بین خبرنگاران‌‌ و مسئولان با نوار قرمز رنگ و محافظ و… فاصله ایجاد می‌کند؛ جای سوال دارد. تشریفات دولت یازدهم به سمتی می‌رود که این نهی آشکار و ضد فرهنگ اشرافی‌گرایی را به یک عرف تبدیل کند که این جای تاسف وتامل دارد؛ وقتی خبرنگاران که چشم وگوش مردم هستند نتوانند به‌راحتی با مسئولان ارتباط برقرار کنند و حرف بزنند، وای به حال‌‌‌ مردم عادی!!

اما سکوت مجلس و نمایندگان مجلس در این میان هم خود جای سوال دارد؟ آیا نباید جلوی این خطکشی‌های هدفمند را گرفت؟

منبع: صاحب نیوز