سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:20 - پنجشنبه 01 مرداد 1394

در گفت‌وگو با مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی مطرح شد؛

مدرسه در مزرعه؛ گروه‌های جهادی در خدمت ترویج کشاورزی و دامپروری علمی

مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی روز به روز براهمیت ترویج اقتصاد مقاومتی وقوف بیشتری پیدا می‌کنند، گفت: کشاورزی یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی در کشور است، با توجه به مشکل کم آبی در کشور گروه جهادی مهاجران آسمانی روی آموزش کشاورزی مدرن و آبیاری قطره‌ای در مزارع تمرکز کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین کیانی‌نیا، دانشجوی ترم آخر کارشناسی زراعت دانشکده کشاورزی کرج و مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی است. او فعالیت‌های جهادی خود را از سال 87 آغاز کرده و علاقه‌مند به اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به محرومین و کشاورزان کم دانش است.

مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی به خبرنگار بسیج سازندگی گفت: گروه جهادی مهاجران آسمانی را با همفکری هم دانشگاهی‌ها در دانشکده زراعت کرج با هدف ترویج کشاورزی و دام پروری به روش علمی و صحیح در بین روستاییان تشکیل دادیم چون احساس می کردیم که جای یک گروه جهادی متخصص در امر کشاورزی در بین گروه‌های جهادی کشور خالی است.

کیانی‌نیا درباره فعالیت‌های گروه جهادی مهاجران آسمانی خاطرنشان کرد: گروه جهادی مهاجران آسمانی 4 سال پیاپی در تعطیلات نوروز سال‌های 90 تا 94 در روستاهای شهرستان ایذه حضور پیدا کرد و به آموزش کشاورزان منطقه پرداخت. محوریت اصلی فعالیتمان را ترویج کار کشاورزی قرار داده‌ایم و در عین حال به امور دامپروری و دامپزشکی روستاها نیز اهتمام داریم. ما معتقدیم اگر مردم روستاهای ایذه با کشاورزی و دامداری اصولی و علمی آشنا شوند بسیاری از مشکلاتشان مرتفع می‌شود و بیکاری در منطقه کاهش می‌یابد.

وی افزود: گروه جهادی مهاجران آسمانی طی روزهای 10 الی 20 شهریور ماه سال جاری در روستای “هریس” در آذربایجان شرقی حضور خواهد یافت و با ترویج و آموزش کشاورزی مشغول به خدمت رسانی خواهد شد. ترویج آموزش کشاورزی شامل 5 زیر مجموعه از جمله کلاس‌های متمرکز ترویجی، نمایشگاه ترویجی، کارگاه‌های آموزش ترویجی، بازدید ترویجی و طرح مدرسه در مزرعه (آموزش‌های مستقیم و عملی در مزرعه) است. همچنین واکسیناسیون دام‌ها و سم‌پاشی از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی است.

کیانی‌نیا با یادآوری اهمیت فعالیت فرهنگی در اردوهای جهادی افزود: گروه جهادی مهاجران آسمانی اقدام به تهیه جزوه احکام کشاورزی کرده است. این جزوه شامل استفتائات و احکام مرتبط با امور کشاورزی است و امیدواریم انتقال بیشتر و دقیق‌تر آموزه‌های شرعی به کشاورزان باعث شود این عزیزان زحمت‌کش محصول پربرکت‌تری بدست آورند.

این دانشجوی جهادی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی روز به روز بر اهمیت ترویج اقتصاد مقاومتی وقوف بیشتری پیدا می‌کنند، گفت: کشاورزی یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی در کشور است و ما نیز به دلیل رابطه تنگاتنگ کشاورزی با اقتصاد مقاومتی روی این مساله تمرکز کرده‌ایم. با توجه به مشکل کم آبی در کشور آموزش کشاورزی مدرن و آبیاری قطره‌ای در مزارع از اهداف مهم گروه جهادی مهاجران آسمانی است.

کیانی با اشاره به محرومیت‌های روستاهای شهرستان ایذه، گفت: زندگی در روستاهای شهرستان ایذه بسیار طاقت فرسا است زیرا این روستاها از پزشک و حتی خانه بهداشت محروم هستند. به دلیل فاصله زیاد روستاها با شهرستان ایذه خدای ناکرده اگر کسی در نیمه های شب یا حتی در روز بیمار شود به دکتر نمی رسد زیرا وسیله‌ای برای تردد نیست.

این دانشجوی جهادی با اشاره به اینکه یکی از روستاهایی که در شهرستان ایذه آب آشامیدنی ندارد روستای دره غریب است، گفت: روستای دره غریب در کنار رود کارون 3 قرار دارد اما اهالی این روستا آب آشامیدنی ندارند. مردم این روستا برای آوردن آب به سختی مسیر صعب العبور یک ساعته را با حیوان طی می‌کنند تا به روستای مجاور برسند. گروه جهادی مهاجران آسمانی پیگیر رفع این مشکل مردم روستا بود و ما به شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان ایذه هم مراجعه کردیم و به آنها گفتیم که ما حاضریم برای روستا تانکر آب خریداری کنیم، شما فقط زحمت بکشید برای مردم روستا روزانه آب بیاورید اما از همین کار ساده هم استنکاف کردند.

کیانی‌نیا در پایان از گروه‌های جهادی خواست که با مطالبه‌گری که جزء لاینفک هویت گروه‌های جهادی است، باعث توجه بیشتر دولتمردان به روستاییان شوند.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.