سرویس: اجتماعی » علمی 22:09 - سه شنبه 30 تیر 1394

رتبه دوم کنکور علوم انسانی 94 در گفتگو با اصفهان شرق:

علاقه ام مرا به سمت علوم انسانی کشاند/ دانش آموز اصفهانی، از اردوی جهادی تا عبور از سد کنکور

رتبه دوم کنکور سراسری سال 94 بعد از علاقه و استعداد، تغییر زیربنای کشور در زمینه مسائل علوم انسانی را هدفی برای وارد شدن به این رشته عنوان کرد.

به گزارش اصفهان شرق: نتایج کنکور سراسری سال 94در حالی اعلام شد که در کنار اسامی درخشان فرزندان این آب و خاک، نام «سید ابوالفضل میررضی» به عنوان نفر دوم کنکور علوم انسانی از اصفهان در اصلی‌ترین آزمون علمی سالانه کشور عنوان شد.
ابوالفضل متولد سال 75 از محله رهنان اصفهان است که در دبیرستان تیزهوشان شهید اژه ای اصفهان درس خوانده و ما به بهانه کسب ربته دوم در کنکور انسانی سال 94 به سراغ او رفتیم تا از حال و نحوه مطالعه و حس زیبای وی و خانواده اش پس از اعلام نتایج کنکور و موفقیت در این ماراتن نفس‌گیر بیشتر بدانیم.

اصفهان شرق- ضمن تبریک به شما، رزومه مختصری از موفقیت های خودتان را بیان کنید؟
در دبیرستان شهید اژه ای اصفهان و تا سال سوم دبیرستان در رشته ی ریاضی فیزیک تحصیل کرده ام. بنا به علاقه زیادی که به رشته ادبیات داشتم از ابتدای سال تحصیلی 93 تا روزهای پایانی تحصیل برای آشنایی با دروس انسانی و آمادگی برای شرکت در آزمون انسانی عزم خود را جزم کردم تا خود را برای حضور در ماراتون سراسری این آزمون آماده کنم. در ضمن به جهت علاقه به دروس ادبی موفق به کسب مدال نقره کشوری در المپیاد ادبی شدم.

اصفهان شرق- چه دلیلی برای تغییر رشته تحصیلی شما از ریاضی به انسانی بود که منجر به موفقیت شما در جمع برترین های کنکور شد؟
از اول دبیرستان علاقه زیادی به رشته انسانی در من بود ولی با تحقیق بر روی این رشته و در نظر گرفتن مدت زمان لازم برای خواندن دروس مرتبط، تصمیمم بر این شد که به خاطر کسب مزایای رشته علوم ریاضی در پرورش ذهن، دو سال در این رشته تحصیل و سال آخر، زمان مورد نیاز را برای شرکت در آزمون انسانی بگذارم.

اصفهان شرق- میانگین مطالعه شما به چند ساعت در طول روز می رسید و آیا با توجه به استعداد و نوع درس خواندن، پس از شرکت در آزمون انتظار کسب رتبه برتر کنکور را داشتید؟
مطالعه روزانه خیلی متفاوت بود و از روزی 2 ساعت به حداکثر 10 ساعت در روزهای نزدیک کنکور رسید ولی این سبب نشد که از فعالیت های فرهنگی دست بکشم به گونه ای که در مرکز فرهنگی شهید بهشتی حضور و فعالیت تفریحی، ورزشی و شرکت در هیئت ها را داشتم، در کل باید بگویم در درس خواندنم افراط و تفریط نبود.
در رابطه با انتظار از رتبه برتر کنکور، مسلما هر دانش آموزی پس از آزمون می تواند حدود رتبه خود را حدس بزند و من با انتشار کلید آزمون و تطبیق پاسخ ها، توانستم درصدهایم را به صورت حدودی بدست آورده به همین دلیل احتمال می دادم رتبه ی خوبی کسب کنم و اینکه در آزمون های آزمایشی هم رتبه خوبی را به دست می آوردم.

اصفهان شرق- اولین کسی که خبر خوش قبولی را به سمع شما رساند، چه کسی بود؟
همکلاسی دوران دبستان که دوست امروزم در مرکز فرهنگی شهید بهشتی است، از رادیو خبر کسب رتبه دوم بنده را شنیده بود و تلفنی به من اطلاع داد، بعد از آن پدر و مادرم مطلع شدند.
پس از آن دوستان و معاون مدرسه و همچنین معلمان دوره راهنمایی و دبیرستان هم با تماس تلفنی و تبریک این موفقیت نهایت محبت را به من ابراز داشتند.

اصفهان شرق- در بین عوام این نظر وجود دارد که رشته های فنی و ریاضی می تواند در امور مربوط به توسعه کشور نقش موثرتری را ایفا کند، نظر شما در این رابطه چیست؟
اگر ریشه ای به این موضوع نگاه کنیم، اساس کار مربوط به علوم انسانی است و تا وقتی زیربنای مناسبی برای رشته های فنی در کشور نداشته باشیم، نمیتوان نتیجه ایده آلی گرفت و همین امر و بی توجهی به رشته های علوم انسانی باعث شده که دانشجویان نخبه تحت عنوان های مختلف جذب خارج شوند.

اصفهان شرق- چه هدفی را از تحصیل در این رشته دنبال می کنید؟
علاوه بر استعداد و علاقه مهمترین نکته ای که منجر شد به این رشته روی بیاورم، هدفی بود که در تغییر مباحث زیربنایی در خصوص مباحث مرتبط با این رشته دنبال می کردم ولی هنوز در انتخاب رشته ی تحصیلی به تصمیم جدی نرسیده ام.

اصفهان شرق- رمز موفقیت شما در کنکور چه بود؟
در درجه اول لطف خدا و توسل به معصومین و در مراحل بعدی حمایت های همه جانبه خانواده عاملی در پیشرفت تحصیلی من بود. تلاش و وقت گذاشتن به موقع برای هر درس و همچنین پرهیز از افراط و تفریط در درس خواندن باعث شد که از برنامه های جانبی باز نمانم.

اصفهان شرق- به چه میزان از کلاس های آمادگی کنکور استفاده کرده و به نظر شما تا چه میزان در موفقیت افراد موثر است؟
در کلاس کنکوری شرکت نکردم و کلاس هایی که مدرسه برگزار می کرد تا حد نیاز شرکت داشتم ولی در آزمون های 2 هفته ای سنجش به دلیل اینکه مروری بر مطالعات گذشته باشد، شرکت مستمر داشتم. در خصوص مطالعه کتب آموزشی هم، بیشتر کتاب های درسی مورد تاکید بود و از دو کتاب کمک درسی عربی و ریاضی کمک می گرفتم.

اصفهان شرق- بسیاری از افراد محرومیت را دلیل عدم موفقیت عنوان می کنند، نظر خود را در این خصوص ذکر کنید؟
شرط لازم رسیدن به موفقیت ثروت و برخورداری نیست زیرا بسیاری از افراد در محرومیت به نقطه بزرگ رسیدند و هر چه محرومیت زیاد باشد، عمق موفقیت بیشتر است. مسلما محرومیت با تلاش و کوشش رفع می شود و نباید مانعی در موفقیت های زندگی شود زیرا فردی که محرومیت را به شخصه لمس کرده است، بیشتر درصدد پیدا کردن راهکار برای رفع آن بر می آید.

اصفهان شرق- شما در اردوی جهادی هستید، چرا این زمان را انتخاب و انگیزه شما در این خصوص چیست؟
قبل از اعلام نتایج در اردوی جهادی توسط مرکز فرهنگی شهید بهشتی برای اعزام به روستای بهرام آباد فریدون شهر، ثبت نام کرده بودم ولی در کل باید گفت که در اردوهای جهادی فرایند خودسازی را می توان انجام دهیم و با حضور در کنار محرومان بازنگری خوبی را در اعمال روزانه خود داریم.

اصفهان شرق- چه توصیه ای به جوان های این مرز و بوم دارید؟
در زندگی سعی کنند ظرفیتشان را در نظر بگیرند و متناسب با آن تلاش کنند، اگر توقع بیش از استعداد از خودشان داشته باشند، مسلما با نرسیدن به خواسته انگیزه کافی را از دست می دهند و اگر خودشان را دست کم بگیرند، نمی توانند به شکوفایی برسند، پس باید هر کس با تلاش و کوشش و در نظر گرفتن استعداد خود به هدف انتخابی خود رسیده و موفقیت را به زندگی اش راه دهد.
نکته دیگر که باید محصل مد نظر قرار دهد زمینه و مساله ای است که حین مطالعه باید انتخاب کند. برخی بنا به شرایط شخصیتی، تنهایی و گاها سالن مطالعه را برای مطالعه انتخاب می کنند و توجه به شرایط بسیار مهم است که باید مد نظر قرار گیرد.

سخن اخر:
تشکر ویژه از همه کسانی که در موفقیت بنده سهیم بودند از خانواده تا مسئولان مدرسه و معلمین گرامی دارم.

————-

گفتگو از زهرا شجاعی

———–

همچنین بخوانید:

5 نظر در مورد “علاقه ام مرا به سمت علوم انسانی کشاند/ دانش آموز اصفهانی، از اردوی جهادی تا عبور از سد کنکور”

  1. همکلاسی گفت:

    سلام
    خیلی خوشحالم که موفق شده ای، امیدوارم در تمامی مراحل زندگی ات مانند امسال به مدارج عالی برسی.

  2. احسان گفت:

    خیلی عالی بود.
    سیدجان موفق باشید و دنبال هدفی که گفتید انشالله بروید.
    البته من یکی از،منطقه محرومم و میتونم بگم، منطقه ما هم افراد موفق یاد داره

  3. محمد جواد گفت:

    سلام
    ضمن تبریک به اقای میررضی
    اصفهان شرق گرامی، اگر از شرق اصفهان هم فردی موفقیتی هر چند کم ولی الاقل دو رقمی و سه رقمی در کنکور به دست آورده خواهشا گفتگویی با او بگیرید.

  4. ورزنه ای گفت:

    خیلی خوب بود
    تبرررریک به دوست عزیز و موفق

  5. محمد ابراهیم گفت:

    سلام، سرکار خانم شجاعی ضمن تشکر از شما بابت مصاحبه خوبتان، اگر میشه از رتبه های سه رقمی شرق اصفهان هم گزارش بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.