سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:07 - سه شنبه 30 تیر 1394

ماجرای حذف اشتباهی یارانه برخی کارمندان، کارگران و بازنشستگان

اجرای سیاست توزیع یارانه نقدی به شیوه یکسان در شرایط فعلی کشور به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و علاوه بر با شعار تحقق عدالت اجتماعی و سیاست کلان اقتصاد مقاومتی و حمایت همه‌جانبه از تولید مغایرت دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اجرای سیاست توزیع یارانه نقدی به شیوه یکسان در شرایط فعلی کشور به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و علاوه بر با شعار تحقق عدالت اجتماعی و سیاست کلان اقتصاد مقاومتی و حمایت همه‌جانبه از تولید مغایرت دارد، ضمن اینکه در دو سال گذشته قانون بودجه به صراحت به موضوع حذف غیرنیازمندان از یارانه اشاره دارد، تا دولت براساس معیارها و شاخص‌های لازم اقدام به چنین کاری کند.

* حمایت همه جانبه از اجرای درست قانون حذف یارانه غیر نیازمندان

این گزارش نیز بنا دارد، در کنار حمایت از تلاش‌های مسئولان در جهت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حفظ و حراست از منابع بیت‌المال و رعایت عدالت در راستای اجرای درست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و قانون بودجه، اشکالات پیش‌آمده در حذف برخی از افراد و خانوارها را به مسئولان گوشزد کند.

حذف برخی کارمندان، کارگران و بازنشستگان در ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر به دلیل عدم واریز یارانه نقدی موجب شد تا نسبت به این موضوع اعتراضاتی صورت بگیرد.

* ملاک حذف غیرنیازمندان را شفاف اعلام کنید

در همین راستا فردی که خود را کارمند معرفی می‌کند، گفت: قبلا گفته بودند حقوق کمتر از 2.5 میلیون حذف نمی شوند. معیار حذف در حال حاضر چیست، چرا شفاف آن را اعلام نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای گذاران زندگی متاهلی با 5 سر عائله دوشغله محسوب می‌شود، عنوان می‌کند:‌ در خانواده ما 4 نفر دانشجو هستند و معلوم نیست ملاک‌ها چگونه بوده است. در حالی که درآمد و هزینه همخوان نیست.

* کارمندی که یارانه‌اش حذف شد

این کارمند با طرح این سوال که چرا افرادی که وضعیت بهتری داشته و در اطراف آنها وجود دارند از یارانه نقدی حذف نشده‌اند، می گوید: صرف داشتن خانه در بالاشهر ملاک حذف یارانه است؟ افرادی را می شناسم که ماشین‌های متعددی داشته، اما یارانه آنها قطع نشده است. اکنون کارمندانی حذف شدند که حقوق آنها ثابت و مشخص است و اطلاعاتی برای پنهان کردن ندارند.

فردی دیگری که به تازگی صاحب فرزند شده است، با اعتراض به حذف یارانه خود از تیرماه سال جاری بیان می‌کند: در ورامین زندگی می‌کنم و یک خانه و ماشین دارم که حق همه افراد است و نمی دانم به چه علت یارانه‌‌ام حذف شده است.

* آیا صاحب خانه بودن ملاک حذف یارانه است؟

این فرد نیز که خود را کارمند یک موسسه فرهنگی معرفی می‌کند، یادآور شد: حتی اطلاع رسانی نیز نسبت به حذف یارانه صورت نگرفته، در حالی که گفته بودند، خبر می دهند. پس از چندین سال مستاجری با وام و قرض خانه دار شدیم، اما اکنون یارانه ما قطع شده است. آقای وزیر کار و رفاه پاسخگو باشد.

وی اظهارداشت: اعتراض خود را در سامانه یارانه 10 مربوط به ثبت و اطلاعات مربوط به ماشین و خانه به همراه قیمت آنها را داده است. در سایت پیامی داده بود که یارانه شما به دلیل مغایرت اطلاعات قبلی اعلامی حذف شده است.

*گلایه شدید بازنشسته ای دیگر

همچنین پ.ق از بازنشستگان تامین اجتماعی می گوید: من ماهانه رقم ناچیز یک میلیون تومان از تامین اجتماعی مستمری می گیرم و شغل دیگری هم ندارم و با کمک فرزندانم زندگی می کنم. حتی به اسم خودم هم زمین و خانه ای هم ندارم و سفر خارجی هم نداشته ام و در جنوبی ترین نقطه تهران هم زندگی می کنم. با این وضعیت وزارت کار و رفاه که مدام شعار حمایت از قشر بازنشستگان را می دهد، یارانه من و خانواده ام را از خرداد حذف کرده و به رغم اینکه کتبا اعتراض کرده و در سایت هم ثبت کرده ایم دوباره یارانه تیر را هم واریز نکرده اند که دچار مشکلات زیادی شده ایم. خوب است وزارت رفاه اگر قبول دارد اشتباهی کرده است آن را در اسرع وقت اصلاح کند و امثال مرا که ادعای حامی بودن دارد، دچار مشکل نکند.

* پیش بینی جریمه برای افراد که اطلاعات نادرست می‌دهند

به گزارش فارس طبق قانون بودجه سال 93 دولت می تواند افرادی را که اطلاعات نادرست اعلام می‌کنند در صورتی که ثابت شود مشمول یارانه نیستند، می تواند علاوه بر دریافت اصل یارانه پرداختی، افراد را جریمه نیز کند.

قطعاً اجرای قانون که حذف غیرنیازمندان جزئی از این موضوع مهم حساب می شود، نیاز واقعی این روزهای کشور است، تا از طریق کمک به بخش سلامت، بهداشت و درمان گوشه‌ای از آلام نیازمندان واقعی را در این بخش برطرف کند.

از سوی دیگر، پرداخت کامل درآمد حاصل از هدفمندی برای تزریق آن در میان جامعه به نیازمند و غیرنیازمند موجب شده تا حمایتی از تولید که منافع عموم در آن وجود دارد نشود، بنابراین ضرورت حذف غیرنیازمندان در این موضوع نیز به شدت خودنمایی می‌کند تا منابع حاصل از آزادسازی حامل های انرژی به تولید و اشتغال تزریق شود و بخشی از مشکلات بیکاری و اشتغال جوانان از این طریق حل شود.

* نقاط مبهم در معیارهای حذف غیر نیازمندان

به گزارش فارس طی ماه‌های اخیر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به بخشی از ملاک‌های حذف یارانه بگیران اشاره کرده و گفته بود: سفرهای خارج از کشور به غیر از سفرهای زیارتی و ماشین‌های خارجی معیارهای حذف هستند.

البته ربیعی بیان کرده بود که برخی اقشار از یارانه نقدی حذف نخواهند شد. وی گفته بود: اساسا بنای حذف هیچ بازنشسته‌ای را نداریم و ممکن است در شاخصه‌های دیگر ما قرار گرفته باشند.

در همین راستا نیز سیدعلی‌اکبر طاهایی معاون ربیعی به موضوع حذف یارنه نقدی طبق قانون اشاره کرده و بیان کرده بود: از محل درآمد حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند هزینه‌های سلامت و اشتغال پرداخت شود. یکی از مشکلات حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد، نبود بانک اطلاعاتی دقیق و مشخص است و در این باره موانع بسیاری بر سر راه حذف یارانه وجود دارد.

* یارانه کارمندان و خبرنگاران حذف نمی شود!

معاون امور مجلس وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارمندان و حقوق بگیران تنها قشر شفاف جامعه از نظر درآمدی هستند، گفت:‌ منع ورود به حساب بانکی افراد یکی دیگر از مشکلات تکمیل بانک اطلاعاتی افراد پردرآمد است و مؤلفه‌های مختلف دیگری باید بررسی شود.

وی گفت: ‌به‌عنوان مثال درآمد خبرنگاران و کارمندان مشخص است و از این رو نمی‌توان یارانه این اقشار جامعه را حذف کرد.

* اعتراض یک سوم میلیاردرهای تهران به حذف یارانه خود

همچنین علیرضا صالح معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرده بود: یک سوم میلیاردرهای تهران که یارانه آنها قطع شده با مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه ها خواستار دریافت مجدد یارانه شدند. اعتراض‌های زیادی علیه دولت برای حذف عده معدودی از مردم از دریافت یارانه نقدی شده، اما دولت تنها یارانه تعداد 50 هزار نفر از افرادی در تهران را که درآمد بالا و میلیاردی داشتند، قطع کرد.

به گزارش فارس، از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تا زمان شروع دولت یازدهم بیش از 95 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی نصیب دولت شد. این میزان تا تاریخ دوم اردیبهشت 1393 به بیش از 135 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر اساس ماده هفت قانون هدفمندی یارانه‌ها باید 50 درصد این میزان را بین مردم و بخش بهداشت و درمان و 50 درصد دیگر را نیز بین بخش تولید و خود دولت توزیع شود.

معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان کرد: اگر بر اساس قانون اقدام به توزیع این میزان اعتبار می شد حتی با وجود پرداخت نشدن بخش بهداشت و درمان باید 47 هزار میلیارد تومان توزیع می شد و این در حالی است که بیش از 135 هزار میلیارد تومان از محل فروش حامل های انرژی و اجرای هدفمندی یارانه توزیع شده است.

به نظر می‌رسد، حذف برخی از یارانه بگیران در ماههای اخیر خالی از اشکال نباشد، با این وجود مسئولان دولتی تلاش دارند تا با کمترین اشتباه و خطا افراد غیرنیازمند حذف شود.

* الزام به حذف 6 میلیون نفر از غیر نیازمندان یارانه بگیر

با این حال وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در مورد حذف برخی افراد کم درآمد معتقد است: افرادی که به حذف یارانه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را به وزارت تعاون بدهند و این قضیه بررسی خواهد شد در صورتی که حق داشته باشند، به وضعیت آنها رسیدگی می‌شود.

همچنین معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت مستقیم حذف غیر نیازمندان را برعهده دارد، به تکلیف مجلس در قانون بودجه مبنی بر کاهش شش میلیون از غیر نیازمندان یارانه بگیر اشاره کرده و می‌گوید:‌ چیزی که رئیس جمهور از ما خواسته این است که در این باره «خطای تشخیص» نداشته باشیم و کسی را به اشتباه از دریافت یارانه محروم نکنیم.

احمد میدری باتاکید بر اینکه تمرکز کنونی دولت روی شناسایی گروه های پردرآمد است اظهار می‌کند: برابر آمار بانک اطلاعاتی ما این افراد شناسایی و یارانه شان قطع می شود؛ اما اگر اعتراضی دارند باید به سایت یارانه 10 به نشانی اhttp://www.yaraneh10.ir/prs/ مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند تا از طریق سازمان بهزیستی بازدید میدانی انجام شود. پس از بازدید میدانی تصمیم خواهیم گرفت که این افراد در فهرست یارانه بگیران بمانند یا خیر؟!

با این حال وزیر تعاون کار و رفاه نیز چندی پیش در پیامی تاکید کرده بود «در فرایند حذف غیر نیازمندان ، مراقبت از آسیب ندیدن دهکهای میانی به خصوص طبقه پایین مد نظر بوده است و در این چارچوب تاکید جناب آقای دکتر روحانی توجه ویژه و اجرای سیاست های رفاهی منسجم نظیر مقابله با فقر آموزشی ، مقابله با فقر غذایی و مقابله با فقر مسکن مخصوصا” برای دهک های میانی به ویژه پایین می باشد.»

* احتمال دو نوع خطا در حذف غیرنیازمندان

وزارت رفاه احتمال دو نوع خطا را در حذف یارانه بگیران پیش بینی کرده و معتقد است: «در مسیر اجرای طرح حذف یارانه غیر نیازمندان امکان بروز خطای نوع اول ( شمول افرادی که باید حذف شوند ) و خطای نوع دوم ( حذف افرادی که نباید حذف شوند ) وجود دارد. با در نظر داشتن این موضوع در چند ماه گذشته مطالعات دقیق کارشناسی صورت گرفته است تا در فرایند حذف اقشار غیرنیازمند کمترین خطا و اشتباه رخ دهد. لیکن بروز خطا و اشتباه در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است. لذا متواضعانه از مردم عزیز درخواست دارم اشتباهات احتمالی در هنگام اجرای طرح را با سعه صدر تحمل کنند و مطمئن باشند که تمهیدات لازم برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته شده است. ما خود را متعهد می دانیم که پس از ثبت اعتراض از 5 خرداد ماه 1394 و از طریق سامانه yaraneh10.ir ( موضوع کمیسیون ماده 10 قانون هدفمند کردن یارانه ها ) حداکثرتا 15 روز پاسخ گوی شهروندان باشیم.»

برخی کارمندان، کارگران و بازنشستگان که یارانه انها به اشتباه حذف شده در تماس با خبرگزاری فارس عنوان می‌کنند علی رغم اینکه در سامانه یارانه 10 گفته شده ظرف مدت 15 روز به اعتراض‌ها پاسخ داده می‌شود اما با وجود گذشت یک تا چند ماه هنوز خبری از پاسخ رسمی توسط وزارت رفاه نیست و توصیه می‌شود مسئولان نسبت به این موضوع و شفاف شدن دقیق معیارها اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.