سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 14:46 - دوشنبه 29 تیر 1394

بخشدار جرقویه سفلی خبر داد:

اولین جشنواره جالیز و محصولات کشاورزی عشایری/ زیانی که هر ساله عاید کشاورزان سیفی کار کویر می شود

حسن جعفری هرندی از بر گزاری اولین جشنواره جالیز و محصولات کشاورزی و عشایری در چهارمین روز از مرداد ماه سال جاری در شهر نصرآباد خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، جلسه برنامه ریزی و هماهنگی اولین جشنواره جالیز و نمایشگاه محصولات کشاورزی و عشایری در شهر نصرآباد برگزار شد.
بخشدار جرقویه سفلی در گفتگو با اصفهان شرق با توجه به برگزاری این جشنواره گفت: سالانه 30 هزار تن محصولات سیفی با کیفیت بسیار عالی در بخش جرقویه سفلی برداشت می شود که در این میان تولیدات شهر نصرآباد از لحاظ کمی و کیفی نسبت به بقیه جاها بیشتر است.

حسن جعفری هرندی در پاسخ به این سوال که با توجه به خشکسالی ها و شرایط کم آبی آیا اجرای این برنامه تبلیغ برای تولید محصولات پر مصرف از لحاظ مصرف آب نمی باشد؟ اظهار کرد: تولید این مقدار محصول در منطقه کویری و با شرایط خاص آب و هوایی با به کار گیری شیوه های نوین آبیاری صورت می گیرد که میزان مصرف آب را بسیار پایین می آورد و این یکی از ظرفیت های منحصر به فرد و مزیت های این منطقه است که لازم دیده شد در قالب برگزاری جشنواره و نمایشگاه این مزیت در سطح استان و کشور شناسانده شود.

وی با توجه به اهداف این برنامه افزود: یکی از اهداف این جشنواره تبیین این موضوع است که می توان با مصرف آب کمتر محصولات بیشتر و با کیفیت برتر تولید کرد.
جعفری هرندی یکی دیگر از اهداف این جشنواره را بازارهایی برای تولیدات کشاورزان زحمتکش و پر تلاش بیان و گفت: متاسفانه در فصل برداشت محصولات این منطقه که دوره کوتاهی است قیمت ها به شدت کاهش می یابد و باعث ورود خسارت و ضرر و زیان به کشاورزان عزیز می شود که این موضوع یکی از مشکلاتی است که همه ساله سیفی کاران با آن مواجه می شوند در حالی که امسال در ابتدای فصل برداشت هندوانه در این منطقه هر کیلو هندوانه حدود دو هزار تومان بود، روز به روز قیمت پایین آمد به گونه ای که در این اواخر به حدود 10 درصد قیمت اولیه یعنی هر کیلوگرم حدود دویست تومان رسید.

وی در ادامه با اشاره به این که بخش اعظمی از جمعیت شهر نصرآباد را عشایر تشکیل می دهند، افزود: جاذبه های زندگی عشایری، محصولات مرغوب و با کیفیت دامی، صنایع دستی ارزنده از جمله انواع فرش دست باف، لباس های محلی و دیگر تولیدات عشایر و همچنین آداب و رسوم و بازی های بومی محلی و… از دیگر ظرفیت های این منطقه بویژه شهر نصرآباد است که در قالب این جشنواره و با برقراری نمایشگاه در معرض دید و توجه همگان قرار خواهد گرفت.

بخشدار جرقویه سفلی در خصوص متولی این برنامه گفت: این جشنواره با محوریت جهاد کشاورزی و همکاری ستاد نماز جمعه شهر نصرآباد، شهرداری، شورای اسلامی و مراکز فرهنگی شهر نصرآباد و دفتر امور عشایر جرقویه و شرکت تعاونی عشایری جرقویه برگزار خواهد شد و بخشداری به عنوان نماینده حاکمیت مسوولیت هماهنگی را بر عهده دارد که امیدواریم در این فرصت کم، با همکاری همه عزیزان این جشنواره که برای اولین بار در جرقویه اجرا می شود، بتواند نقش موثری در شناساندن ظرفیت ها و قابلیت های این بخش و ارائه کیفیت و مرغوبیت تولیدات مردم و سایر اهداف مورد نظرداشته باشد.

وی درباره محل و زمان برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: با توجه به رو به پایان بودن فصل برداشت سیفی جات و عدم امکان برگزاری آن در موعد زودتر، به علت تقارن با ماه مبارک رمضان، امسال این جشنواره در سالن ساختمان آتش نشانی نصرآباد در روز یک شنبه 1394/5/4 برگزار و نمایشگاه نیز مقابل همین مکان با نصب چادرهای عشایری دایر می شود که انتظار می رود در سال های آتی با برنامه ریزی بهتر و فراهم کردن مکان مناسب تر این جشنواره و نمایشگاه به نحو مطلوب برگزار شود.

نماینده ارشد دولت در جرقویه سفلی با بیان این که از مسوولان استانی، شهرستانی و محلی برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل خواهد آمد؛ گفت: برای اطلاع رسانی از ظرفیت رسانه ها و همچنین تهیه و نصب بنر، توزیع پوستر، ارسال پیامک و… اقدام خواهد شد.

وی درباره برنامه های جنبی این نمایشگاه خاطرنشان کرد: اجرای بازی های بومی محلی و آداب و رسوم عشایر از جمله نواختن ساز و دهل و چوب بازی که در مراسم های عروسی عشایر مرسوم است از جمله برنامه های در نظر گرفته شده می باشد.

گفتنی است که با توجه به اینکه در بخشی از این گفتگو اشاره ای به قیمت پایین محصول کشاورزان شد این نکته را یادآور می شویم که این قیمت تکافوی هزینه های برداشت و حمل و نقل را هم نمی دهد، چه رسد به این که سودی عاید کشاورز شود که امید واریم با برگزاری این جشنواره بازار مناسبی برای سال های بعد فراهم شود.

2 نظر در مورد “اولین جشنواره جالیز و محصولات کشاورزی عشایری/ زیانی که هر ساله عاید کشاورزان سیفی کار کویر می شود”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام
    با تشکر از اصفهان شرق در نشر این موضوع و دعوت از همه عزیزان برای شرکت در این جشنواره و بازدید از نمایشگاه ؛ و قدر دانی از همه عزیزانی که در زمینه برنامه ریزی و برگزاری این جشنواره تلاش می نمایند، برای همه دست اندرکاران بویژه جهاد کشاورزی جرقویه سفلی که محوریت کار را بر عهده دارد و سایر بزرگواران تمنای توفیق از درگاه ایزد منان دارم.

    لطفا در تیتر زمان برگزاری اصلاح شود.

  2. سید اسحاق حسینی گفت:

    با سلام و تشکر فراوان از همه دست اندرکاران این جشنواره .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.