سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:16 - یکشنبه 28 تیر 1394

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

دلالان معضل اصلی بخش کشاورزی/نرخ خرید گندم تولید داخل پایین تر از گندم وارداتی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: یکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی نقش پررنگ دلالان و واسطه ها است که تاکنون راهکار مشخصی برای برون رفت از آن ارایه نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ علی ایرانپور با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی با هزینه های بسیار سنگین تولید همخوانی و تناسب ندارد، افزود: بیشتر معیشت مردم به ویژه در استان های محروم و استان های شمالی کشور از طریق کشاورزی تامین می شود.
وی با انتقاد از این که دولت ها هیچ برنامه ای برای کنترل و کاهش نقش دلالان و واسطه ها در بخش کشاورزی نداشته و ندارند، یادآور شد: این وضعیت و سوء تدبیرها باعث شده کشاورزانی که زندگی و امرار معاش آنها از راه کشاورزی می گذرد یا با حداقل سود یا بدون سود و حتی با ضرر و زیان محصولات خود را که ماحصل ماه ها رنج و زحمتشان است را به فروش برسانند.
نماینده مردم مبارکه در مجلس تصریح کرد: شاید در حوزه صنعت اگر محصولات تولید کنندگان به فروش نرسد بتوان این محصولات را چند ماه انبار کرد اما درمورد محصولات تولیدی باغداران و کشاورزان به دلیل فسادپذیری محصولات این موضوع عملیاتی نیست.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی چون ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری طولانی مدت محصولات خود را در اختیار ندارند، ناچارهستند محصولات تولیدی خود را به هر قیمتی به فروش برسانند.
ایرانپور همچنین با انتقاد از اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از مبدا تولید تا بازار مصرف، گفت: این واقعیت نشان دهنده نقش تاثیرگذار و پررنگ دلالان و واسطه ها است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس اظهارداشت: تاکنون مسئولان دستگاه ها و نهادهای ذی ربط راهکاری برای مقابله با دلالان و واسطه ها ارایه نکرده اند و این سوء مدیریت باعث شده سود کشاورزان به شدت کاهش یابد و کار تولیدی و کشاورزی صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد.
وی با یادآوری این که دولت موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی را از دیرباز و با هدف خرید محصولات استراتژیک و مهم و مورد نیاز کشور در دستور کار دارد، تاکید کرد: با اجرای صحیح این طرح باید به حاشیه امن برسیم و دولت تا حد ممکن چتر حمایتی خود را بر سر تولیدکنندگان داشته باشد.
ایرانپور همچنین گفت: اما درحال حاضر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با واقعیت ها متفاوت است به طوری که به عنوان مثال نرخ خرید تضمینی گندم پایین تر از نرخ خرید گندم وارداتی که کیفیت پایینتری هم دارد، است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: در راستای حمایت از تولید ملی باید در زمینه خرید تضمینی و حمایت از کشاورزان برای فروش محصولات آنها برنامه ریزی های مشخص و موثرتری صورت گیرد و گزارش سالیانه آن نیز منتشر شود.
ایرانپور افزود: در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی باید از کشاورزان و دامداران و به صورت کلی تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت های بیشتری صورت گیرد،اما درحال حاضر عکس این موضوع در حال انجام است و اعمال مسئولان با گفته های آنها تناقض دارد.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.