سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:22 - شنبه 27 تیر 1394

حقوق دریافتی کارگران بالا می‌رود

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور اجرای طرح صحیح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها را خواستار شد و گفت: تا زمانی که فاصله بین حداقل دستمزد با دستمزد واقعی کاهش نیابد، کارگر ایرانی تامین نخواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ فتح الله بیات اظهار کرد: حقوق و دستمزد کارگران و موضوعاتی که به معیشت خانوارهای کارگری مربوط است باید شفاف‌سازی و به طور مشخص اعلام شود.

 

وی با تاکید بر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها، افزود: یکی از عوامل موثر در افزایش دریافتی کارگران موضوع حرفه و تخصص کارگران است. در برخی کارگاه‌ها ممکن است کارگری مدرک دیپلم داشته باشد ولی چون تخصص دارد حقوق خوبی می‌گیرد در مقابل کارگری با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کند بنابراین طبقه‌بندی مشاغل باید در تمام کارگاه‌ها به اجرا درآید و مدرک، سنوات و تخصص نیروی کار مدنظر قرار گیرد تا حقوق نیروی کار به سمت واقعی شدن برود.

 

به گفته رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در حال حاضر طرح طبقه بندی مشاغل به درستی در کارگاهها اجرا نمی‌شود و بعضا مشاهده می‌شود که در کارگاههای کوچک دریافتی کارگری با سابقه بالا و مدرک پایین با کارگر کم سابقه و دارای مدرک بالا یکی است که باید اصلاح شود زیرا در بیشتر کشورها داشتن تخصص و سابقه، ملاک بالا رفتن حقوق و دستمزد به شمار می‌رود.

 

بیات درعین حال پیشنهاد کرد: مدل‌ها و الگوی‌های کشورهای دیگر در بحث دستمزد و افزایش دریافتی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم نحوه تعامل و برخورد کارفرما و کارگر در کشورهای دیگر را بررسی کنیم و ببینیم در این کشورها کارفرما چگونه از نیروی کار خود حمایت و او را تامین می‌کند،سپس بر اساس معیارهای خود و الگوهای آنها این موضوع را اندازه‌گیری و مدلی را برای دستمزد کارگر طراحی کنیم که هم به بالا بردن دریافتی کارگر کمک کند و هم بهره‌وری کارگاه و کیفیت تولید کارفرما را به دنبال داشته باشد.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.