سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 18:45 - جمعه 26 تیر 1394

امام جمعه شهر نصرآباد:

رهنمودهای رهبری نقشه راه را به تیم مذاکره کننده نشان داد

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: رهنمودهای رهبری نقشه راه را به تیم مذاکره کننده نشان داد.

به گزارش اصفهان شرق از شهر نصرآباد، حضرت حجت الاسلام و المسلمین مهدی عرب صالحی، امام جمعه موقت نصرآباد جرقویه، در آخرین روز و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ، ضمن توصیه نمازگزاران روزه دار به پرهیزگاری و رعایت تقوای الهی ، با استناد به این کلام خداوند متعال در قرآن مبین که می فرماید « انما یتقبل الله من المتقین » و بیان فرازهایی از خطبه 193 نهج البلاغه مولا امیر المومنین علیه السلام در وصف متقین گفت: همانا خداوند فقط اعمال افراد پرهیزگار را می پذیرد ، همان هایی که فضیلت های بسیاری دارند وحرف هایشان راست ، پوششان میانه و راه رفتنشان از روی فروتنی است و چشم های خود را از نامحرم و آن چه خداوند حرام کرده حفظ می کنند و گوش های خود را برای شنیدن علمی که مفید است وقف کرده اند و آن را از شنیدن غیبت ، تهمت و موسیقی های حرام نگه می دارند.
وی همچنین در رابطه با صفت نیرومندی افراد متقی در دین که امام علی علیه السلام در خطبه همام به آن اشاره کرده اند، گفت: شاید بتوان گفت که منظور این است که فرد با تقوا دینش را محکم و متقن یاد می گیرد و بعد هم در اجرای احکام الهی تمام توان خودشان را به کار می بندد و به بهانه های واهی واجبات خود را ترک نمی کند و در فضاهای آلوده به گناه وارد نمی شود.
نامبرده سپس در رابطه با موضوع شناخت امام به تشریح صفت عصمت ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت و افزود: ما شیعیان قائلیم که امام باید معصوم باشد، یعنی دارای صفت عصمت باشد؛که این صفت از دو ویژگی سرچشمه می گیرد: یکی علم به حقایق امور و دیگری اراده قوی ؛ امام معصوم چون علم به حقیقت گناه دارد و اراده قوی خدا به او عطا نموده است از ارتکاب هر گونه گناه و خطایی خودداری می نماید. امام هم در شناخت دین ، هم در عمل به دستورات الهی و هم در تشخیص مصالح جامعه اسلامی مصون از خطا و لغزش است.
وی در بیان ضرورت عصمت امام به بیان دلایل عقلی و نقلی پرداخت و در پاسخ به این سوال که چرا ما نیاز به امام داریم ؟ گفت: جامعه به دلیل این که خودش توان شناخت دین و قدرت اجرای احکام دین را ندارد، لاجرم به امام نیازمند است. حال اگر امام هم مثل افراد جامعه در تشخیص دین و اجرای آن دچار اشتباه شود، مردم چگونه می توانند به امام و فرمایشات او اعتمادکنند. پس چون قرار است امام ما را به سر منزل مقصود برساند، و راهی که در پیش داریم ، پر پیچ و خطر ودارای راهزنان زیاد است، رهبر و راهبر جامعه باید همه اینها را بشناسد تا بتواند مردم را به خدوند تبارک و تعالی برساند.
خطیب مذکور پس از آن با استناد به آیاتی از قرآن کریم از جمله آیه 124 سوره بقره مبری بودن از ظلم را از شرایط رسیدن به مقام امامت بیان کرد و با توجه به این که گناه کردن ظلم به خود و دیگران است ، گفت: امامت عهد الهی است که به ظالمین نمی رسد و فرد مشرک و گنهکار هر چند توبه کند لیاقت نائل شدن به مقام امامت را ندارد. به همین جهت اهل تشیع قائل به عصمت پیامبر و ائمه صلوات الله علیهم است و از خداوند متعال می خواهیم که ظهور امام زمان علیه السلام را نزدیک گرداند.
امام جمعه موقت نصرآباد در ابتدای خطبه دوم نیز نمازگزاران را به تقوای الهی سفارش نمود و با قرائت آیاتی از سوره طلاق گفت: هرکس تقوا و پرهیزگاری را پیشه خود سازد، خداوند درهای گشایش را به روی او می گشاید و از راهی که گمان نمی برد ، به او روزی می دهد ؛ لذا باید توجه داشته باشیم که کلید حل مشسکلات دنیا و آخرت ما تقوای الهی و ترس از خداونداست.
وی در ادامه با تبریک عید سعید فطر گفت: شب و روز اول شوال که عید فطر است از شب ها و روزهایی است که مورد عنایت ویژه خداوند است و طبق روایات اهمیت آن کمتر از شب قدر نیست و بهترین اعمال در این عیدکمک به نیازمندان و شاد کردن دل آنهاست.
نامبرده در ادامه به دیدارهای هفته گذشته مقام معظم رهبری با دانشجویان و اعضای هیات دولت اشاره کرد و گفت: ایشان در دیدار با دانشجویان چند توصیه داشتند که در زمینه اخلاقی مهمترین راه برای اعتلای معنوی جامعه را تقوای الهی و پرهیز از گناه و نماز اول وقت و حتی الامکان به جماعت برشمردند ؛ که شایسته است همه عزیران حالا که در ماه رمضان توفیق حضور در مساجد و اقامه نماز جماعت را داشته اند؛ بعد از ماه رمضان نیز خود را به نماز جماعت برسانند و از فوائد و برکات آن بهره مند شوند.
عرب صالحی در ادامه در رابطه با بحث آرمانخواهی دانشجویان که در این دیدار مطرح شد ؛گفت: این موضوعی است که مختص دانشجویان نمی باشد و همه جوانان و آحاد ملت این خواسته ها را دارند؛ که معظم له عدالت خواهی ، سبک زندگی اسلامی ، تلاش و کار و پرهیز از تنبلی ، رشد علمی و اسلامی شدن دانشگاه ها را از مصادیق آرمان خواهی بیان کردند و مطالعه قرآن و نهج البلاغه و جمع آوری سخنان نو و جذاب را از الزامات ، راه های افزایش قدرت جاذبه و عوامل دستیابی به آرمان ها و پیشرفت کشور بر شمردند، و مسوولان را از برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت های موسیقی بر حذرداشتند و تاکید نمودند که آنچه ما را تا اینجا رسانده قرآن و اهل بیت بوده، نه کارهای حرام ؛ و به مسوولان توصیه کردند که جلوی کار دانشجویان انقلابی را نگذارید سد کنند.
این مدرس حوزه علمیه همچنین به نکته مهم و قابل توجه دیگر در این دیدار اشاره کرد و گفت: در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با تکلیف استکبار ستیزی بعد از مذاکرات حضرت آقا فرمودند: « مگر مبارزه با استکبار تعطیل پذیر است؟ مبارزه با استکبار ، مبارزه با نظام سلطه ، تعطیل پذیر نیست، جزء کارهای اساسی است.جزء مبانی انقلاب است.یعنی اگر مبارزه با استکبار نباشد ما اصلا تابع قرآن نیستیم. مبارزه با استکبار و درباره مصادیق استکبار امریکا اتم مصادیق استکبار است.»
وی همچنین با اشاره به دست بر نداشتن امریکا از خوی استکباری خود و تهدید ایران به حمله نظامی از سوی وزارت دفاع امریکا چند ساعت بعد از اعلام جمع بندی مذاکرات ، گفت: ما مردم ایران جواب آنها را این طور می دهیم که شما اگر جرات ، جسارت و قدرت حمله نظامی به ایران را داشتید ، برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در وین اردو نمی زدید. شما وقتی نفوذ معنوی ایران در منطقه و تاثیر گذاری آن در دنیای اسلام را دیدید و مشاهده کردید ایران در حیاط خلوت شما در امریکای لاتین وارد شده است، مجبور شدید از روی ناچاری و استیصال قدرت ایران را بپذیرید و خود شما بودید که پیشنهاد مذاکره را دادید. عزیزان این را بدانید که دشمن هیچ وقت خوی استکباری خود را کنار نمی گذارد، ما به دستور قرآن و اهل بیت علیهم السلام و به فرموده حضرت امام ره) و حضرت آقا هیچ وقت سرآشتی با مستکبرین نخواهیم داشت.
امام جمعه موقت نصرآباد سپس به دیدار اعضای هیات دولت با رهبر فرزانه انقلاب و توصیه های آقا به اعضای دولت پرداخت ، و گفت: ایشان در توصیه ای تاکید داشتند که پشتوانه روحی ، معنوی و فکری عامل حل همه مشکلات است و تامل و تدبر در نهج البلاغه مولای متقیان چنین پشتوانه ای را فراهم می سازد ، و فراز هایی از نامه 53 نهج البلاغه که مولا علی علیه السلام به مالک اشتر نوشته ، را برای مسوولان تبیین نمودند؛که امیدواریم مسوولان محترم مفاد این نامه امیرالمومنین علیه السلام را چراغ راه خود قرار داده و برای حل مشکلات کمال استفاده را از کلام نورانی حضرت داشته باشند. ضمن این که حضرت آقا از مسوولان خواستند در مورد مسوولان قبلی منصفانه قضاوت کنند، چرا که اگر انسان راه انصاف را پیش نگیرد، از راه حق خارج می شود.
اعلام جمع بندی مذاکرات و خبر ساز شدن آن در دنیا موضوع دیگری بود که امام جمعه موقت نصرآباد پیرامون آن صحبت کرد و گفت: عزیزان این جمع بندی که اعلام شد به معنای توافق نهایی و این که مشکلات حل شد نیست. ما وظیفه داریم که از راهنمایی های خردمندانه و حکیمانه رهبر عزیز انقلاب کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشیم ،که نقشه راه را به هیات مذاکره کنند نشان دادند ، و مردم را در حمایت از آنها متحد و همزبان و همدل کردند. همچنین از تیم مذاکره کننده هسته ای و همه مسوولان تشکر می کنیم که زحمت کشیدند و با مستکبرین دنیا نشستند و صحبت کردند، تا حقوق ما و اموال ما را که به سرقت برده اند، پس بگیرند و دعا می کنیم تا خداوند متعال در ادامه مسیر به تیم ما کمک کند تا آنها موفق شوند و مذاکرات در راستای عزت و مصلحت نظام ما به نتیجه برسد.
خطیب نماز جمعه نصرآباد در رابطه با روند پیش رو در زمینه مذاکرات به جواب مقام معظم رهبری به نامه رئیس جمهور محترم و برخی فرمایشات ایشان در این باره اشاره کرد و گفت: این مقدمه ای بود برای توافق نهایی. به سرانجام رسیدن این مذاکرت گام مهمی است.با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش بینی شده قرار گیرد و آن گاه در صورت تصویب مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. امریکا از اول انقلاب بعضی وقت ها با کشور ما گفت و گوهایی داشته که به هیچ کدام پای بند نبوده است. در مذاکرات هم دیدید مسوولان گفتند، در بین مذاکرات دبه در می آورد. در ادامه مسیر هم احتمال این کار هست. مسوولان باید توجه داشته باشند و به حیله های آنها دقت کنند.اما خطاب به مردم گفتند: از ملت شریف ایران انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
وی در ادامه پیرامون برقراری رابطه با امریکا تصریح کرد: این گفت وگوها به هیچ وجه به معنای آشتی ما با امریکا نیست. در قدیم وقتی دزد سرگردنه کاروانی را غارت می کرد، بعضی وقت ها کسی را می فرستاد، بیایید با هم صحبت کنیم تا قسمتی از مال شما را برگردانیم. حالت ما و آنها به همین شکل است.خیال نکنید رابطه ما با امریکا درست شد، چون تا زمانی که امریکا خوی استکباری خود را کنار نگذارد ، رابطه با استکبار برخلاف قرآن است.
نامبرده در نکته دیگری تصریح کرد: اسرائیل غاصب از این مذاکرات عصبانی شد و این را می شود نشانه ای در نظر گرفت که این مذاکرات به سود ماست. نخست وزیر قبلی اسرائیل با فریادهای مسوولان ما سکته کرد و بعد هم به درک واصل و راهی جهنم شد.حرف ما و کلام ما خطاب به نخست وزیر و مسوولان فعلی این رژیم هم فرموده خدای متعال است که « موتوا بغیظکم: از روی عصبانیت بمیرید.»
وی در پایان به تداوم حملات عربستان به مردم بی دفاع یمن اشاره کرد و گفت: رژیم آل سعود که نوکر امریکا و دست نشانده مستکبرین است ، مردم مظلوم یمن را زیر حملات خود قرار داده که این نشانه نفهمی آنها و ان شاء الله تیشه ای است که به ریشه خودشان می زنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.