سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:16 - پنجشنبه 25 تیر 1394

خرید ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان

تاکنون بیش از۵میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و پیش بینی می شود این میزان تا پایان فصل برداشت سال جاری به ۸ میلیون تن برسد که به ازای این میزان افزایش تولید، واردات گندم به کشورکاهش خواهد یافت.

به گزارش اصفهان شرق؛ وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به انتشار خبر رکوردشکنی واردات گندم توضیحاتی را به این خبرگزاری ارسال کرد.

در این مطلب آمده است؛ شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی ایران که مسئولیت خرید و ذخیره سازی گندم تولیدی کشور را برعهده دارد، در سال ۹۱ میزان ۲ میلیون و ۴۴ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده و این رقم در سال ۹۲ برابر با ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار تن اعلام شده که تفاوت مقدار خرید و میزان مصرف (۹ میلیون تن) مبین نیاز واردات گندم در آن سال است که در سال ۹۲ این کمبود از محل واردات تامین نشده و به سال ۹۳ منتقل شده است.

با شروع به کار دولت یازدهم و تدوین برنامه های اجرایی و حمایتی از کشاورزان گندم کار کشور از جمله اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی طبق قانون در شهریور ماه و قبل از شروع فصل کشت پاییزه و همچنین تدارک و پشتیبانی های فنی، نهاده ای و تسهیلات اعتباری موجب شد انگیزه و تلاش کشاورزان مضاعف شود و آنان با امید و دلگرمی بیشتری به تولید بپردازند. در این میان اقدامات صورت گرفته موجب شد تا خرید گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ از ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار تن به ۶ میلیون و ۷۱۶ هزار تن برسد و معادل ۳۹ درصد رشد و نزدیک به ۲ میلیون تن افزایش خرید محقق شود.

بر این اساس، عامل اصلی افزایش مقدار واردات گندم سال ۹۳ علی رغم افزایش تولید و خرید تضمینی در این سال نسبت به سال ۹۲ وارداتی بوده که باید در سال ۹۲ برای تامین ذخایر استراتژیک محصول گندم انجام می‌شد.

مزید اطلاع اینکه ذخیره گندم در پایان سال ۹۲ به کمتر از مصرف یکماهه کشور رسیده بود و این در حالی است که مطابق اصول کلان مدیریتی حداقل باید برای یک دوره ۶ ماهه ذخیره می شد، به همین دلیل از ابتدای سال ۹۳ کشور با کسری ذخیره ۵ ماهه که معادل ۵ میلیون تن بوده است مواجه بوده و رشد واردات اعلام شده سال ۹۳ ناشی از انتقال سهم واردات سال ۹۲ به این سال برای ذخیره سازی بوده است.

همانطور که عنوان شد در طول مدیریت دولت یازدهم کشور شاهد افزایش تولید و خرید تضمینی گندم بوده و خوشبختانه در سال جاری نیز تاکنون بیش از ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و پیش بینی می شود این میزان تا پایان فصل برداشت سال جاری به ۸ میلیون تن نیز برسد که به ازای این میزان افزایش تولید و خرید حاصل شده، واردات گندم به کشور کاهش خواهد یافت.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.