سرویس: اخبار شهرستان » اژیه 13:38 - چهارشنبه 13 آذر 1392

پل ورزنه (پل اژیه) جزو جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران

پل ورزنه (پل اژیه) آخرین پل تاریخی بر بستر زاینده‌رود است. برخی شالوده اولیه آن را به دوران دیلمیان و سلجوقیان نسبت داده و سازنده آن را شخصی به‌نام “سیف‌الله اردکانی” می‌دانند.

در ایران می‌توان با یک ساعت پرواز از جنگلی با رطوبت بالای ۵۰ درصد به کویری با رطوبت زیر ۱۰ درصد رسید. عماد نعمت اللهی عکاس، در این مجموعه با نام “هزار توی این دیار”، گوشه کوچکی از ایران را به نمایش گذاشته است.

 

1  ساحل خیال

جنگل‌های دریایی حرا در خلیج گواتر، از معدود جنگل‌های انبوه درخت حرا در دنیا است که زیست بومی قوی برای پرندگان و جانداران دریایی محسوب می‌شود. این درختان با آب شیرین به‌دست آمده از تسویه آب از املاح تغذیه می‌شوند و نمک دریا را به آب پس می‌دهند.

 

 

2 روستای برفی 

ارتفاعات شهرستان بهشهر در استان مازندران

 

 

3برخورد نزدیک

گاندو تمساح پوزه کوتاه و بومی ایران است. عکاسی از فاصله چند سانتیمتری از یک تمساح دو متری. گاندو تمساح پوزه کوتاه و بومی ایران است .

 

 

4

 نیایش صیاد 
5

جنگل ارسباران در استان آذربایجان غربی

 

6

 چشمه‌های پلکانی بادابسورت 

این چشمه‌ها که مربوط به هزاران سال قبل هستند در استان مازندران قرار دارند. نمونه‌های دیگری در شیلی و ترکیه نیز وجود دارد، اما این چشمه‌ها به دلیل مخلوط شدن دو چشمه مختلف با هم و فعل و انفعالات شیمیایی از رنگ خاصی برخوردار هستند. به دلیل عدم مدیریت درست، آسیب‌های بسیاری ظرف چهار سال گذشته به این چشمه‌ها وارد شده است.

 

 

 

 

7

 رقص دلفین‌ها
در محدوده جزیره “هنگام” دسته‌های بزرگی از دلفین‌های خلیج‌فارس زندگی می‌کنند که در بیشتر روزهای سال با حضور توریست‌ها به پیشواز آنان می‌روند.
8

 مهاجران

دسته‌های پلیکانی که از شمالی‌ترین نقاط به جنوب ایران می‌آیند.
9

 تنگه چاه کوه

جزیره قشم را “جزیره عجایب هفتگانه” می‌خوانند. یک تنگه‌ی زیبا در جزیره قشم. تنگه‌ای با ساختاری از آهک که بر اثر فرسایش، اشکال زیبا و چشم نوازی به خود گرفته است.

 

 

 

 

10

  زمین هفت رنگ 

ارتفاعات شمال ایران
11

 تهران تهران
روزی خاص در تهران که هوا پاک است و می‌توان تهران را به نظاره نشست.
12

 غار کرفتو
می‌توان از آن به عنوان یکی از زیبا‌ترین غارهای ایران نام برد مخصوصا این تالار که تالار تخم‌مرغی نام دارد.
13

آینه

دریاچه زریوار در شهر مریوان.
14

 کوزه گری

این شغل سنتی در ایران همچنان ادامه دارد و ظرافت‌های خاص آن تا حالا با تکنولوژی عوض نشده است.
15

طاووس بزرگ
سقف مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان. در هسته اصلی این گنبد یک طاووس کوچک قرار دارد که انگار این سقف دم و بال این طاووس است.
18

  عالی قاپو در شب
عالی‌قاپو به ترکی به معنی «درگاه بلند» ساختمانی است که درب ورودی دولتخانه صفوی بوده ‌است. در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس، طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون‌دار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است. ارتفاع آن ۳۶ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آن‌ها رسید.
19

 انعکاس
پل ورزنه (پل اژیه) آخرین پل تاریخی بر بستر زاینده‌رود است. برخی شالوده اولیه آن را به دوران دیلمیان و سلجوقیان نسبت داده و سازنده آن را شخصی به‌نام “سیف‌الله اردکانی” می‌دانند. برخی هم عقیده دارند که این پل به دستور شاه سلیمان صفوی و با معماری “محمد شفیع ورزنه‌ای” وزیر دارالعباد یزد در سال ۱۰۶۵ خورشیدی ساخته شده است.
20

کویر خارا
21

   آبشار آبملخ

در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است و از زاگرس سرچشمه می‌گیرد.
22

کوه های مریخی
کوه‌هایی که حاصل میلیون‌ها سال فرسایش در حاشیه دریای عمان از بندر جاسک تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند. به آن‌ها کوه های مریخی می‌گویند، چون شبیه کوه‌هایی هستند که در مریخ رصد شده شده‌اند. نام دیگر آنها به‌خاطر شکل خاص و تیغه‌ای‌اشان، کوه‌های مینیاتوری است.
*واحد رصد و بررسی پایگاه خبری اصفهان شرق به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 

یک نظر در مورد “پل ورزنه (پل اژیه) جزو جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران”

  1. ورزنه گفت:

    سلام. برید خجالت بکشید پل ورزنه داخل پرانتز اژیه یعنی چه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.