سرویس: سیاسی » بین الملل 09:35 - چهارشنبه 24 تیر 1394

ساعاتی پس از اعلام توافق در وین

پنتاگون: هنوز هم آماده‌ایم در صورت لزوم به ایران حمله کنیم

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسب پایان مذاکرات هسته‌ای صادر کرده، به متحدان منطقه‌ای واشنگتن اطمینان داده است که در صورت لزوم آمریکا حاضر است از گزینه نظامی در برابر ایران استفاده کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه تنها ساعاتی پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در شهر وین اتریش، با صدور بیانیه‌ای به صراحت ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در این بیانیه به متحدان منطقه‌ای واشنگتن اطمینان داده است که اگر لازم باشد آمریکا آماده است از «گزینه نظامی» در برابر ایران استفاده کند.

در بخشی از بیانیه کارتر آمده است: «ما همچنان آماده‌ایم و موضعمان را حفظ کرده‌ایم تا امنیت دوستان و متحدانمان از جمله اسرائیل را تقویت کنیم، تا در برابر تجاوز از خود دفاع کنیم، تا از آزادی تردد دریایی اطمینان حاصل کنیم و تا نفوذ مخرب ایران را کنترل کنیم.»

وی افزود: «ما اگر لازم باشد، گزینه نظامی را به کار خواهیم بست.»

به نوشته پایگاه خبری هیل، در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «نظامیان ما، از جمله ده‌ها هزار نیروی ایالات متحده در خاورمیانه، با تمام قوا، حضوری قدرتمند در خلیج (فارس) دارند.»

کارتر هفته گذشته نیز در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود فارغ از نتیجه مذاکرات، وظیفه دارد ابزار حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را حفظ کند.

پیش از این هم کاخ سفید اعلام کرده بود باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد برای بحث در مورد توافق هسته‌ای با ایران، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی صحبت کند.

اوباما خود در نطق تلویزیونی‌ای که روز سه‌شنبه و پس از اعلام توافق قرائت کرد، گفت در صورتی که توافق نقض شود، او یا روسای جمهور بعدی آمریکا همچنان تمامی گزینه‌هایی را که حالا برای رویارویی با ایران دارند، خواهند داشت.

با وجود اعلام حمایت واشنگتن از تل‌آویو، نتانیاهو دیروز با صدور بیانیه‌هایی به شدت با توافق اعلام مخالفت کرده و گفت غرب مرتکب اشتباهی تاریخی شده است. وی توافق موقت سال 2013 را نیز اشتباهی تاریخی توصیف کرده بود.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.