سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:31 - دوشنبه 22 تیر 1394

گذری کوتاه بر مشکلات بزرگ:

رنج کشاورزان و گنج کشاورزی/ حاصل دسترنجی که توسط دلالان به تاراج می رود

نمی توان از برابر این واقعیت فرار کرد که وجود برخی سیاست های نادرست در زمینه کشاورزی و برخی ناهماهنگی های میان مسئولان، کشاورزی و کشاورزان ایران را در آستانه برخی مخاطرات جدی قرار داده است.

اصفهان شرق/ غلامرضا قدرتی، بدون آنکه بتوان برخی از سیاست ها و اقدامات مثبت و ارزندۀ سیاستگزاران، متولیان و مجریان سیاست ها و برنامه ریزی های کشاورزی در کشور را از دیده دور داشت، نمی توان و نباید وجود برخی ضعف ها و نارسایی ها در سیاست ها و برنامه ریزی های امور کشاورزی و چالش ها و تنگنا های پیش روی کشاورزی و کشاورزان را انکارکرده و نادیده گرفت.

یکی از مهمترین مشکلات فراروی کشاورزان، فروش محصولات کشاورزی و کمبود نقدینگی ناشی از آن است.
واردات بی رویه محصولات خارجی در ایران و توزیع آن به ویژه در شرق اصفهان به عنوان قطب کشاورزی استان و نبود نظارت دقیق و کافی بر واردات و تنظیم بازار محصولات كشاورزي تعرفه پایین واردات، برخی تخلفات دولت در اجرا نکردن مصوبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه و نیز برخی وعده های عمل نشده دولت در خرید محصول توافقی، از جمله مشکلات اساسی و تنگنا هایی است که کشاورزی و کشاورزان کشور را تهدید می کند.

77126732844015479567

حاصل دسترنج کشاورز به وسیله واسطه ها و دلالان به تاراج می رود
هر چند نقش و حضور دولت برای اقدام به خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تعیین نرخ پایه در ماهیت خود سیاست و اقدامی ارزنده به شمار می آید، اما برخی بی برنامگی ها و عدم نظارت دقیق وکافی در این زمینه، یکی از مشکلات اساسی فراروی کشاورزی و کشاورزان اصفهان به ویژه در شرق اصفهان است. در حالی که در سیاست و اقدامات خرید تضمینی، وجود خرید محصولات باید به صورت نقدی و به موقع پرداخت شود، اما بسیاری از کشاورزان، پس از فروش محصولات خود اعم ازگندم وجو به تعاونی های روستایی، با تأخیر و بی نظمی در دریافت مطالعات خود روبرو می شوند. چنانچه به رغم مراحل دشوار کاشت، داشت و برداشت محصول، بخش عمدهﺍی از حاصل دسترنج آنان به وسیله واسطه ها ودلالان به تاراج می رود.

مشکلات اساسی کشاورزان
در بسیاری از کشورهای خارجی، با ارایه تسهیلات مختلف و گسترده به کشاورزان، زمینه هایی را فراهم آوردهﺍند که به کاهش هزینه های تمام شده برای آنان انجامیده است. حال ارزان بودن يا گران بودن محصولات وارداتی در ایران، علاوه بر سخت کردن رقابت قیمت محصول داخلی با آن، که کشاورزان ایران را با مشکل جدی در فروش محصولات خود روبرو ساخته است، ضرورت ارایه تسهیلات مختلف و کافی به کشاورزان کشور از سوی دولت و نیز لزوم تنظیم بازار و تعیین تعرفه اصولی برای محصولات وارداتی و محدودیت واردات بی رویه آن به ایران را یادآوری می کند. وانگهی قیمت های تضمینی اعلام شده از سوی دولت برای خرید محصول و با توجه به میزان هزینه کاشت و داشت و برداشت محصولات، هزینه های کارگری و حمل و نقل آن ناعادلانه است. عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش گندم وجو و سایر محصولات عدم نظارت دقیق و کافی بر واردات و برخی ضعف های حاکم بر نظام توزیع، برخی از دیگر مشکلات اساسی کشاورزان است.

در نتیجه ضرر و زیان وارده به کشاورزان و سر درگمی های ناشی از آن، بسیاری از کشاورزان ناگزیر اقدام به تغییرات در نوع کشت خود کردهﺍند. مثلاكاشت چغندر قند که در شرق اصفهان صورت ميگرفت بخاطر همين مشكلات حذف شد. تغییر کشت از جمله تحولات ناپایدار دراین زمینه است.
این تغییرات در حالی صورت می گیرد که کارشناسان کشاورزی نیز بدون انجام تحقیقات جدی و عملیات آزمایشی در مورد میزان محصول و هزینه تولید، به کشاورزان تولید کاشت گونه های جدید را توصیه می کنند. از این رو آموزش صحیح و کارآمد و نقش هر چه اصولی تر مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی یکی از ضرورت ها است. تأمین و کنترل آب برای کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت نیز یکی از دیگر ضرورتها در برنامه ریزی و اقدامات در راستای توسعه کشاورزی و کاهش مشکلات کشاورزان است. همچنان که سدسازی و ایجاد کانال برای مهار و کنترل آب، احداث جاده های بین مزارع، تسطیح و یکپارچه سازی اصولی اراضی و استفاده مطلوب از سیستم مکانیزه در فعالیت های کشاورزی برخی از دیگر راهکارهای اساسی در حل مسایل و مشکلات کشاورزی و کشاورزان است.
استفاده از سیستم و ابزار مکانیزه برای اراضی کشاورزی با مساحت کم مقرون به صرفه نیست.

جدای از واقعیت ضعف آموزشی در زمینه افزایش آگاهی ها برای استفاده مطلوب از سیستم و ابزارهای مکانیزه در فعالیت کشاورزی و ضرورت فرهنگ سازی لازم برای آن، یکی از موانع اساسی تحقق این ضرورت ر ا باید در عدم موازنه میان هزینه ها و درآمدها جست و جو کرد. استفاده از سیستم و ابزار مکانیزه برای اراضی کشاورزی با مساحت کم مقرون به صرفه نیست.
به رغم اقدام ارزنده مسئولین در زمینه تسطیح و یکپارچه سازی بسیاری از اراضی کشاورزی، عملاٌ امکان استفاده گسترده و بهینه از دستگاه های مدرن برای بسیاری از کشاورزان فراهم نشده است و هنوز اَشکال سنتی، سیطرۀ خود را تا حدود زیادی حفظ کرده است.

index

سردرگمی ها و ناامنی ها و مشکلات مالی کشاورزان
در نتیجه مجموعه شرایط و عوامل و موانعی که به ضرر و زیان بسیاری از کشاورزان انجامیده است ، آنان تا حدود زیادی از انگیزه های لازم و کافی برای ادامه فعالیت های کشاورزی برخوردار نیستند. تغییر کاربری بخش هایی از اراضی کشاورزی در سالهای اخیر و نیز تقسیم اراضی بزرگ به واحدهای کوچکتر و نیز فروش بخشی از زمین های کشاورزی به رفاه طلبان صاحبان سرمایه که به اطراف زمين هاي كشاورزي هجوم آورده ﺍند، نتیجه و نشانه همین سردرگمی ها و ناامنی ها و مشکلات مالی کشاورزان است. به رغم تلاش ارزنده دولت و مسئولین برای ممنوعیت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، هنوز برخی نارسایی ها در این زمینه وجود دارد که نیازمند نظارت و پی گیری های بیشتر و دقیق تر است.
نمی توان از برابر این واقعیت فرار کرد که وجود برخی سیاست های نادرست در زمینه کشاورزی و برخی ناهماهنگی های میان مسئولین در عملیات های اجرایی، کشاورزی و کشاورزان شرق اصفهان را در آستانه برخی مخاطرات جدی قرار داده است.

حل این چالشها مستلزم برخی بازنگری انتقادی و اصلاحات اساسی برای مدیریت و ساماندهی امور و فعالیت های کشاورزی است. جدای از نقش وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی ، وزارت تعاون و سازمان های تابعه دولتی ، چگونگی نقش شورای های اسلامی در روستاها به ویژه در استانها و شهرهای مهم کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

news_news48_11

دفاع از مطالبات و حقوق کشاورزان
باید به ویژه در سیاست گزاری و برنامه ریزی های منطقهﺍی درباره مسایل و مشکلات کشاورزی و کشاورزان، زمینه های قانونی افزایش مشارکت و نقش آفرینی اعضای شوراهای اسلامی روستایی را فراهم ساخت. در این میان چگونگی نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان حوزه های انتخابی در استفادۀ کارآمد از اختیارات قانونی خود در زمینه قانونگذاری از یکسو در زمینه نظارتی از سوی دیگر، برای پی گیری و دفاع از مطالبات و حقوق کشاورزان از اهمیت فراوانی برخوردار است.
به رغم تلاش های ارزنده برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه این نقش در مواردی نیز به شعار و ژست های تبلیغاتی برخی از نمایندگان با هدف بهره بردار ی از افکار عمومی در جهت زمینه سازی برای حفظ و تداوم موقعیت خود در جایگاه نمایندگی مردم در مجلس، محدود شده و تنزل یافته است. حال آنکه کشاورزی به عنوان یک گنج برای اقتصاد کشور از یک سو و توجه به رنج کشاورزان از سوی دیگر، مستلزم و نیازمند عزم ملی و منطقهﺍی برای توسعه کشاورزی و ضرورت حل مشکلات کشاورزان و تحقق همه جانبه، فراگیر و اصولی مطالبات و حقوق کشاورزان است. ضرورتی که به عمل برآید و نه با شعار.

ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﺍﺕ براي كشاورزي بهتر:
۱ ‏) ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﻓﻨﯽ: ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺴﻄﯿﺢ ﺍﺭﺍﺿﯽ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺭﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ، ﻗﻄﺮﻩ ﺍﯼ، ﭘﺸﺘﻪ ﺳﺎﺯﯼ، ﺩﺭﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻧﺤﻮﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﺗﻼﻑ ﺭﻭﺍﻥ ﺁﺏ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺷﻮﺩ
۲ ‏) ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ: ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺻﺤﯿﺢ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ، ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺑﻪ ﺁﺏ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺧﺎﮎ ﻭﺭﺯﯼ ﺩﺭﺟﻬﺖ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺧﺎﮎ، ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺑﻬﺘﺮ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺠﻬﯿﺰﺍﺕ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ .
۳ ‏) ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﺗﺸﮑﯿﻼﺗﯽ: ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺸﮑﯿﻼﺕ ﻏﯿﺮﺩﻭﻟﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺮﺩﻣﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺨﺶ ﺁﺏ ﻭ ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ، ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻣﻮﺛﺮ ﺁﺏ ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻗﺎﻧﻮﻥ
۴ ‏) ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﺯﺭﺍﻋﯽ: ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺭﻗﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺯﺍﺀ ﻫﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﺁﺏ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﺭﻗﺎﻡ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﻗﻠﯿﻤﯽ، ﺍﺭﻗﺎﻡ ﻣﻘﺎﻭﻡ ﺑﻪ ﺧﺸﮑﯽ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺸﺖ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺍﺯ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﺁﺏ
گفتنی است ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﺯﺭﺍﻋﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﺏ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ رﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎ ﻗﺎﺩﺭﻧﺪ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﺧﺎﮎ ﻭ ﻣﺤﯿﻂ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﯿﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

یک نظر در مورد “رنج کشاورزان و گنج کشاورزی/ حاصل دسترنجی که توسط دلالان به تاراج می رود”

  1. کوثر گفت:

    در خبرها شنیدم از سال 1380 بارورسازی ابرها انجام می شده است که در سال آبی گذشته – پاییز و زمستان و بهار 93-94 – از 70 یا 80 بار
    در سال به 170 تا 180 بار رسید که یک جهش بزرگ در این امر بوده و به ترتیب در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و تهران بیشترین میزان بوده

    و یادم آمد که چندین و چند سال است که خشکسالی شده و گریبان ما را گرفته و پاییز و زمستان گذشته کمترین میزان بارش بود پاییز که اصلا بارشی نبود
    تنها اندکی در هفته های پایانی زمستان ابرهایی که بر آسمان بودند آبی داشتند که ببارند
    تنم لرزید که درست در ماه های محرم و صفر که ما بر مظلومیت امام حسین و یارانش عزاداری می کردیم و به یزید و شمر که آب خاندان پسر پیامبر
    بستند و قطره ای آب را از طفل شش ماهه امام دریغ کردند لعنت و نفرین خدا را می فرستادیم و اینها را از تلویزیون و منبر مساجد و رادیو می شنیدیم
    آنها داشتند آب سهم ما را از ابرها می کشیدند
    اسلام و مسلمانی و عدالت و برادری و انسانیت هیچ جایگاهی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.