سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 12:29 - دوشنبه 22 تیر 1394

سلامت مردم را تهدید نکنید:

رد پای فاضلاب تا زمین کشاروزی

متأسفانه برخی از کشاورزان روش های غیر اصولی و غیر حرفه ای را در پیش گرفته و بدون آگاهی از دانش تخصصی و تکنولوژی روز کشاورزی، در راستای استفاده از سموم، امراض خاصی را در جامعه گسترش می دهند که در پرتو این اقدامات هر روز از تکلس های خبری نام بیماری های جدیدی به چشم می خورد.

اصفهان شرق/ پروانه شریفی

پلاسیده شدن زود هنگام سبزیجات یکی از نشانه های تغذیه محصولات با فاضلاب است که البته این دست از محصولات از قیمت کمتری هم برخوردار هستند. پیشه بسیاری از مردم از دیرباز کشاورزی بوده و شغلی در کنار سختی ها همواره شاد و مفرح؛ از این راه هنوز هم بسیاری از مردم امرار معاش می کنند و چرخ کشاورزی برای گذران زندگی برخی ها و تکمیل سبد غذایی سایرین کم و بیش می چرخد.

در میان کارهای تولیدی، پر برکت ترین و پاکیزه ترین کارها کشاورزی است چرا که خداوند فرموده برکت در کشاروزی است و کشاروزی هوا را آلوده نمی کند و هم یک محصول خوب دست مردم می دهد و از طرفی هم موجب طراوت هوا و آرامش روحی است. شاید اصلاً مبدا ما چنین جایی بوده و برای همین است که بسیاری از شهر نشین ها تا مجالی برای استراحت می یابند به باغ های کوچک و بزرگ می روند تا به قول خودشان هوایی تازه کنند. اما بهتر است که قدر این نعمت های پنهان را بدانیم و کشاورزی خود را با کمی اطلاعات و سوء مدیریت و سیاست گذاری های غلط زیر سوال نبریم و از آن چیزی را کم نکنیم.

صحبت از کشاروزی که می شود ناخودآگاه ذهن ها به سمت گاوی سوق پیدا می کند که در ظهر گرم زمین را شخم می زند. اما امروزه کشاورزی تبدیل به یک صنعت پیشرفته با زیرساخت های بسیار قوی شده است و اکثر کشورهای پیشرفته، کشاورزی مدرن و قوی ای دارند چرا که کشاروزی بستر و عقبه بسیار محکمی دارد.

کشاورزی به خاطر وسعت بعدی که در زمینه های امنیتی فرهنگی و اقتصادی دارد طبعا دارای مشکلات زیادی می تواند باشد و اگر هم کمی اطلاعات مدیریتی که خود دلیلی واضح بر کم محصولی است را به آن اضافه کنیم سفره مباحث پیچیده ای باز می شود.

اما در هر صورت گوشه ای از رشد و پیشرفت هر کشوری به کشاورزی آن کشور بستگی دارد و باید این مهم حفظ شود و در همین راستا با منطقه یابی در کشت، در جهت خودکفایی محصولات کشاورزی هم گام برداشت.
5454
نباید گذاشت که کشاروزی محدود شده و تبدیل به باغ و باغ داری ها کوچک شود. هر ساله به طور متوسط 34 درصد از محصولات کشاورزی جهان در اثر آفات و علف های هرز و سایر عوامل دخیل، از بین می روند که سهم کشورهای آسیایی و آفریقایی که به واسطه جمعیت زیادتر خود بیشترین نیازمندی را به مواد غذایی دارند، بیشتر از سایر نقاط دنیاست.

در این بین سموم شیمیایی هر چند توانسته اند در طی نیم قرن گذشته به حفظ گیاهان از آفات و امراض نقش خوبی داشته باشند اما از طرف دیگر هم خودشان پدیدآورنده مشکلاتی هستند که رفع آن ها نیازمند زمان و هزینه های زیاد است. حال اگر هم در مصرف این سموم زیاده روی شود و یا استفاده صحیح و اصولی آن ها در پیش گرفته نشود به معضلی در بحث امنیت غذایی تبدیل خواهند شد. امروزه به دلیل افزایش قیمت سم، شاهد افزایش گرایش کشاورزان به سموم ارزان قیمت و کاملاً زیان بار چینی شده اند که خسارت جبران ناپذیری را در پی داشته است.

متأسفانه برخی از کشاورزان روش های غیر اصولی و غیر حرفه ای را در پیش گرفته و بدون آگاهی از دانش تخصصی و تکنولوژی روز کشاورزی، در راستای استفاده از سموم، امراض خاصی را در جامعه گسترش می دهند که در پرتو این اقدامات هر روز از تکلس های خبری نام بیماری های جدیدی به چشم می خورد. چرا که اخیرا بنا به هر دلیلی برخی کشاورزان با فاضلاب محصولات خود را آبیاری می کنند که هر کدام از آلاینده ها خود حاوی یک دست از بیماری هاست. برای مثال آرسنیک ناقل بیماری کلیوی، کادمیوم ناقل مسمومیت و کروم و جیوه ناقل بیماری های تنفسی هستند و بسیاری از این بیماری ها با کلرزنی و میکروب کشی در منازل از بین نمی روند و ای کاش با یک اسهال و مسمومیت از میان می رفت و ماجرا وخیم تر از این نبود.

پلاسیده شدن زود هنگام سبزیجات یکی از نشانه های تغذیه محصولات با فاضلاب است که البته این دست از محصولات از قیمت کمتری هم برخوردار هستند. شاید دستگاه های مختلفی متولی این امر باشند. برای مثال وزارت نیرو باید تصفیه خانه بزند، وزارت بهداشت نظارت داشته باشد، وزارت جهاد کشاورزی نظارت کند و از ورود سموم باطل جلوگیری کند و نگذارد سم DD3 که 40 سال است منسوخ شده است هنوز در دسترس باشد و استفاده شود اما وظیفه هر دستگاهی هر چی که باشد وضع از این که هست به روی سقوط می رود.
images
به عنوان کلام پایانی گفتنی است که شناسايي كامل مزارعي كه با فاضلاب خام آبياري مي شوند توسط جهاد كشاورزي استانها با محوریت فرمانداری شهرستان ها، تامين آب كشاورزان يا درصورت عدم تامين آب، اقدام به تغيير و جایگزینی محصولات روزچین بخصوص سبزیجات و قطع فاضلاب خام يا فروش آن به كشاورزان از طريق توليدكنندگاني كه امكانات تصفيه فاضلاب را دارند و نهایتا برخورد قضايي با متخلفين می تواند از جمله راهکارهای موردنظر باشد.
به امید رسیدن به گنج های بی شمار کشاورزی……….

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.