سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:11 - چهارشنبه 17 تیر 1394

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی:

مشکل آب با صرفه جویی در مصرف خانگی حل نمی‌شود/ لزوم صرفه جویی در بخش کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: تاثیر صرفه‌جویی آب در مصارف خانگی و صنعتی در مجموع منابع آبی کشور کمتر از یک درصد است، چرا که 92 درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد؛ لذا باید عمده برنامه‌های صرفه‌جویی در این بخش صورت گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد صادقیان عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی درباره چگونگی مدیریت منابع آبی در فصل گرما اظهار کرد: منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی به مدیریت نیاز دارد. در حال حاضر 92 درصد مصرف آب کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و مصارف خانگی حدود پنج درصد مصرف آب را دربر می‌گیرد. البته اینکه مردم را به صرفه‌جویی آب تشویق کنیم اتفاق مثبتی است اما تاثیر صرفه‌جویی در مصارف خانگی و همچنین بخش صنعتی در مجموع منابع آبی کشور شاید کمتر از یک درصد باشد.

 

وی افزود: در حالی که در بخش کشاورزی صرفه‌جویی جای بسیار بیشتری دارد. اگر 10 درصد در مصرف آب در این بخش صرفه جویی شود، رقم بالایی در مصرف کل آب کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

 

صادقیان با بیان اینکه بخشی از هدر رفتن آب در بخش کشاورزی اجتناب ناپذیر است، گفت: بهبود شرایط و مدیریت آب قطعا امکان‌پذیر است. بخشی از صرفه جویی در حوزه آب به اقدامات فرهنگی نیاز دارد و بخشی دیگر نیز به سرمایه‌گذاری دولت مربوط است؛ یکی از راهکار‌ها این است که دولت با سرمایه‌گذاری خود نحوه آبیاری را بر اساس شیوه‌های مدرن موجود مانند سیستم بارانی،جذبی، قطره‌ای شناسایی و اطمینانی ایجاد کند که درآمد کشاورز کاهش پیدا نکند.

 

باین عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: به عنوان نمونه برای بار آمدن یک هندوانه یک کیلوگرمی 250 لیترآب مصرف می‌شود، یعنی 250 لیتر آبی که برای یک هندوانه بکار می‌رود معادل 250 هزار تومان هزینه است. در حالی که هندوانه را کمتر از 1000 تومان صادر می‌کنیم و این اقدام خود به نوعی صادرات آب است.

 

وی عنوان کرد: همچنان در مناطق گرم و خشک، خیار، هندوانه و گندم کاشته می‌شود که نتیجه آن هدر رفتن و مصرف بالای آب است. درحالی‌که در این مناطق باید برای آب ارزش بیشتری قائل شد و آب را به نحو مطلوب‌تری در مناطق گرم مدیریت کرد.

منبع:راه دانا

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “مشکل آب با صرفه جویی در مصرف خانگی حل نمی‌شود/ لزوم صرفه جویی در بخش کشاورزی”

  1. میراحمدی گفت:

    با سلام این اقای صادقیان بیان کنند بر چه مبنایی گفتن یک کیلو هندوانه 250لیتر اب میخواد مشتاقم دلایل علمی ایشان را بشنوم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.