سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:15 - چهارشنبه 17 تیر 1394

رانندگی جلوه ای از شخصیت ماست؛

آیا پای اخلاق اصفهانی ها در رانندگی می لنگد؟

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به بعضی بداخلاقی ها در استان اصفهان افزود: شما پـشت چراغ قرمز منتظر سبز شدن چراغ هستید كه مـاشیـن عقـبی یك دقیقه مانده تا چراغ سبز شود شروع می كـنـد بـه بـوق زدن و دسـت تــكان دادن و یا استفاده از کلمات توهین آمیز و تهدید شما كه چرا حركت نمیكنی! رانندگان خودروی خود را در پیاده رو ها پارک می کنند و موتور سیکلت سواران، در پیاده رو ها عبور و مرور می کنند و هیچگونه توجهی به تابلوهای نصب شده در سطح خیابان ها و جاده ها و معابر هم ندارند. آنها به راحتی در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی پارک می کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ ما غالبا در زندگی روزمره مان مبادی آداب هستیم هنگام برخورد با دوستان و همکاران و همسایگان دست روی سینه مان میگذاریم و سلام می دهیم، موقع خروج از در بر هم پیشی نمی گیریم، چه طور است ما با این همه آداب دانی وقتی سوار موتور سیکلت یا اتومبیل هستیم آدم دیگری می شویم؟
آیا بوق زدن در هر ساعتی و برای هر کاری، بداخلاقی در رانندگی نیست؟ آیا راه ندادن به راننده ای ک حق تقدم با اوست، بی انضباطی در رانندگی نیست؟ آیا بی توجهی به راننده ای که جلوی ماشین ما، با زدن راهنما اجازه تغییر حرکت یا ورود و خروج از راهی را می خواهد، بی نظمی در رانندگی نیست؟ آیا چراغ زدن های بی مورد، سبقت غیر مجاز یا حرکات مار پیچ ،بی اخلاقی در رانندگی نیست؟ آیا حرکت مالکان خودروهای خارجی و گران قیمت که با سرعت خیلی بالا حق برتری خود را بر دیگر ماشین ها دیکته میکنند، بی فرهنگی در رانندگی نیست؟ این ها فقط نمونه ای از تخلفاتی است که بدانیم ارتکاب بعضی بد اخلاقی ها در رانندگان اصفهانی تا چه حد می تواند خطر آفرین باشد.
رانندگی جلوه ای از شخصیت ماست
سرهنگ جهانگير كريمي، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان با بیان اینکه رانندگی جلوه ای از شخصیت ماست گفت: اینکه چرا مردمی به فرهیختگی مردم اصفهان مرتکب این‌گونه تخلفات رانندگی می‌شوند نیازمند کارهای کارشناسی دقیق است. در این میان نباید همه ی تقصیر ها را متوجه شهروندان دانست چرا که ترافیک مشکل اصلی این بی اخلاقی هاست که شرایطی را به مردم ما تحمیل میکند تا آنها نتوانند با حوصله رانندگی کنند و آستانه تحملشان پایین بیاد، اما نباید فراموش کنیم که عده ای جدای از مشکلات ترافیکی سعی در سو استفاده از شرایط حاضر را دارند.
وی با تشریح بعضی از این بی اخلاقی ها افزود: شما پـشت چراغ قرمز منتظر سبز شدن چراغ هستید كه مـاشیـن عقـبی یك دقیقه مانده تا چراغ سبز شود شروع می كـنـد بـه بـوق زدن و دسـت تــكان دادن و یا استفاده از کلمات توهین آمیز و تهدید شما كه چرا حركت نمیكنی! رانندگان خودروی خود را در پیاده رو ها پارک می کنند و موتور سیکلت  سواران، در پیاده رو ها عبور و مرور می کنند و هیچگونه توجهی به تابلوهای نصب شده در سطح خیابان ها و جاده ها و معابر هم ندارند. آنها به راحتی در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی پارک می کنند.
سطح فرهنگ اصفهانی ها با توجه به افزایش خودروها پیشرفت چشمگیری داشته است
سرهنگ کریمی با اشاره به افزایش خودروها و سطح فرهنگ مردم اصفهان در سالهای اخیر خاطر نشان کرد: آمارها نشان مي دهد كه ميزان متوفيان تصادفات درون شهري سال هاي 88 تا 92 در سطح استان از 598 نفر به 427 نفر كاهش پيدا كرده است. نگاهي به آمارهاي مذكور حاکی از آن است كه از سال 88 تا سال 92 فرهنگ رانندگي مردم استان ارتقاي چشمگيري داشته است و برنامه هاي فرهنگي و آموزشي در كنار اقدامات برخوردي پليس توانسته در اخلاق اجتماعی رانندگان تاثير به سزايي داشته باشد و آنها را ملزم به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي از جمله بستن كمربند ايمني، رعايت حق تقدم، رعايت فاصله طولي، رعايت سرعت مطمئنه، عدم عبور از چراغ قرمز، رعايت حقوق عابران پياده و … كند.
وی تصریح کرد: گر چه رسانه ها تنها بازوي اصلاحات اخلاق رانندگی نمي باشند ولي كاربرد آنها با توجه به نتايج تحقيقات بدست آمده بسيار چشمگير است. لذا نهادینه کردن این فرهنگ نیازمند همکاری دیگر متوليان فرهنگ سازي اجتماعي از قبيل شهرداري ها، صدا و سيما، آموزش و پرورش، ارشاد اسلامي و… و حتي نهادهايي كه متولي توليد و خدمات سرمايه هاي ملي هستند، از قبيل گاز، برق، آب، تلفن و… هر خدمات، امكانات، تجهيزات اساسي ديگري كه منافع ملي را در خود محفوظ دارد استفاده نمايند و با شيوه هاي صحيح تبليغي و توجه به عوامل موثر در استقبال عمومي شهروندان نظير (موسيقي، پيام، ساختار برنامه، تصوير، رنگ ) باعث بالا بردن بهروه وري استفاده از خدمات، امكانات و منابع ملي باشد.
انیمیشن های اجتماعی ـ ترافیکی روزانه 64 میلیارد رفتار ترافیکی در کشور را اصلاح می کنند
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان اظهار کرد:  براساس يك نظر سنجي صورت گرفته 85 درصد از مردم استان پخش انيميشن هاي ترافيكي_اجتماعی از تلويزيون را موثر عنوان كرده، 75 درصد خواستار ادامه پخش آن بوده و 73 درصد پخش اينگونه برنامه ها را باعث كاهش تصادفات اعلام كرده اند.
سرهنگ کریمی افزود: در اين نظر سنجي پاسخگويان اعلام كردند كه پس از ديدن اين انيميشن ها سه نمونه از رفتار غلط ترافيكي خود را اصلاح كرده اند كه اگر اين رقم را در كل كشور محاسبه كنيم مي بينيم با كمترين هزينه مي توانيم روزانه 64 ميليارد رفتار ترافيكي را اصلاح نماييم كه بيش از 63 ميليارد تومان صرفه جويي در كشور خواهد شد.
آيا جلوگيري از مرگ بيش از 700 نفر انسان و نقض عضو بيش از 7000 نفر در سال كاري كم است؟ مرگ و نقص عضو شهرونداني كه معمولاً قشر جوان و فعال كشور و عمدتاً تحصيل كردگان جامعه محسوب مي شوند.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.