سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:22 - دوشنبه 15 تیر 1394

“ گال ” چیست؟

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماری گال از هجوم نوعی انگل خارش‌آور به بدن ایجاد و سبب خارش شدید در پوست می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ گیتی صادقیان در خصوص بیماری گال یا جرب اظهار کرد: انگل بیماری گال پس از ورود به بدن، در پوست زندگی می‌کند و برای خود کانال‌های ریزی به صورت خراش ایجاد می‌کند.

وی افزود: انگل گال زیر پوست تخم‌گذاری می‌کند و به علت اینکه این بیماری در قسمت‌های نازک پوست ایجاد می‌شود یک حساسیت پوستی در پاسخ به وجود این انگل ایجاد شده و منجر به خارش شدید می‌شود.

این متخصص پوست با بیان اینکه خارش شبانه خارشی است که با گرم شدن پوست و با خوابیدن بویژه در شب به صورت شدید بروز می‌کند، اضافه کرد: نخستین مشخصه این بیماری خارش شبانه‌ بسیار شدید است به طوری که فرد مبتلا را از خواب بیدار می‌کند.

صادقیان ادامه داد: نقاطی که احتمال دارد انگل زیست کند شامل نواحی بسیار نازک پوست مانند زیر بغل، بازوها، لای انگشتان دست و دستگاه تناسلی است.

وی خاطر نشان کرد: گال یک بیماری مسری است و به طور معمول بیماری آمیزشی محسوب می‌شود.

این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای درمان گال از داروهای مختلفی استفاده می‌شود، افزود: به طور معمول یک لوسیون و شامپو برای بیمار تجویز می‌شود که یک هفته تا ۱۰ روز برای درمان کامل نیاز به تکرار آن در تمام بدن و قسمت‌های بیمار بدن است.

صادقیان با بیان اینکه ابتدا باید خارش درمان و سپس برای درمان انگل گال اقدام کرد، خاطر نشان کرد: برای درمان خارش قرص‌های آنتی هیستامین تجویز می‌شود که تا زمان رفع خارش باید مصرف می‌شود. در برخی موارد خارش‌ها در نواحی بیمار پوست حتی پس از درمان انگل نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از زمان ایجاد انگل گال برای نخستین بار در بدن تا بروز پاسخ حساسیتی پوست دو هفته طول می‌کشد، افزود: در مرحله بعد اگر شخص مجددا با این انگل مواجه شد، به دلیل آشنایی با بیماری، پس از ۴۸ ساعت خارش شدید شروع می‌شود.

صادقیان ادامه داد: از دیگر نشانه‌های ابتلا به گال علاوه بر خارش شدید، وجود خراش‌ها و کانال‌هایی در نواحی نازک پوست است که تشخیص آن تنها توسط متخصص ممکن است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.