سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 10:20 - شنبه 13 تیر 1394

طی برداشت های جدید بالا دست از رودخانه انجام شد:

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان در مقابل استانداری/ حواشی

کشاورزان اصفهانی و جمعی از حامیان محیط زیست در جهت بازگرداندن حق آبه اصلی زاینده رود و اجرای کامل مصوبات 9 ماده ای زاینده رود، رو به روی استانداری اصفهان دست تجمع کردند.

به گزارش اصفهان شرق، آب زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان باز شد تا بتوان قسمتی از مزارع خشک این منطقه را پس از چند سال جان بخشد.

کشاورزان در اعتراض به برداشت های غیر مجاز از رودخانه و همچنین عدم اجرای مصوبات 9 ماده ای در مقابل استانداری اصفهان اجتماع کردند.

گفتنی است طی پیامی از کشاورزان دعوت شده که در این اجتماع حضور یابند.

941212121

*خواسته کشاورزان برای رساندن مطالباتشان به حق است

رييس هيئت مديره نظام صنفي شهرستان اصفهان دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگار اصفهان شرق گفت: تجمع کشاورزان به صورت خودجوش بوده و خواسته اصلی آن ها اجرای طرح 9 ماده ای شورای عالی آب است.

حسن محسنی با اشاره به برداشت های بی رویه آب در استان های بالادستی حوضه زاینده رود اظهار کرد: وزارت نیرو باید از ولخرجی های خود در استان های بالادستی جلوگیری کند. به نحوی که اگر این رویه ادامه یابد کشاورزان شرق اصفهان از کشت پائیزه محروم می شوند.

وی افزود: متأسفانه قرار بر این نبود که آبی در تابستان به غرب اصفهان داده شود و این آب در بهار به آن ها تحویل داده شده بود ولی استان هیچ توجهی به این امر ندارد.

محسنی از عدم اجرای طرح 9 ماده ای خبر داد و گفت: با وجود مشکلات تداوم خشکسالی در شرق اصفهان و وضعیت سخت معیشت کشاورزان، صندوق خسارت هنوز اجرا نشده و کشاورزان و نماینده آن ها هنوز منتظر اجرای کامل طرح 9 ماده ای در حوضه زاینده رود هستند.

وی اعتراض کشاورزان را به حق دانست و تصریح کرد: طرح بن-بروجن همچنان ادامه داشته و دست بالادستی ها در برداشت های غیرمجاز از رودخانه قطع نشده است و اگر این روال ادامه یابد در آینده ای نزدیک با مشکل شدید آب شرب اصفهان روبرو خواهیم بود.

8989898

دبیر خانه کشاورز استان اصفهان با تاکید براینکه می شود از راه مسالمت آمیز حق کشاورز را دریافت کرد گقت: باید باهمدلی تشکل های کشاورزی اعم از صنف و خانه کشاورز مشکلات را به مقامات اجرایی استان و کشور رسانید.

محمد صادقی ادامه داد: اگر نمایندگان یک دست شده و حرف کشاورز را به مسئولین رسانده بودند نیازی به تجمع کشاورزان در مقابل استانداری نبود و نباید از صداقت کشاورزان سوء استفاده کنیم.

وی افزود: نباید از ترس اینکه موقعیت شغلیمان به خطر بیفتد حق کشاورزان شهرستان را به درستی به گوش مسئولین نرسانیم؛ بلکه باید نماینده کشاورز جسارت پیگیری حق قانونی کشاورزان از زاینده رود را داشته باشد.

صادقی در پایان تأکید کرد: این تجمعات به نفع کشاورز نیست، زیرا کشاورزان نماینده ایی از بین خود داشته که می بایست حق قانونی آن ها را دنبال کرده و برای رفع آن از هیچ کوششی فرو گذاری نکند.

3

 * مصوباتی که در اجتماع کشاورزان در مقابل استانداری اصفهان به تصویب رسید

در پایان جلسه ای که در مکان استانداری با حضور نمایندگان صنف و کشاورزان تشکیل شد، مصوباتی به تصویب رسید و مهندس اسفندیار امینی در جمع کشاورزان به تشریح آن پرداختند.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با توجه به اینکه دیدار نمایندگان کشاورزان با استاندار اصفهان فقط منوط به جلسه شواری هماهنگی زاینده رود در تهران است، گفت: درخواست اول ما از استاندار اصفهان این است که ارتباط بیشتری با نماینده کشاورزان داشته باشند و درخواست جلسه را با مجمع نمایندگان داشته باشند.

اسفندیار امینی از نامه شکایت وزارت نیرو در رابطه با اقدام استاندار چهارمحال خبر داد و اظهار کرد: چرا استاندار چهارمحال طرحی را تصویب کرده که مصوبه شورای امنیت ملی بر عدم اجرای ان بوده است.

وی با اشاره به مصوبه دیگر این جلسه افزود: مصوب شد که استاندار اصفهان با مجمع نمایندگان مجلس و مجمع نمایندگان کشاورزان جلسه ای را برگزار کند که مجمع نمایندگان از طریق مجلس به تخلف استاندار چهارمحال رسیدگی کنند.

امینی ادامه داد: طرح ساماندهی زاینده رود که مصوبه در شورای هماهنگی آورده شده است، به صورت همکاری صنف و آب منطقه ای شروع شود و بر اساس صحبتی که برخی نمایندگان مجلس داشته اند مبلغی برای ساماندهی آمده است که تحویل معاونت عمرانی استانداری شده است و جایی دیگر خرج نکنند.

وی از حضور نماینده کشاورزان در کلیه جلسات در رابطه با آب که در سطح استان تشکیل می شود شرکت فعال کنند.

گفتنی است قطعنامه تنظیمی کشاورزان مقرر شد به تهران فرستاده شود.

1

* مسئولان و رسانه های داخلی صدای حق ما را منعکس کنند

خانم رحیمی یکی از کشاورزان حاضر در تجمع به خبرنگار ما گفت: ما از قشری هستیم که شهدا و جانبازان بسیاری را تقدیم به نظام کرده ایم و نمی خواهیم که صدای ما را بیگانگان به جهان مخابره کنند و از مسئولان می خواهیم که حقابه کشاورزان شرق اصفهان را به آنها برگردانند زیرا ما خواستار سربلندی جامعه و خود عضوی از این کشور هستیم.

وی با اشکی که برای برخی خانواده های بی بضاعت شرق اصفهان که حاصل خشکسالی بود می ریخت، تاکید کرد: آیا اگر کسی بخواهد ارث پدریش را بگیرد مورد ظلم قرار میگیرد، حقابه زاینده رود از زمان شیخ بهایی بوده است و هر کس به فراخور منطقه حقی را دارد پس چرا کسی به فریاد حقابه داران شرق اصفهان نرسیده و جوابی قانع کننده به ما نمی دهد.

رحیمی که به نمایندگی برخی از زنان حاضر سخن می گفت، اظهار کرد: نباید حقابه ما برای ذوب آهن برود و همانطور که انرژی هسته ای و محصولات ذوب آهن حق کشور است، خود کفایی محصولات کشاورزی هم در جای خود ارزشمند است و اگر فکری به حال حقابه های به یغما رفته ما نکنند، کشاورزی را در مرگ خواهیم یافت و به تبع آن کشاورزان ناراضی از عدم براورد خواسته را در استان خواهیم داشت.

 

9877979

* آب زاینده رود مهریه زنانی بود که به یغما رفت

آقای جرکانی کشاورز روستای تیمیارت با اشاره به اینکه متاسفانه آبی که مهریه زنان ما بود توسط بالا دستی ها به یغما رفت، گفت: متاسفانه بعد از تصویب مصوبات شورای عالی آب که مقرر شد صندوقی برای خسارت کشاورزان اختصاص یابد، هنوز کار عملی دقیقی از مسئولان مشاهده نکرده ایم و این در صورتی است که اگر حقابه ما را در اختیارمان بگذارند، کمک معیشتی که به ما تعلق گرفت، چیزی حدود یک صدم درامد برخی از عمده مالک های شرق اصفهان در زمان تر سالی است.

وی ادامه داد: چرا مدیران به داد کشاورزان نمی رسند و این در صورتی است که در مواقع رای گیری، حضوری پر رنگ در کنار کشاورزان دارند و وعده های بسیاری به ما می دهند ولی وقتی در سمت خود قرار می گیرند پشت ما را خالی می کنند و اگر کسی بگوید تجمع کار درستی نیست، اشتباه است زیرا کشاورز وقتی می بیند صدایش هنوز به جایی نرسیده، خودش وارد میدان می شود.

جرکانی از مسئولان خواست که پیگیر برداشت های غیر قانونی بالا دست باشند و نگذارند صنایع آب قانونی کشاورز را تصرف کرده و خسارتی پرداخت نکنند.

28728778

* زکات دهندگان زکات بگیر شرق اصفهان

آقای رجبی پیرمرد کشاورز از خوراسگان اصفهان از مشکلات کشاورزان به خبرنگار ما این گونه گفت: بانک  به دلیل بدهکاری تسهیلاتی به ما نمی دهد و این در حالی است که حساب برخی ضامن های ما را هم بسته اند.

وی از بی پولی کشاورزان آبرو دار شرق اصفهان سخن گفت و با توجه به برخی بی مدیریتی های حوضه آبریز زاینده رود تصریح کرد: برخی از کشاورزان متاسفانه در این سالهای خشکسالی و خالی شدن دخلشان، برای اینکه خجالت اهل منزل را نکشند، مجبور به قرض پول با پرداخت بهره می شوند و این درحالی است که روزگاری بیشترین زکات از شرق اصفهان به فقرا و نیازمندان اختصاص می یافت و آیا این رواست که مسئولان در این اوضاع اسف بار کشاورزان به داد آنها نرسند.

یکی دیگر از کشاورزان به تک شغلی بودن منطقه شرق اصفهان اشاره و گفت: شرق اصفهان فاقد شهرک صنعتی است و متاسفانه جوانان بسیاری در خشکسالی بیکار شده و کمر خانواده ها خم شده است و این درحالی است که روز به روز بی توجهی به حقابه ها و برداشت های غیر مجاز بالا دستی ها را می بینیم و نمی توانیم کاری بکنیم.

وی متذکر شد: پسران ما توان ازدواج ندارند زیرا درامدی نیست تا بتوانند خرج زندگی دیگری را دهند و برخی دختران به واسطه نداشتن جهیزیه چند سال دوران عقد را سپری می کنند و لیکن مسئولان باید تمامی ابعاد زندگی کشاورز را در نظر گرفته و نگذارند شرق زیر بار خشکسالی از بین برود.

26244

**********************

به گزارش اصفهان شرق، امروز اجتماع آرام قشر زحمت کش و مظلوم شرق اصفهان را در مقابل استانداری با در دست داشتن پلاکارت هایی با نوشته های زاینده رود من کو، وعده رییس جمهور به مردم اصفهان و دیگر خواسته کشاورزان برگزار شد. کشاورزان خواسته سنگینی از مسئولان نداشته و ندارند جز اینکه می خواهند حق غصب شده انها دوباره به دامان مزارع و بستر رودخانه جریان یابد. مسئولان توجه داشته باشند که در برابر حرکت آرام کشاورزان به درستی جوابی قانع کننده به این قشر دهند زیرا سالیان دراز است که گوش این عزیزان به وعده های بسیار پر شده و امروز توان شنیدن وعده های تهی را ندارند. امروز زبان روزه کشاورزان حاضر در روبروی استانداری گویای حقی بود که مدتهاست با بی توجهی به صنایع و کشت زارهای دیگر استان های بالا دستی می رود و باید بدانیم نسبت به همه این موارد مسئولیم.

 

 

 

 

یک نظر در مورد “تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان در مقابل استانداری/ حواشی”

  1. قاسم گفت:

    با سلام
    خدا خیرتون بده تجمع خیلی عالیه!!!!!!!!! فقط مرگ بر …………. کم بود

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.