سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:05 - چهارشنبه 10 تیر 1394

استاندار اصفهان:

راه‌ نگه‌‌داری از تالاب گاوخونی هدایت پساب‌های استاندارد به این تالاب است

استاندار اصفهان با بیان اینکه پساب در منطقه اصفهان موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌آید و نیاز اولیه ما برای اجرای مقابله با گردو غبار است، گفت: راه‌ نگه‌‌داری از تالاب گاوخونی هدایت پساب‌های استاندارد به این تالاب است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره جلسه کارگروه مقابله با غبار اظهارداشت: بحث مقابله با گرد و غبار برای مسئولان از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت جلسه مقبله با گردوغبار هفته‌ای برگزار می‌شود و هیچ جلسه‌ای در استان به صورت هفتگی برگزار نمی‌شود که این نشان دهنده مهم بودن این مسئله از نظر مسئولان است.

وی افزود: تا این مرحله کانون‌های فرسایش خاک را شناسایی کرده ایم و برنامه‌ای کلی برای مقابله با این مسئله مشخص کرده و در حال حاضر وارد بحث برنامه ریزی اجرایی می‌شویم و در این مرحله 10 هزار هکتار از مناطقی را که با فرسایش خاک و یا به‌عنوان کانون‌های اصلی گرد و غبار در منطقه اصفهان مطرح بوده‌اند را شناسایی کرده‌ و تا با در نظر گرفتن برنامه‌ای مشخص بتوانیم این 10 هزار هکتار را در مدت زمان 2 سال تثبیت کنیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در این جلسه به مدیریت جهادی روی آوری  شده، گفت: در این مسئله مدیریت‌های عادی و برنامه ها قابل اجرا نیستند به همین دلیل ما به شیوه های جدید و کارهایی که جهاد در ابتدا انجام می‌داد روی آورده‌ایم و در این کار از تمام دستگاه‌های ذی ربط کمک گرفتیم تا ما را در این کار جهادی یاری کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه امروز کارگروه مطرح شد که ما باید 8هزار و 500 هکتار در شهر اصفهان و یک هزار و 500 هکتار در شهرستان برخوار تثبیت کنیم  تا بتوانیم باد اصلی که سبب ایجاد گرد و غبار می‌شود را در این منطقه کنترل کنیم.

زرگرپور درباره تقسیم بندی این میزان هکتار در بین ارگان‌ها خاطرنشان کرد: در تقسیم بندی که امروز صورت گرفت 2 هزار هکتار به شهرداری سپرده شد و ما تامین آب و گیاه مربوطه را انجام می‌دهیم و ادامه کار و بخش انسانی را بر عهده شهرداری می‌گذاریم و 2 هزار هکتار نیز به نهادهای نظامی واقع در منطقه تعلق گرفت که در این مسئله نیز ما تامین کننده آب و تاق خواهیم بود و ارگان مربوطه ماشین آلات و نیروی انسانی را تامین می‌کند.

وی گفت: 4 هزار و 500 هکتار را تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی از طریق بخش خصوصی و بسیج سازندگی که تجربه خوبی در این زمینه دارد انجام خواهیم داد و در حال حاضر 500 هکتار آماده است و برای 5 هزار هکتار نیز تاق تولید کرده‌ایم و کار را با قدرت ادامه خواهیم داد.

استاندار اصفهان درباره گرد و غبارهای انسان‌ساز بیان کرد: به جز گرد و غبارهایی که به طور طبیعی تولید می‌شوند گردو غبارهای انسان را نیز در استان داریم که عبارتند از 370 کوره آجر پزی، 70 کوره گچ و زمین‌های دست خورده‌‌ای که درشت دانه‌های آن برداشت شده و در حال حاضر ریز دانه‌های زمین‌ها با ایجاد کمترین باد وارد شهر می‌شوند که البته کارگروهی را برای برنامه این مسئله پیش بینی کرده بودیم.

وی تصریح کرد: ما مجوز هیچ معدنی را تا شعاع 50 کیلومتری تمدید نخواهیم کرد و به هیچ معدنی مجوز جدید نمی‌دهیم و معادنی که به صورت مغرض تولید آینده می‌کنند را فرصتی برای رفع این مسئله به آن‌ها خواهیم داد و در آخرین قدم نیز برنامه‌ای را مبنی بر طرح ریزی  برای انتقال این معادن به شعاع 50 کیلومتری خارج از شهر داشته‌ایم.

زرگرپور با بیان اینکه از کارگروه‌ها خواسته شده تا در یک ماه آینده برنامه کامل خود را رائه بدهند، گفت: این برنامه شامل آمار کوره‌های آجر در 3 شهرستان اصفهان، شاهین‌شهر و برخوار بوده و با مکان‌هایی که آلایندگی بالا دارند برخورد شود و در مرحله سوم نیز آن دسته از معادنی که باید به خارج از شعاع 50 کیلومتر بروند با همکاری خود معدن‌ها و تعلق دادن تسهیلات به این مکان‌ها این انتقال با هماهنگی کافی صورت بگیرد.

وی درباره پساب‌ها که مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود بیان کرد: پساب در منطقه اصفهان موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌آید و نیاز اولیه ما برای اجرای مقابله با گردو غبار است و مسئله‌ای که در پساب‌ها وجود دارد بحث بیماری‌هایی است که از این طریق منتقل می‌شود و البته یکی از راه‌های نگه‌ داری از تالاب گاوخونی هدایت پساب‌های استاندارد به این تالاب است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.