سرویس: اجتماعی » حوادث 18:53 - دوشنبه 08 تیر 1394

آتشی که مهار شد:

خسارت 500 میلیون ریالی آتش سوزی به مزارع قورتان / تجهیزات آتش نشانی در شان شرق اصفهان نیست

آتش سوزی به 12 هکتار از مزارع گندم کشاورزان روستای قورتان بخش بن رود خسارت میلیونی وارد کرد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه، در جریان این آتش سوزی به کسی آسیبی نرسید ولی خساراتی بالغ بر 500/000/000 ریال به مزارع کشاورزی روستای قورتان وارد شد. هنوز علت دقیق حادثه آتش‌سوزی در مزارع گندم مشخص نشده و پیگیری‌های در این زمینه در حال انجام می باشد. برای خاموش کردن این آتش سوزی علاوه بر خودروهای آتش نشانی شهرهای ورزنه، هرند، اژیه و شاتور؛ مردم روستاهای همجوار قورتان وارد عمل شدند تا وسعت بیشتری از دسترنج مردم زحمت کش شرق اصفهان طعمه حریق نشود.

IMG_4441

احمد شهباز از فعالین محیط زیست ورزنه، گرمی هوا، ورزش باد گرم و خشکی گندم را از عواملی عنوان کرد که در شدت اتش دخیل بوده است.

وی در ادامه به برخی از نقاط ضعف موجود در این حادثه اشاره و افزود: مشارکت خوب مردم و آتش نشانان قابل تحسین است ولی برخی نکات را باید در این رابطه یادآور شد تا شاهد وسعت بالای این قبیل حوادث در آینده نباشیم.

شهباز آبگیری ماشین های آتش نشانی را به عنوان یکی از موارد مهم یاد کرد و گفت: ماشین ها پس از هر بار خالی شدن، مجبور بودند مسافت حدود 15 کیلومتری روستا تا ورزنه را طی کنند و همین عاملی در پیشروی آتش بود لیکن مسئولان باید در این رابطه با نهایت دقت برخورد کرده و در برخی مناطق روستایی در معرض خطر، دستگاه های پمپ آب به منظور آبگیری مهیا کنند.

IMG_2808

گفتنی است بارها در اخبار متعدد این رسانه عدم تجهیز کامل برخی ماشین های آتش نشانی انعکاس داده شد ولی متاسفانه هنوز نیروی ویژه کادر آتش نشان در منطقه در حد انتظار نیست. این در حالی است که نیروی آتش نشان باید به لباس و کفش مخصوص مجهز شود تا در مواجه شدن با حادثه، بتواند از پتانسیل حداکثری خود استفاده کند.

نکته دیگر اینکه باید هرزگاهی دستگاه های آتش نشانی کنترل شود تا در موقع حادثه بتوان استفاده مطلوبی در جهت خاموش کردن آتش انجام شود زیرا در مناطق شرق اصفهان ممکن است به صورت محدود از این وسایل استفاده شده و مواقع نیاز به واسطه خرابی جزئی بهره برداری شایسته ممکن نباشد.

توجه به این نکته ضروری است که افراد بومی باید در برخورد با این گونه حوادث هوشیارانه تر عمل کرده و در وسط جاده اجتماع نکنند زیرا خود سد معبری بر دسترسی خودروهای آتشنشانی به محل حادثه است.

لازم به ذکر است نگاه ما نباید همیشه به برداشتن سنگ بزرگ باشد بلکه اگر نیازسنجی کامل انجام شود، خواهید دید که نیاز برخی روستاها و مناطق، ایستگاه آتش نشانی نیست ولی احداث پمپ جهت آبگیری در روستاهای شرق اصفهان به وفور احساس و مسئولان گرامی در استانداری باید نسبت به این قضیه اقدام کنند.

IMG_2736 IMG_4477 IMG_4468 IMG_4441 IMG_4393

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.