سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 08:03 - دوشنبه 08 تیر 1394

فرمانده کلانتری 30 شهرستان اصفهان:

استعمال سیگار دروازه ورود به سیاه چال اعتیاد است/ تفریحی سنگین با طعم قلیان

حسن براهیمی گفت: تنها راه حل خلاصی از پدیده شوم اعتیاد آموزش و افزایش سطح آگاهی و تربیت صحیح فرزندان است.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی، فرمانده کلانتری 30 شهرستان اصفهان در جمع مردم شهر نصرآباد با اشاره به معضل مواد مخدر در جامعه گفت: مواد مخدر تخریب کننده بافت ها و سلول های بدن و اعتیاد پاسخ فیزیولیک بدن برای تسکین درد است و مبادا با مصرف این مواد سلول های بدن را در آسیب قرار دهیم.

وی با اشاره به این که ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در بین کشورهای جهان است، به ارائه آماری در زمینه اعتیاد پرداخت و اظهار کرد: در کشور ما آمار مبتلایان حدود یک میلیون و 325 هزار نفر تخمین زده می شود، که متاسفانه 58 درصد افراد معتاد زیر 34 سال سن دارند و اعتیاد به مواد مخدر در زنان نیز رو به افزایش که علت عمده آن نیز اقدام مردان گرفتار دام اعتیاد به معتاد نمودن همسر خود برای مصرف بی دغدغه در منزل است.

سروان حسن براهیمی بیشترین میزان اعتیاد را به قشر دانشجویی و اغفال آنها از طریق توصیه به مصرف نوعی قرص برای ایجاد شادابی و افزایش بیداری برای مطالعه بیشتر در زمان امتحانات بر شمرد و گفت: حدود 22 درصد افراد معتاد تحصیلات لیسانس و بالاتر دارند و میزان اعتیاد در افراد متاهل بیشتر است و این ارقام و آمار نشان می دهد که پدیده اعتیاد همه اقشار و طبقات اجتماعی را تهدید کرده و به سن، جنس و سطح معلومات بستگی ندارد.

نامبرده با اشاره به این که در گذشته با دید بزهکار به معتاد نگریسته می شد و اکنون معتاد را بیمار می دانند، متذکر شد: مواد مخدر روح و روان انسان را خراب می کند، استعمال سیگار و قلیان دروازه ورد به سیاه چال اعتیاد است و علاوه بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی مصرف تریاک باعث کاهش تنفس، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می شود که سلامتی فرد را با خطر جدی مواجه می کند و توان او برای کار و تلاش را با مشکل مواجه می کند و زندگی اش را جهنم می نماید.

11
وی با بیان این که علیرغم مبارزه گسترده و کشفیات زیاد مواد مخدر شاهد افزایش تعداد معتادان و کاهش سن اعتیاد هستیم اظهار کرد: تنها راه حل خلاصی از پدیده شوم اعتیاد آموزش و افزایش سطح آگاهی و تربیت صحیح فرزندان است.

براهیمی در ادامه به بیان پاره ای از علل گرایش به مواد مخدر پرداخت و افزود: یکی از علت ها استفاده از سیگار و قلیان به عنوان یک تفریح ارزان قیمت است، متاسفانه قلیان با طعم های مختلف از جمله طعم میوه و شراب عرضه می شود و در کنار زمینه سازی برای اعتیاد به دیگر مواد مخدر ترویج شراب هم هست.

فرمانده کلانتری 30 شهرستان اصفهان حس کنجکاوی در رابطه با آثار مواد مخدر را از دیگر عوامل گرایش به مواد مخرب دانست و گفت: برخی نادانسته تحت تاثیر تبلیغات سوء در رابطه با مواد محرک از جمله شیشه قرار می گیرند و با این حس دنبال این ماده محرک رفته و در دام اعتیاد گرفتار شوند و زندگی خود را تباه می کنند.

54654564
وی چشم و هم چشمی جوانان، نقش مافیای مواد مخدر که سالانه 500 تا 700 میلیارد دلار از این طریق سود می برد، همجواری ایران با کشور افغانستان تولید کننده عمده مواد مخدر و مشکلات اقتصادی و فاصله گرفتن اجتماع از فرد معتاد برای جلوگیری و درمان، مشکلات فرهنگی و آموزشی، فقر خانواده ها، عدم نظارت اولیاءو عدم برخورد قاطع قانون با فروشندگان و نبود مراکز تخصصی برای ترک اعتیاد و ترویج قلیان و بیکاری و نبود اشتغال مناسب را از دیگر علل افزایش روز افزون به مواد مخدر و محرک بر شمرد.

فرمانده مذکور در ادامه به ارائه چند راهکار در زمینه مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: تربیت صحیح همراه با آگاهی و عدم بد بینی، راه اندازی مراکز مشاوره، تقویت موقعیت های شغلی، آموزش همگانی، برخورد قاطع با عوامل توزیع، جلوگیری از ورود افراد غیر بومی، ترویج فرهنگ کار و کسب روزی حلال از جمله مواردی است که در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر موثر است.

وی همچنین با بیان این که آسیب های ناشی از مواد صنعتی از جمله شیشه جبران ناپذیر است بیان کرد: مصرف شیشه به هر بهانه ای از جمله کاهش وزن و لاغر شدن، افزایش توان جنسی و احساس شادی خطرناک و باعث وابستگی شدید روانی و جسمانی و توهم زایی و دست زدن به اعمال مجرمانه است، ضمن این که باید بدانیم 25 درصد قتل های عمد مربوط به این موضوع است و آسیا رتبه اول در قتل به علت مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده است.

5845454

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.