سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:05 - دوشنبه 08 تیر 1394

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد

تلاش برای اختصاص آب کشت پائیزه به کشاورزان اصفهان و مشکلات آبخوان‌های کشور‌

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه مشکلات زاینده‌رود می‌تواند مشکلات ملی ایجاد کند، گفت: تلاش برای اختصاص آب کشت پائیزه به کشاورزان اصفهان ادامه دارد و در صورت صرفه‌جویی، می‎توان این مسئله را امیدوار کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛مسعود میرمحمدصادقی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان اینکه از یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: آب منطقه‌ای، سیاست‌گذاری در منابع آب و وظیفه تولید آب را در کشور و تحویل به بهره‌برداران به عهده دارد، عمده بهره‌برداران آب منطقه‌ای صنعت، شرب و کشاورزی است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در  فلات مرکزی و خشک‌ترین حوزه آب‌ریز کشور قرار دارد، افزود: این حوزه در حدود 50 درصد کل کشور را شامل شده و ما در زیر حوزه گاوخونی قرار داریم، ناحیه‌ای که حوزه آب‌ریز زاینده‌رود را دربر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان از 107 هزار کیلومترمربع تشکیل شده و 35 دشت مطالعاتی زیر مجموعه‌های حوزه‌آب‌ریز شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی دارد.

وی با اشاره به ایستگاه‌های اندازه‌گیری مصرف آب در زاینده‌رود خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ایستگاه‌ اندازه‌گیری برای حوزه زاینده‌رود، حوزه چلگرد و یا کوهرنگ است، میانگین بارش‌ها در این حوزه در دهه 50، هزار و 400 میلی‌متر، در دهه 60، هزار و 600 میلی‌متر، در دهه 70، هزار و 400 میلی‌متر و در دهه 80 بالغ بر هزار و 100 میلی‌متر بوده است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه دهه 60 دهه پرآبی محسوب می‌شود، بیان کرد: در آن دوره یک‌سری افزایش‌های تعریف نیز متناسب به بارش‌ها تعریف شده بود، سطح زیر کشت کشاورزی افزایش پیدا کرده بود و مصرف شرب نیز متناسب با جمعیت افزایش پیدا کرده بود، در همین راستا صنایع استان نیز رشد چشمگیری داشتند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تغییر اقلیم در کشور، مشکلات مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های اشتباه نیز به این خشکی دامن زده‌اند، افزود: جداسازی مدیریت یکپارچه در حوزه زاینده‌رود و در کشور و به تعبیری استانی شدن آب منطقه‌ای از جمله این تصمیمات اشتباه است.

آب‌خوان‌های کشور در حال حاضر بامشکل مواجه هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به استراتژیک بودن منابع زیرزمینی تصریح کرد: به‌دلیل کمبود بارش‌ها، آب‌های زیر سطحی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سبب فشار مضاعف بر روی منابع زیرزمینی شده است، این موضوع به یک اپیدمی در کشور تبدیل شده و آب‌خوان‌های ما دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به کمبود منابع زیرزمینی در سطح کشور خاطرنشان کرد: به طور میانگین بین 290 تا 300 میلیون مترمکعب در سال کاهش مخازن و منابع زیرزمینی در استان داشته‌ایم، این میزان در کشور 6 میلیارد مترمکعب است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه آب‌خوان شامل 2 بخش ذخیره استاتیک و دینامیک است، بیان کرد: به‌طور معمول باید از ذخایر دینامیک استفاده کرد ولی متاسفانه اکنون در حال استفاده از ذخایر استاتیک هستیم، اگر منابع زیرزمینی به پایان برسد به تدریج با مرگ شهرها روبه‌رو می‌شویم.

اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب با هدف متوقف کردن کسری مخازن زیرزمینی

وی با اشاره به طرح تعادل بخشی منابع آب در وزارت نیرو و شورای عالی آب افزود: این طرح به‌دنبال نجات منابع آب زیرزمینی است و وزارت نیرو به دنبال متوقف کردن کسری 6 میلیارد مترمکعبی مخازن در یک زمان 6 ساله است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به هدف وزارت نیرو در این طرح برای سال جاری تصریح کرد: وزارت نیرو به دنبال کاهش کسری مخازن آب تا حدود 485 میلیون مترمکعب برای امسال است که کار بسیار سختی است، یکی از معضلات کشورمان چاه‌های غیرمجاز هستند و دیگری اضافه برداشت‌ از چاه‌های مجاز است.

وی با اشاره به اصل طرح تعادل بخشی خاطرنشان کرد: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و پایش چاه‌های مجاز در دستور کار قرار دارد، به‌همین منظور به‌دنبال نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز هستیم تا میزان برداشت آن‌ها مشخص شود و در زمانی که بیش از یک مقدار مشخص برداشت شد، برداشت آب متوقف شود.

ضرورت مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و پایش چاه‌های مجاز

میرمحمد صادقی با بیان اینکه به‌دنبال مسدود کردن 400 چاه غیرمجاز در طرح تعادل‌بخشی در استان هستیم، بیان کرد: با هماهنگی استاندار قرار بر این شد ‌در همین راستا بیش از 700 چاه غیرمجاز مسدود شود، در این طرح نیز قرار شده 4 هزار کنتور هوشمند نصب شود که استاندار اصفهان با تقبل هزینه‌های اضافی آن این تعداد را به 7 هزار عدد افزایش داده است.

وی افزود: در حقیقت با انجام این فعالیت‌ها بالغ بر 38 میلیون مترمکعب از کسری بودجه آب‌خوان‌ها جلوگیری می‌شود، برای این کار هم لازم است گروه‌های گشت‌ و بازرسی داشته باشیم که در حال حاضر مشغول به این فعالیت هستند و امسال به دنبال تجهیز و توسعه این امر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به دیگر اقدامات آب منطقه‌ای استان در راستای اجرای طرح تعادل بخشی تصریح کرد: ساماندهی شرکت‌های حفاری، شناسایی دستگاه‌های حفاری‌، استفاده از خود ذی‌نفعان یعنی مردم و کشاورزان و ایجاد تشکل‌های آب‌بران از جمله این موارد است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات فرونشست‌ها، تغذیه مصنوعی و تقویت آن، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، خرید چاه‌های کم بازده کشاورزان از سوی دولت و جایگزینی پساب برای تغذیه آب‌خوان‌ها از دیگر اقدامات آب منطقه‌ای در همین راستا است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه هزینه نصب کنتورهای هوشمند با خود صاحبان چاه‌ها است، بیان کرد: این هزینه 5 میلیون تومان است و دولت نیز قرار است تمهیداتی را برای پرداخت تسهیلات در این زمینه در اختیار متقاضیان قرار ‌دهد، در همین راستا استان اصفهان از پیشگامان نصب کنتورهای هوشمند در کشور است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در هر استان چند دشت را به عنوان پایلوت انتخاب کرده است، افزود: در همین راستا شهرستان‌های اردستان، میمه، مورچه خورت و دامنه در استان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند و باید اطلاعات این دشت‌ها را به صورت کامل پایش کنیم.

جریان آب در رودخانه زاینده‌رود تسهیل می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه اگر فعالیت‌هایمان را با همین جدیت ادامه دهیم می‌توانیم حتی در جریان آب زاینده‌رود نیز موثر باشیم، تصریح کرد: اولویتمان با چاه‌هایی است که در بستر زاینده‌رود هستند تا جریان آب زاینده‌رود را تسهیل ببخشیم، بستن چاه‌ها و تخریب ویلاها در حریم رودخانه همراه با تشنج و سختی است و نیاز به گذراندن مراحل قضایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی گذشته که از مهرماه شروع شده، استقرار مدیریت یکپارچه در حوزه زاینده‌رود و برنامه توزیع آب مصوب شده و از طریق همین برنامه‌ها و صرفه‌جویی‌ها توانستیم در سال گذشته آب را برای کشاورزان رها کنیم.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه در سال آبی گذشته بارش‌ها در حوزه چلگرد یا همان کوهرنگ از میانگین بالاتر و 584 میلیمتر بوده است، بیان کرد: میانگین متوسط 40 ساله این میزان در حدود هزار و 412 میلی‌متر است.

با صرفه‌جویی می‌توان آب کشت پائیزه را به کشاورزان داد

وی با بیان اینکه برای شرق اصفهان در دوره خشکسالی، آب را یک سال درمیان برای کشت رها می‌کردیم، افزود: امسال با ذخیره‌سازی‌هایی که کردیم امیدوار هستیم با صرفه‌جویی بتوانیم آب را دوباره برای کشت پائیزه به کشاورزان بدهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان پیرامون سرانه آب تجدیدپذیر که به ازای مصرف آب در سال برای هر نفر است، تصریح کرد: این میزان در دنیا 7 هزار و 400 مترمکعب، در کشورمان 2 هزار و 100 مترمکعب و در گاوخونی کمتر از هزار مترمکعب است، در حال حاضر میزان سرانه تجدیدپذیر در حوزه زاینده‌رود 900 مترمکعب است و در حقیقت وارد مرحله بحران آب شده‌ایم.

وی با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده در حوزه زاینده‌رود می‌تواند حتی سبب مشکلات ملی شود، خاطرنشان کرد: 15 درصد تولید ناخالص ملی، 70 درصد تولید فولاد کشور، 9 درصد تولید برق کشور، 26 درصد فرآورده‌های گوشتی و 12 درصد تولید سیمان کشور در حوزه زاینده‌رود تامین می‌شود.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه باید 2 واقعیت را بپذیریم، بیان کرد: اینکه در یک منطقه خشک قرار داریم و دیگری اینکه با یک دوره خشکسالی و تغییر اقلیم مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید منابع آب را مدیریت کنیم، افزود: در حال حاضر با مشکل سامانه‌های آب‌رسانی مواجه هستیم، افزود: این سامانه به سختی جوابگوی میزان آب شرب مردم است و راهکار صحیح، مدیریت منابع آبی، انضباط آبی و مشارکت ذی‌نفعان یعنی مردم و کشاورزان است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.