سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 08:45 - دوشنبه 08 تیر 1394

شهردار جدید اصفهان و چالش کهن طرح های این کلان شهر

این روزها چشم اصفهان چند روزی است به جمال شهردار جدید روشن شده و شهر چشم انتظار افق های روشن تازه است.

به گزارش اصفهان شرق/ محمود افشاری

12 سال گذشت تا شهردار قدیم رفت و شهردار جدید بر مسند کلانشهر بزرگ و فیروزه ای اصفهان تکیه زد.

سقاییان نژاد سال های سال در ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان هر صبح اصفهان را از دریچه میدان امام حسین علیه السلام و  از دفترش می نگریست تا اینکه به دیار علم و حوزه و مذهب رفت و شهرداری قم، کلان شهری نزدیک تر به پایتخت را بر عهده گرفت.

اما امروز مهدی جمالی نژاد جای او را گرفته و قرار است با برنامه هایی جدید اداره شهر را در دوره جدید و با مسائل و مشکلات و فراز و  نشیب هایی نو مدیریت کند.

فراز و نشیب هایی که دست کم در چهار طرح بزرگ و محوری نمود و اهمیت بیشتری دارد.

شهرک سلامت، مجموعه تئاتر شهر، مترو و تراموا چهار طرحی در اصفهان است که یا نزدیک به افتتاح، نیمه کاره و یا در حد خبر در رسانه ها و روزنامه ها باقی مانده است.

تئاتر اصفهان، منتظر امضای شهردار

مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تالار استاد محمود فرشچیان استانداردهای لازم برای آمفی تئاتر را ندارد، ضمن اینکه در تمام طول سال نمی تواند پذیرای نمایش باشد بنابراین بهترین کار پیگیری ساخت تئاتر شهر در مجتمع شهید کشوری است.

حجت الاسلام قطبی یادآوری کرده بود: در سال 87 زمین این مجتمع تملک شده است و مشکلات آن برطرف شده است.

وی اضافه کرد: با برگزاری جلسات و نشست هایی با معماران معروف اصفهان طرح معماری این ساختمان نسبت به فرم اولیه تغییر کرد چرا که این ساختمان باید نشانی از فرهنگ و هنر اصفهان داشته بوده و معماری آن نیز مطابق با پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.

او تاکید کرد: همچنین ردیف بودجه این طرح ملی شده و تمام اعتبارات از وزارتخانه تامین می شود که برای امسال 80 میلیارد ریال اعتبار دائم در نظر گرفته شده و البته مجوز شهرداری اصفهان برای ساخت این ساختمان برای جذب این بودجه ضروری است.

این مسوول اضافه کرد: این مجموعه شامل سالن تخصصی تئاتر است و سالن موسیقی، پلاتوی تخصصی و سه سالن جانبی کوچک به همراه امکانات جانبی و محل تمرین.

مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: اگر ساخت این سالن در زمان مقرر خود آغاز می شد تاکنون تمام شده بود اما اکنون نیز منتظر آخرین امضای شهرداری است.

شهرک سلامت و مشکلات تملک زمین

شهرک سلامت طرح بزرگ دیگری است که قرار بود برای سهولت دسترسی اصفهانی ها به خدمات پزشکی ساخته شود.

این پروژه بزرگ قرار است در سه بخش کلینیک درمانی، آزمایشگاه و تصویربرداری و هتل در زمتانی نه چندان معلوم در اختیار پزشکان قرار گیرد.

مجری شهرک سلامت استان اصفهان اظهار کرد: نزدیک به 50 پزشک برای احداث این مکان سرمایه گذاری کرده و بیشتر آزمایشگاه های خیابان توحید به این محل انتقال پیدا می کند.

صرامی افزود: آزمایشگاه شهرک سلامت به آخرین تجهیزات و تصویربرداری روز دنیا مجهز می شود و در واقع پس از ترکیه و مالزی، اصفهان در ایران به این دستگاه ها تجهیزمی شود.

وی ادامه داد: تاکنون پزشکان زیادی برای ساخت شهرک سلامت سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: شهرک سلامت از دید برخی از مسئولان اقدامی است که تا 30 سال آینده دولت از عهده اجرای آن بر نمی آید.

شهردار سابق منطقه 10 اصفهان در همین زمینه گفته بود : انجام پروژه شهرک سلامت به دلیل مشکلاتی که در تملک زمین های این منطقه پیش آمد با تاخیر مواجه شده است.

بهمن احمدی از بهره برداری شهرک سلامت تا دو سال آینده خبر داد و اظهارکرد: شهرک سلامت تاکنون در فاز اول اجرایی 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به محدودیت ترافیکی هسته مرکزی کلان شهر اصفهان ادامه داد: یکی از اهداف احداث شهرک سلامت تمرکز زدایی از مرکز اصلی شهر اصفهان با انتقال پزشکان از این محدوده است.

احمدی تاکید کرد: منطقه 10 به علت دسترسی آسان برای پزشکان و مراجعین، آلودگی هوای کمتر، وجود زمین های آزاد بیشتر نسبت به دیگر مناطق شهر و نزدیکی به رینگ سوم ترافیکی، بهترین نقطه اصفهان برای احداث شهرک سلامت است.

وی بیان کرد: ساختمان های متعدد پزشکی، آزمایشگاه ، مراکز رادیولوژی و داروخانه، مجموعه های تجاری، محل استراحت برای پزشکان، کتابخانه و سالن ورزشی از امکاناتی است که برای این شهرک در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: هتل سلامت یکی از مهمترین ساختمان های این مجموعه است که برای پذیرش بیماران و همراهان آنها از سایر استان های کشور و بیماران خارجی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه احداث شهرک سلامت در کشور برای نخستین بار در اصفهان انجام می شود، بیان کرد: یک یا دو شهرک سلامت نمی تواند پاسخ گوی نیاز مردم اصفهان باشد و این کلانشهر نیاز به احداث چندین شهرک سلامت دارد.

 تراموا در حد حرف و حدیث 

تراموا در میان طرح های شهری هنوز در حد و اندازه اجرا نیست و به مطالعه و امضای قرار داد اکتفا شده است.

معاون عمرانی شهرداری اصفهان درباره اجرای تراموای اصفهان بعد از آنکه که مونوریل به حاشیه رفت ،گفه بود: مطالعات و طراحی راه اندازی خط تراموا در خیابان امام خمینی(ره) اصفهان انجام شده و بعد از فعال شدن قرارداد ،زمانبندی اجرای آن اعلام می شود.

علیرضا قاری قرآن با بیان این مطلب اضافه کرد: فناوری تراموا اروپایی است و به دلیل برخی تحریم ها قادر به اجرای آن نشدیم.

وی افزود: قرارداد این طرح آماده انعقاد با شرکت خارجی بود ولی به دلیل مشکل انتقال پول و تکنولوژی در زمان تحریم به تاخیر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی تفاهم نامه ای با شرکت ایرانی بسته شده تا قرارداد گذشته را با شرایط قبلی فعال کنند بنابراین امیدوار هستیم هر چه زودتر قرارداد به جریان افتد.

قاری قرآن خاطر نشان کرد: خط تراموا به طول هفت کیلومتر حد فاصل شهرک قدس در خیابان امام خمینی(ره) تا میدان جمهوری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه 11 واگن تراموا برای این خط پیش بینی شده، ادامه داد: اکنون منتظر هستیم قرارداد این طرح جاری و فعال شود که در آن صورت می توانیم به صورت جدی زمانبندی اجرای این پروژه را اعلام کنیم.

مترویی به طول چندین کیلومتر گزارش و خبر!

قطار شهری اصفهان که این روزها سر و صدا و اخبار بیشتری را به خود اختصاص داده است ، معلوم نیست چه زمان به بهره برداری می رسد.

سقاییان نژاد شهردار سابق اصفهان خبر از راه اندازی این طرح همزمان با هفته دولت در سال گذشته داده بود ولی در آخرین گفت و گو با خبرنگاران از زمان قطعی بهره برداری خودداری کرد.

رییس شورای اسلامی نیز به سبب تعدد مراجع تصمیم گیرنده ، زمان بهره برداری از مرحله اول مترورا نامشخص عنوان کرد.

طرحی که مصائب و مشکلات فراوان ترافیکی برای مردم اصفهان به بار آورده و مناقشات فراوانی را نیز میان حامیان میراث فرهنگی در پی داشته است عاقبت معلوم نیست کی به بهره برداری و مرحله سوار و پیاده کردن مسافران برسد!

بر این اساس، این نوشته های عموما مرتبط با مسوولان سابق را صرفا برای یادوآوری مسوولی بازخوانی و بازنشر کردیم که روزهای ابتدایی فعالیتش در همان اتاق و ساختمان معروف شهردار و شهرداری، اصفهان را باز هم از همان دریچه میدان امام حسین علیه السلامیا به تعبیر و تدبیری دیگر دروازه دولت سابق می نگرد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.