اصفهان شرق

جیره بندی آب در اصفهان نداریم/ مشترکین پرمصرف جریمه می‌شوند

کدخبر: 66772
1394/04/07 در ساعت 15:08

به گزارش اصفهان شرق؛ هاشم امینی به مناسب هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در موضوع مدیریت مصرف آب قدم برداریم باید از ظرفیت رسانه ها به عنوان عنصری فرهنگ ساز و جریان ساز استفاده کنیم، اظهار داشت: شرایط سخت خشکسالی کشور را در برگرفته و مدیریت آب کشور را دچار چالش کرده که باید با استفاده از رسانه های نوشتاری و دیداری مردم را متوجه شرایط سخت کشور کرد.
وی با بیان اینکه منابع آبی دنیا ناشی از منابع آب های سطحی و زیرزمینی است، افزود: منابع سطحی ناشی از بارندگی های سالانه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با اشاره به اینکه میزان بارندگی در دنیا حدود 700 تا 750 میلیمتر و در قاره آسیا حدود 600 تا 650 میلیمتر و در ایران 205 میلیمتر است، بیان داشت: میزان بارندگی ها در اصفهان از 120 میلیمتر به 110 میلیمتر کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه پیش از این سرانه آب تجدید پذیر بخش های شرب، صنعت و کشاورزی 130 میلیارد متر مکعب در سال بود در حالیکه اکنون به 110 میلیارد متر مکعب در سال کاهش یافته است، گفت: امروزه یکی از چالش های جدی مدیریت آب کشور کاهش آب های سطحی و سدها و کاهش سفره های زیرزمینی آب است.
خشک شدن 85 حلقه چاه در اصفهان
امینی با بیان اینکه در استان اصفهان در حوزه شرب بیش از 85 حلقه چاه تاکنون خشک شده است، اظهار داشت: متاسفانه جنگ آینده و حال کشورها بر روی آب است و صاحبان قدرت به دنبال مدیریت آب هستند.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس استانداردهای تعریف شده امروز به مرحله تنش آبی وارد شده ایم، تصریح کرد: در تنش آبی سرانه آب تجدید پذیر در سال برای هر نفر 1700 متر مکعب است که اگر این سرانه به کمتر از 1000 متر مکعب برسد وارد مرحله بحران شده ایم که متاسفانه استان اصفهان با رسیدن به 900 متر مکعب وارد مرحله بحران شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با اشاره به اینکه حدود 85 درصد آب مورد نیاز مردم استان از رودخانه زاینده رود و 15 درصد دیگر از قنوات و چاه ها تامین می شود، تصریح کرد: معتقدیم مدیریت مصرف آب امروز وظیفه شرکت آب و فاضلاب، آب منطقه ای یا آب و فاضلاب روستایی نیست بلکه این موضوع ملی است و همه آحاد مردم باید وارد میدان شوند.
تدوین سند جامع آب استان
وی در ادامه با بیان اینکه شرکت آبفا استان در 4 بخش مدیریت مصرف آب را پیگیری می کند، گفت: با توجه به حساسیت موضوع آب در استان، سند جامع استان در بخش تامین، توزیع و مصرف آب را تدوین و تصویب کردیم و بنابر آن مقرر شد ابتدا تمام دستگاه های اداری و عمومی همون هتل ها و بیمارستان ها و … پیشقدم در این موضوع شوند.
امینی به اصلاح شبکه های فرسوده آب اشاره کرد و بیان داشت: در سال 93 حدود 104 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب استان را اصلاح کردیم در حالیکه طی 3 سال اخیر 328 کیلومتر از این شبکه ها اصلاح شده است.
وی به راه اندازی اکیپ های پیمایش و نشست یابی اشاره کرد و گفت: سال گذشته 150 لیتر بر ثانیه نشتی ها خطوط و شبکه های آب نشت گیری شد.
کاهش پرت شبکه آب اصفهان به 17.5 درصد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان همچنین اضافه کرد: سال گذشته برای نخستین بار در کشور سامانه مدیریت فشار و سامانه تله متری آب در اصفهان راه اندازی شد.
وی در ادامه به میزان آب بدون درآمد و یا پرت شبکه آب اصفهان اشاره کرد و گفت: میزان آب بدون درآمد اصفهان در سال 86 معادل 30 درصد بود که امروز به 17.5 درصد در شبکه های آب استان رسیده است این در حالیست که متوسط این عدد در کشور 24 درصد است.
امینی با اشاره به اینکه در بخش فنی و مهندسی سال گذشته تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر شبکه های آب منازل منعقد شد، ادامه داد: سال 93 پرتال ملی مدیریت مصرف برای فرهنگ سازی و آموزش افراد مختلف جامعه در حوزه های ملی راه اندازی شد.
سرانه مصرف آب خانگی اصفهانی ها 153 لیتر در شبانه روز
وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف آب خانگی در استان اصفهان به  153 لیتر برای هر نفر در شبانه روز کاهش یافته است، اظهار داشت: در سال 87 این آمار 180 لیتر بود و این کاهش با وجود افزایش 30 هزار انشعابی در استان اتفاق افتاده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان تاکید کرد: براساس استانداردهای کشور این سرانه برای هر نفر در شبانه روز 150 لیتر بود که با تغییر معیارهای آن به 130 لیتر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حدود 88 درصد تعداد اشعابات ما در بخش خانگی و 12 درصد در بخش غیر خانگی است، افزود: حجم مصرف آب در بخش خانگی 79 درصد و در بخش غیرخانگی 21 درصد است.
امینی ادامه داد: 83.7 درصد مشترکین اصفهانی بین صفر تا 20 متر مکعب، 15.4 درصد بین 20 تا 40 متر مکعب و 0.9 درصد مشترکین بالای 40 متر مکعب آب مصرف می کنند.
به گفته امینی با وجود افزایش 30 هزار انشعاب در استان شاهد کاهش 0.8 درصدی مصرف آب در بخش خانگی هستیم.
مشترکین پرمصرف جریمه می شوند
وی یکی از راه های بازدارنده در مدیریت مصرف آب را اعمال تعرفه ها عنوان کرد و گفت: در سال 94 تا این به امروز هیچ گونه افزایش تعرفه آب نداشتم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده با قیمت فروش آب اختلاف فاحشی دارد، بیان داشت: قیمت فروش آب در بخش خانگی 231 تومان به ازای هر متر مکعب است در حالیکه قیمت تمام شده بالای 500 تومان است.
وی یادآور شد: هر یک لیتر بر ثانیه آبی که در شبکه اضافه می شود حدود 300 میلیون تومان هرینه برمی دارد.
امینی گفت: قرار است برای مشترکینی که مصرف بالای 40 متر مکعب آب دارند افزایش تعرفه اعمال شود اما این موضوع هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه در راستای مدیریت مصرف آب در سال گذشته از 7 میلیون و 173 قبض صادره، 603 قبض مشمول اخطار پرمصرف شدند، افزود: از این تعداد برای 520 مورد اخطار ویژه صادر شد همچنین 141 باغ و استخر قطع انشعاب آب شد.
جیره بندی و نوبت دهی آب نداریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان در خصوص پروژه های مختلف این شرکت در بخش توسعه و اصلاح شبکه های آب و فاضلاب، گفت: حجم ریالی پروژه هایی که در بخش عمرانی آبفا در حال انجام است  در سال گذشته 107 میلیارد تومان مصوب شد اما اعتبارات دریافتی 58 میلیارد تومان در بخش تملک دارایی و سرمایه بود.
وی ادامه داد: 222 میلیارد تومان از اعتبارات در بخش سرمایه ای و 262 میلیارد تومان در بخش جاری است.
ضرورت استفاده از لوازم کاهنده آب
امینی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 93 با وجود خشکی زاینده رود جیره بندی و نوبت بندی آب در شهر اصفهان اعمال نشد، تاکید کرد: امروز با وجود حداقل جریان آب در رودخانه و سپری شدن تابستان بدون هیچ مشکل، باید صرفه جویی 20 درصدی مصرف آب را در بخش شرب مورد توجه قرار دهیم.
وی تاکید کرد: تا امروز هیچ کدام از چاه های متفرقه اصفهان وارد مدار نشده است و ایم منابع را برای شرایط سخت آبی پیش بینی کرده ایم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان تصریح کرد: شرایط تامین آب استان در حوزه شرب دشوار است و برای مدیریت مصرف آب استفاده از لوازم کاهنده آب ضرورت دارد.

منبع: ایمنا