سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:20 - جمعه 05 تیر 1394

رئیس قضایی نیروهای مسلح اصفهان خبر داد:

پرداخت ۷ میلیارد تومان دیه به کشاورزان شرق اصفهان

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان پیرامون پرونده کشاورزان شرق اصفهان گفت: در حدود ۷ میلیارد تومان دیه باید به ۱۲۸ شاکی پرداخت شود در حال حاضر ۱.۵ میلیارد تومان آن به حساب سازمان واریز شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ ابراهیم مهران‌فر در جمع اصحاب رسانه به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: استقلال هر کشور بستگی به عوامل مختلفی دارد ولی در راس همه این عوامل، عامل نظامی قرار داشته و در همین راستا نقش نیروهای مسلح در خلق عزت و اقتدار یک کشور نقش غیرقابل انکاری است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه نیروهای مسلح، ایجاد امنیت و حفظ آن است، افزود: امنیت در سلسه مراتب نیازهای زیستی انسان و به عنوان یک اولویت قرار دارد، اگر امنیت نداشته باشیم نمی‌توانیم اقتصاد سالم و پویا نیز داشته باشیم.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان تصریح کرد: بدون امنیت در بخش علم نیز نمی‌توانیم گامی برداریم، در فضای ناامن، مسئولاننمی‌توانند با مردم تعامل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلحی می‌تواند این وظایف را به خوبی ایفا کند که سالم و بدون آلودگی باشد، امروز نیروهای مسلح کشور این مولفه‌ها را دارند، در همین راستا یکی از نهادهایی که وظیفه اساسی برای حفظ سلامت نیروهای مسلح دارد سازمان قضایی است.

مهران‌فر با اشاره به اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح شامل دادسرا و دادگاه‌های نظامی است، بیان کرد: این سازمان براساس قوانین مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، اجازات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری صلاحیت رسیدگی به جرائم نظامیان را بر عهده دارد.

وی با اشاره ماموریت‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: کشف جرم و تعقیب مجرمین، محاکمه و صدور حکم و مجازات، رسیدگی به شکایات نیروهای مسلح و اقدام مناسب برای پیشگیری از جرائم از جمله این ماموریت‌ها است.

تحقق عدالت کیفری از جمله آرمان‌های سازمان قضایی است

وی پیرامون آرمان‌های سازمان قضایی برای رسیدن به اهداف خود افزود: تحقق عدالت کیفری، پشتیبانی از حقوق افراد در جامعه و دفاع از امنیت مردم و جامعه از راه مقابله با جرائم نظامیان از جمله این آرمان‌ها به شمار می‌رود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره ارزش‌هایی که این سازمان به آن پایبند است، تصریح کرد: عدالت‌خواهی، قانون‌مداری، حفظ شان نیروهای مسلح، حفظ مبانی نظم و انضباط در سلسله مراتب فرماندهی، حفظ اسرار نیروهای مسلح و تکریم ارباب رجوع از جمله این ارزش‌ها است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان پیشگیری از وقوع جرم است، خاطرنشان کرد: سازمان قضایی از ابتدای تاسیس به صورت علمی و عملی از سال 76 تاکنون 4 برنامه 5 ساله را تدوین و عملیاتی کرده است.

بررسی موانع عملیاتی نشدن برخی راهکارهای تولید شده از برنامه‌های سازمان قضایی است

مهران‌فر بیان کرد: آسیب شناسی در 16 جرم در 5 ساله نخست، آسیب‌زدایی در 5 ساله دوم، آینده پژوهی با بررسی راهکارهای عملیاتی موثر برای پیشگیری از جرائم در 5 ساله سوم و اکنون نیز در برنامه 5 ساله چهارم بررسی موانع عملیاتی نشدن برخی راهکارهای تولید شده در دستور کار سازمان قضایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان قضایی هر ساله یک جرمی را به عنوان شاخص به لحاظ ضرورت انتخاب می‌کنند، افزود: در همین راستا سال گذشته جرم ضرب و جرح در نیروهای مسلح و امسال نیز به زمینه‌های نوین ارتکاب جرم فرار از خدمت پرداخته شده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه آموزش و آگاه‌سازی در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته بالغ بر 121 هزار نفر ساعت در استان آموزش دادیم که نسبت به سال 92 با افزایش 9.7 درصدی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر 762 دوره آموزشی در 187 یگان برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در 3 ماهه نخست امسال نیز 6 هزار و 500 نفر ساعت آموزش برگزار کردیم.

ناآگاهی از قوانین از دلایل اصلی ارتکاب جرم در نیروهای مسلح است

مهران‌فر با بیان اینکه ناآگاهی از قوانین از دلایل اصلی ارتکاب جرم در نیروهای مسلح محسوب می‌شود، بیان کرد: ناآگاهی به قوانین جرم در دیگر بخش‌های جامعه نیز مشهود است و در این زمینه هر چقدر آگاه سازی بیشتری صورت گیرد ارتکاب جرم و پرونده‌ها کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه پرونده‌های غیر زندانی نیز به سرعت رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: دلایل این موضوع به کم بودن آمار جرائم در نیروهای مسلح، تلاش مضاعف کارکنان و اینکه متهم‌های سازمان به راحتی در دسترس هستند برمی‌گردد.

وی پیرامون اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح استان در سال گذشته خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه نقش بسیج در کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی، رسیدگی‌های الکترونیکی، اقدامات متعدد برای کاهش اطاله دادرسی، تعیین وقت‌های کوتاه مدت، استفاده بهینه از سیستم مدیریت‌های قضایی، نظارت مستمر بر دادگاه‌ها و دادسراها و افتتاح ساختمان سازمان قضایی با هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیارد تومان در مساحت 6 هزار متر مربع از جمله این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به ساختمان جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان بیان کرد: این ساختمان برای حفظ شان نیروهای مسلح و مردم شاخته شده و امروز شاهد عملی و ملموس تکریم ارباب رجوع هستیم.

مهران‌فر با بیان اینکه با وجود پایین بوده آمار زندانیان سازمان قضایی افزود: آمار جرائم نیروهای مسلح نسبت به دیگر اقشار جامعه بسیار پایین است ولی در همین راستا اقدامات متعددی در زندان‌ها با هدف کاهش جمعیت کیفری دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته در زمینه کاهش زندانی نسبت به سال 92 کاهش چشمگیری نداشتیم ولی 3 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 118 درصد کاهش زندانی داشته‌ایم، آمار برگشتی‌ها و تکرار جرم نیز خیلی پایین است.

قانون جدید آئین دادرسی کیفری نیروهای مسلح از ابتدای تیر در سیستم قضایی اجرایی شد

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به اینکه قانون جدید آیین دادرسی کیفری نیروهای مسلح از ابتدای تیر ماه امسال در سیستم قضایی کشور اجرایی شده، خاطرنشان کرد: این قانون براساس قانون سال 1291 و با توجه به برخی اصلاحات آن انجام می‌شده است.

وی بیان کرد: به طور مثال در این قانون علاوه بر دادگاه نظامی یک و 2، دادگاه تجدیدنظر نیز پیش‌بینی شده و جرائم نیز درجه‌بندی شده است.

مهران‌فر پیرامون پرونده کشاورزان شرق اصفهان افزود: رای این پرونده در دیوان عالی کشور قطعی شده و برای اجرای حکم ارسال شده است، با تلاش مستقیم فرمانده کل ناجا و معاون اول قوه قضاییه قرار شده که این حکم به زودی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در حدود 7 میلیارد تومان دیه باید به 128 شاکی پرداخت شود، تصریح کرد: در حال حاضر 1.5 میلیارد تومان آن به حساب سازمان واریز شده و قرار شده مابقی آن نیز به مرور واریز شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی وضعیت پرونده اتفاق سپاهان‌شهر خاطرنشان کرد: پرونده وقتی کامل می‌شود که متهم داشته باشد در همین راستا پرونده توسط بازپرس و دادستان با جدیت در حال پیگیری است و در صورت قطعی شدن موضوع، خبر آن اعلام می‌شود.

وی با اشاره به کاهش 5.2 درصدی ورودی پرونده‌ها در سال گذشته نسبت به سال 92 بیان کرد: آمار پرونده‌های مختومه همانند گذشته بوده و امسال نیز سازمان قضایی استان همانند سال‌های گذشته رتبه نخست کشور را در زمینه ارزیابی و بازرسی سالیانه به‌دست آورد.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.