سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:12 - سه شنبه 01 فروردین 1402

با تشنگی ماه رمضان چه کنیم؟

یک کارشناس تغذیه گفت: از آنجا که مصرف میوه و سبزی کافی در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری می‌کند باید میوه در فاصله‌ افطار تا سحر، سبزی در دو وعده‌ افطار و سحر و سالادها در وعده‌ سحر مصرف شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اظهارکرد: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات نیازمند رعایت اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی‌ و میوه‌ها، گروه گوشت، حبوبات و مغزها است.

 

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه نباید رژیم غذایی ماه رمضان با حالت عادی ماه‌های گذشته تفاوت چندانی داشته باشد و در حد امکان غذای ساده مصرف شود، ادامه داد: رژیم غذایی باید بگونه‌ایی باشد که وزن شخص روزه‌دار ثابت بماند. البته با توجه به طولانی بودن ساعات روزه‌داری و کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه‌روز باید به هضم شدن غذا در وعده‌های سحر و افطار دقت کرد و غذاهایی مانند حلیم بدون روغن، فرنی، ماهی کباب، انواع خورش کم‌چرب، انواع سوپ و آش رقیق کم‌چرب در افطار و شام که آسان هضم می‌شوند مورد استفاده قرار گیرند.

 

کاوری‌زاده در مورد تغذیه صحیح در هنگام سحر و افطار خاطرنشان کرد: افراد روزه‌دار مانند زمانی که روزه نیستند باید وعده‌های غذایی افطار، شام و سحر را رعایت کنند به ‌گونه‌ای که صرف غذا در ماه رمضان بخصوص در فصل تابستان نباید کمتر از 2 وعده باشد.

 

این کارشناس گفت: غذای مصرفی در وعده‌ سحر باید خصوصیات و ویژگی‌های وعده‌ ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند. بهترین حالت صرف یک شام سبک یک ساعت بعد از افطار است و حتی هنگام افطار برای افزایش قندخون از گروه‌های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات (نان و برنج) استفاده شود.

 

وی ادامه داد: به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با فصل گرما بهترین راه برای مقابله با تشنگی در طول روز، کاهش مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر است؛ چرا که دریافت اضافی نمک موجب واکنش بدن شده و جهت دفع مقدار اضافی نمک، مقادیر زیادی آب از بدن دفع می‌شود.

 

کاوری‌زاده تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی کافی در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری می‌کند. پس بهتر است میوه در فاصله‌ افطار تا سحر، سبزی در هر دو وعده‌ افطار و سحر و سالادها در وعده‌ سحر مصرف شود.

 

وی با بیان که در موقع سحر از مصرف مواد غذایی پر پروتئین مثل کباب‌ها خودداری شود، ادامه داد: موادغذایی با پروتئین زیاد سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و حتی روزه‌دار را دچار تشنگی شدید می‌کند.

منبع:تسنیم

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.