سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:05 - پنجشنبه 04 تیر 1394

استاندار اصفهان:

طرح جامع ساماندهی رودخانه زاینده‌رود تا یک ماه آینده آماده می‌شود‌

استاندار اصفهان گفت: طرح جامع ساماندهی رودخانه زاینده‌رود به‌منظور جریان مطلوب آب با هر میزان حجم ورودی تا یک ماه آینده جمع‌بندی و ارائه می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در جلسه نشست شورای حفاظت منابع آب استان اصفهان اظهار داشت: این شورا برای همه استان‌های کشور اهمیت حیاتی داشته و برای استان اصفهان که با کمبود آب و خشکسالی مواجه بوده از ‌اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: این شورا در کنار شورای حفاظت کیفی زاینده‌رود 2 شورایی هستند که مکمل هم فعالیت کرده و مسائل آب را در ابعاد مختلف مورد توجه قرار می‌دهند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه حدود 15 سال قبل بخشنامه‌ای مبنی بر جدا‌سازی آب فضای سبز از آب شرب به تصویب رسیده، بیان کرد: در برخی از شهرها هنوز این بخشنامه اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: بر‌اساس آمار ارائه شده از شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان، در کل استان از 138 فقره انشعاب آب که به‌طور عمده در شهرستان‌ها هستند 700 لیتر در ثانیه آب شرب بهداشتی گران‌قیمت برای فضای سبز مصرف می‌شود.

زرگرپور گفت: در این جلسه مقرر شده که در یک ماه آینده با مشارکت و همکاری شهرداری‌های مربوطه و آب و فاضلاب، این مقدار آب قطع و با برنامه‌ریزی و تدابیر لازم آب مورد نیاز برای فضای سبز این مناطق از طریق پساب و آب خام تامین شود.

وی به برداشت‌های مجاز و غیر‌مجاز آب اشاره و خاطرنشان کرد: در برداشت‌های مجاز میزان برداشت بهره‌برداران دارای مجوز مشخص بوده، ولی سیستم‌هائی برای کنترل این برداشت‌ها وجود نداشته و در مواقعی مشاهده می‌شود که 2 تا 3 برای میزان مجوز، برداشت آب از منابع زیرزمینی و آب‌های سطحی صورت می‌گیرد.

استاندار اصفهان اظهار داشت: به منظور جلوگیری از برداشت اضافه بر میزان پروانه در برداشت‌های مجاز، تمام بهره‌برداران منابع سطحی و زیر‌زمینی موظف به استفاده از کنتورهای هوشمند شدند.

وی افزود: تاکنون 3 هزار و 200 کنتور در استان اصفهان نصب و پیش‌بینی شده امسال 7 هزار کنتور دیگر اضافه شود و با وجود اینکه برنامه ابلاغی وزات نیرو 7 هزار کنتور بوده، ما تلاش می‌کنیم که این میزان به بالغ بر 10هزار کنتور هوشمند برسد، چرا‌که کنترل برداشت‌ها از اهمیت بالائی برخوردار است.

زرگرپور بیان کرد: در زمینه چاه‌های غیر‌مجاز نیز تصمیم گرفته شده 700 چاه غیر‌مجاز در حریم و بستر رودخانه پلمپ و مسدود شود، چرا‌که این چاه‌ها به صورت غیر‌مجاز از آب رودخانه برداشت و برنامه‌ریزی برای آب رودخانه را با مشکل مواجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه شورای آب شهرستان‌ها در این زمینه فعال شده‌اند، تصریح کرد: از همه نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و افراد ذی‌نفوذ در شهرستان‌ها تقاضا می‌کنیم در این حرکت ملی که به منظور احیای حوضه آبریز زاینده‌رود و در راستای احقاق حق افراد بوده، کمک و حمایت کنند تا این مسدود‌سازی انجام شود که امیدوار هستیم تا پایان سال این امر محقق شود.

استاندار اصفهان به طرح ساماندهی رودخانه اشاره کرد و گفت: زاینده‌رود از نظر طول، عمق و عرض نیازمند طرح جامع کارشناسی بوده تا با هر میزان آب به نحو مطلوب و زیبا جریان داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح‌های اولیه تا‌کنون ارائه شده، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها قرار است تا یک ماه آینده جمع‌بندی و با عنوان طرح جامع ساماندهی رودخانه زاینده‌رود تدوین شود.

زرگرپور بیان کرد: با آماده‌سازی این طرح در زمان‌هائی که آب رودخانه بنا به دلائل مختلف قطع و رودخانه خشک می‌شود، این طرح به صورت قطعه به قطعه اجرا تا رودخانه از حالت فعلی خارج شود.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.