سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 20:54 - پنجشنبه 04 تیر 1394

قابل توجه کشاورزان شرق اصفهان:

آسمان آلوده روستای من در بهار و تابستان

آسانترین کار برای کشاورزی که می خواهد از زمین خود پس از برداشت گندم استفاده کند، یه بسته کبریت و بر باد دادن مواد معدنی خاک زراعی اش است.

اصفهان شرق/

كشاورز براي اينكه مزرعه گندم خود را سريعاً براي كشت بعدي آماده كند، از آنجايي كه هيچ چيز ارزان‌تر از يك بسته كبريت نيست، اقدام به آتش زدن مزرعه كرده و با يك كبريت زمين خود را پاك مي‌كند و نمي‌داند كه آتش زدن كاه و كلش گندم پس از برداشت، آتش بر رزق و روزي آينده فرزندانشان است.

بهار با کشتزارهای روستا منظره زیبایی را به ارمغان می آورد باشد و در خرداد خوشه های طلایی در دامن باد به رقص در می آیند ولی اواخر بهار بوی سوختگی مشامتان را اذیت می کند. آیا اندیشه اید که کرمهای خاکی لاک پشت ها همه در آتش می سوزند ؟آیا شبها که در حیاط خانه خوابیده اید دود اذیتتان نمی کند ؟یا خاکسترها هر روز محیط روستا را آلوده نمی کند؟ آیا درختان که چندین سال رشد کرده اند اکنون در آتش نمی سوزند؟ آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مبحث چندین ساله و گسترده‌ای است، دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است همچنین اینکار سبب تبدیل سریع مواد آلی خاک به خاکستر و آزاد شدن مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم از بقایا، کمک به استقرار بهتر بذر در بستر کاشت و ایجاد یک پوشش گیاهی یکنواخت و پرپشت، افزایش رطوبت خاک، بهبود بازدهی مصرف آب و کاهش دمای خاک، کاهش تبخیر و روان آب و در نهایت افزایش عملکرد گیاهان می‌شود.

آتش_زدن_کاه_و_کلش
ولی غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب تر دارد. زیرا بقایای گیاهی حداقل چهار نقش اساسی در تولیدات گیاهی بازی می کند. اول کاهش فرسایش آبی و بادی، دوم تامین مواد غذایی گیاه، سوم به عنوان یک مالچ فعالیت کرده و میزان هدر رفت آب خاک را کاهش می دهد و چهارم تعدیل کننده دمای خاک می باشد.

اما بدانند:
آتش زدن مزارع با توجه به این که گاهی وسعت زمینها آتش زده خیلی زیاد می باشد باعث تولید حرارت و افزایش آلایندهای زیست محیطی می گردد. از جمله پیامدهای نامطلوب سوزاندن می‌توان به کاهش ماده آلی و دگرگونی شرایط فیزیکی و میکروبیولوژیک خاک در بلند مدت، افزایش خطر آبشوئی و فرسایش، هدررفت نیتروژن، کربن، گوگرد و غیره از طریق تصعید، پراکندگی سموم شیمیایی در هوا، آسیب به لایه ازن و متعاقب آن آسیب به گیاهان و انسان، بوجود آمدن بارانهای اسیدی، بروز سرطان در انسان، افزایش انتقال و انتشار بیماری های واگیردار و بروز تنگی نفس و سایر بیماری های تنفسی اشاره نمود .

تدابیر:

کاه و کلش در تولید کمپوست ، قارچ ، ورمی کمپوست ، افزایش مواد آلی خاک، کاهش فرسایش خاک ، افزایش رطوبت مزارعه، تولید کاغذ ، مقوا و … کاربرد دارند آموزش کشاورزان در خصوص مزایای استفاده از بقایای گیاهی همچون کاه و کلش و تهیه صنایع تبدیلی در دسترس کشاورزان از جمله راه حلهای ساده هستند که مسئولین می توانند با فراهم آوردن این زمینه ها، شرایط را برای دست یابی به کشاورزی پایدار و تولید محصولات پاک و سالم مهیا نمایند. پس با برگزاری برنامه های تلویزیونی، رادیویی و کارگاه های آموزشی و ترویجی و آشنا کردن کشاورزان با اثرات مخرب آتش زدن بقایا، تهیه ودر اختیار قراردادن ماشین های مناسب به کشاورزان جهت مدیریت بقایا (از قبیل ساقه خردکن، ماشینهای کاشت در بقایا و ادوات کم خاک ورز)، آموزش روش های صحیح مدیریت آفات و علف های هرز به زارعین و همچنین آشنا کردن آنها با مزایای حفظ بقایای گیاهی. با این گونه آموزشها می توان گام های موثری در جهت کاهش عملیات سوزاندن بقایا برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.