سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:01 - چهارشنبه 03 تیر 1394

هشدار یک پزشک درباره مصرف قرص‌های ضدبارداری در ماه رمضان

یک متخصص زنان با انتقاد از استفاده بانوان از قرص‌های ضدبارداری در ماه رمضان برای گرفتن روزه کامل گفت: قرص‌های ضدبارداری دارای عوارضی است که در دراز مدت بروز می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سوده رمضان‌پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در خصوص استفاده بانوان از قرص‌های ضدبارداری برای گرفتن روزه کامل در ماه مبارک رمضان، ضمن انتقاد از این روش نادرست، گفت: قرض های ضد بارداری بر حسب ضرورت و مشکلی که بیمار دارد، تجویز می‌شود.

وی افزود: این دست از بانوان با خوردن سرخود قرص ضدبارداری در اصل روال سیستم فیزیولوژیک بدن خود را دست کاری می‌کنند.

این متخصص زنان و زایمان به دلیل متفاوت بودن کیفیت بیولوژیکی هورمون قرص های ضد بادرای در افراد تجویز این قرص ها را کار آسانی ندانست و یاد آور شد: قرض ضد بارداری دارای عوارض هستند که در دراز مدت خود را نشان می‌دهند اگر زنی زمینه انعقادی داشته باشد باعث لخته شدن خون در عروق مغزی یا موجب تشدید بیماری میگرن می‌شود.

وی تصریح کرد: پزشک برای تجویز این قرض با معاینه بالینی و پرسیدن سئوالات متعدد از بیمار می‌تواند تشخیص دهد آیا تجویز این قرض برای مشکل بیماری این خانم مناسب است یا نه؟

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه قرض‌های ضدبارداری دارای انواع زیادی در بازار هستند، تصریح کرد: امروزه بیشتر قرص‌های ضد بارداری از نوع ترکیبی استروژنیک و پروژستونی است.

رمضان‌پور، قرص های ترکیبی استروژنیک را همچون اتینیل استرادیول و مسترانول عنوان کرد و گفت: از نوع پروژسترون دار به ترکیباتی مانند نوراتیندرون و اتینودیول دی استات می‌توان اشاره کرد.

این متخصص زنان  و زایمان قرص های ال دی، اچ دی را از دیگر قرص ضد بارداری معرفی کرد و گفت: اصلی‌ترین کاربرد این قرص ها در پیشگیری از بارداری است و درمان اختلات قاعدگی است و نحوه تجویز و دوز آن برای هر بیمارمتفاوت است.

وی گفت: ابتلا به سرطان تخمدان با مصرف قرص‌های ال دی یا اچ دی به مراتب کمتر می‌شود و همچنین می‌توان به میزان زیادی از حاملگی‌های خارج رحمی با مصرف این گونه قرص‌ها پیشگیری کرد.

رمضان پور درمان مشکلات اندرمتریوز و اختلات دیگر و نیز مشکلات کیست تخمدان را تجویز قرص‌های ضد بارداری عنوان کرد و گفت: مصرف اینگونه قرص‌ها باید با مشاوره یک کارشناس مامایی انجام گیرد چرا که ممکن است برخی از خطرات را در حین مصرف برای خانم‌ها داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.