سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:22 - سه شنبه 02 تیر 1394

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان:

30 درصد مساحت استان اصفهان را بیابان‌ تشکیل می‌دهد

رئیس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به گزارش برنامه مطالعاتی مدیریت کانون‌های گرد و غبار استان، سومین چالش کره زمین، توسعه بیابان‌ است که 30 درصد مساحت استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛  حسین‌علی نریمانی در کارگروه کانون‌های گرد و غبار داخلی استان اصفهان که با حضور استاندار اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان اصفهان حدود 8 شهرستان بیابانی وجود دارد و طبق مطالعات انجام شده در استان اصفهان یک میلیون و 800 هزار هکتار، مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی وجود دارد.

وی افزود: مطالعات در سال 81 نشان داد که 736 هزار هکتار از مساحت بیابان‌های استان، مشمول کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند این در حالی است که در سال 89، 39 میلیارد تومان میزان خسارت کانون‌های بحران به منابع زیستی بوده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: از میزان خسارت کانون‌های بحران، 35 میلیارد تومان خسارت مربوط به دشت سجزی بوده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته طبق دستور استاندار اصفهان، کارگروهی تشکیل شد و به دنبال آن، مناطق کانون‌های گرد و غبار در استان را شناسایی کردیم و بعد از تعیین 16 دستگاه برای این منظور، محورهای کارگروه مشخص شدند و بعد از کنار هم قرار دادن مطالعات دستگاه‌ها، در راستای کاهش گرد و غبار برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفت.

نریمانی با اشاره به خروجی مطالعات کارگروه‌ها عنوان کرد: به این نتیجه دست یافتیم که در شهرستان برخوار 21 واحد کاری و در شهرستان اصفهان 28 واحد کاری وجود دارد که باید یک سری اقدامات لازم برای کنترل فرسایش بادی بر روی آنها انجام می‌دادیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان، مکان‌های حساسی چون فرودگاه و پایگاه شهید بابایی نیاز به مطالعات بیشتری داشتند، افزود: از جمله اولویت‌های نخست ما، نهال‌کاری و اقدامات بیولوژیکی بود و اولویت دوم نیز اقدامات حفاظتی بود.

رئیس اداره امور بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: بعد از تعیین اولویت‌های بعدی، تمام مطالعات در قالب جدول آورده شد و به این نتیجه رسیدیم که همه دستگاه‌ها باید برای کاهش گرد و غبار در منطقه اصفهان دست به دست هم بدهند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.