سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:10 - دوشنبه 01 تیر 1394

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان:

نقش صنایع در آلایندگی نصف‌ جهان بسیار بیشتر از خودروهاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با توجه به نقش قابل توجه صنایع در آلایندگی نصف‌جهان، برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی صنایع اصفهان اجرایی شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم،حمید ظهرابی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی موجود در سطح کشور و استان اصفهان اظهار داشت: متاسفانه در کشو ما فرهنگ غلطی مبنی بر اینکه هر چه زودتر درآمدزایی شود، پروژه بهتر خواهد بود جا افتاده است. در هر برنامه انتظار داریم با سریع‌ترین راه به پول برسیم و به جنبه‌های دیگر آن کاری نداشته و این یک معضل بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

وی افزود: تا وقتی قیمت آب و خاک ما نزدیک به صفر است، بدون شک همین وضعیت زیست‌محیطی در کشور حکم فرما است و مسائل به ساده‌ترین شکل رفع می‌شود اما اگر این مسائل را از ریشه حل نکنیم در همین وضعیت باقی می‌مانیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اعتقاد بر این موضوع که سهم صنایع در آلودگی بیش از خودرو است، بیان کرد: در آلودگی هوا سهم صنعت بیش از خودرو است که با مثالی این مسئله قابل اثبات است.

وی افزود: در یک کوره آجر پزی طی یک فرآیند پخت آجر ریز گردهایی تولید می‌شوند که در این ریز گرد ها از پخت آجر گازهایی نیز تولید می‌شوند و در پایان برای حمل این مواد از وسایل نقلیه استفاده می‌شود که در آمار این گونه مسائل حساب نمی‌شوند.

ظهرابی بیان کرد: اگر مقصر خودروها باشند، پس هوای تهران با جمعیت چندین برابری خودرو نسبت به اصفهان در طول سال باید آلوده‌تر از اصفهان باشد اما اینگونه نیست و تهران در سال گذشته حدود 17 روز هوای پاک داشته است اما اصفهان حتی یک روز هم از هوای سالم بهره نبرده پس این نشان دهنده این است که آلودگی هوا در کمترین درصد به خودروها مربوط می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسئولان در اصفهان درباره محیط زیست فرهنگ سازی و تبلیغ نکرده‌اند، تصریح کرد: اگر نگاهی به فرهنگ محیط زیست در تهران بیندازیم، می‌بینیم که از هر 4 یا 5 تابلو، یکی به فرهنگ محیط زیست اشاره کرده است. کنترل کیفیت در تهران انجام می‌شود ولی چنین برنامه‌ای به جز چند تابلو در اصفهان نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: بارها گفته ام که وضعیت هوای اصفهان با توجه به میزان آلاینده‌ها بدتر از تهران است و امیدوارم شهردار بعد در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند.

وی گفت: در این دولت شرایط محیط زیست فرق کرده است و دست ما در برخی کارها بازتر شده است و مهم‌ترین نکته تاکیدات مقام معظم رهبری است که در سخنان خود به موضوع محیط زیست تاکیید زیادی داشتند اما با این حمایت‌ها و تاکیدات ما هنوز در بخش محیط زیست مشکلات و چالش‌هایی را داریم.

ظهرابی با بیان اینکه محیط زیست از خود یک کمیته مستقل ندارد، تصریح کرد: انتظار بنده از شورای شهر بالاست اما متأسفانه در حال حاضر حتی یک کمیته مستقل برای محیط زیست نداریم که این یک مشکل برای ما محسوب می‌شود.

وی درباره خشکسالی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و فعالیت‌های محیط زیست در این زمینه بیان کرد: زیر نظز سازمان محیط زیست شورایی تشکیل شده است که در این شورا با بین این مسئله که با اتمام فصل کشت میزان آب به گونه‌ای باشد که در زاینده‌رود یک رگه آب وجود داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل برداشت بیش از حد در دوره گذشته ما نتوانستیم در دوره گذشته آبی در زاینده‌رود داشته باشیم اما با برنامه‌ریزی های انجام شده در این دوره قطعا رگه ای‌از آب را در زاینده‌رود خواهیم داشت تا حداقل میزان آبی نیز برای تر نگه داشتن تالاب گاوخونی وجود داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.