سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 17:29 - یکشنبه 31 خرداد 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان:

پساب تصفیه‌خانه جنوب برای نجات تالاب گاوخونی رهاسازی می‌شود

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: کشاورزان با انباشت پساب تصفیه‌خانه جنوب ۱ و نیم متر مکعب بر ثانیه آب جمع‌آوری کرده‌اند که امیدور هستند این آب به تالاب گاوخونی برسد و از انتقال ریزگردهای سمی آن به دیگر مناطق جلوگیری کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به جاری شدن آب در تالاب گاوخونی اظهار داشت: نزدیک به 1 و نیم متر مکعب بر ثانیه آب از پساب تصفیه خانه جنوب توسط کشاورزان جمع‌آوری شده است.

وی افزود: بستر رودخانه توسط کشاورزان از سال گذشته پاکسازی شده و در یک مسیر چند متری مانند نهر نسبتا بزرگ در رودخانه ایجاد  کرده‌اند و این پساب در این فضا قرار دارد.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: کشاورزان امیدوار هستند که این حجم آب با انباشت این پساب بر روی هم بتواند به تالاب گاوخونی برسد و از ریزگردهای سمی آن به دیگر مناطق جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: این عمل کشاورزان در نوع خود یک ایثار است، زیرا می‌توانستند از این پساب برای کشاورزی خود استفاده کنند اما ترجیح دادند به صورت خودجوش به محیط زیست خود کمک کنند.

امینی تصریح کرد: این پساب تصفیه تکمیل نشده و با خود برخی مواد را دارد که کشاورزان با تجربه خود اعتقاد دارند با جاری شدن و عبور از سطوح شنی به صورت طبیعی تصفیه تکمیل نیز انجام می‌شود؛ البته اگر رودخانه ساماندهی شود و در بالادست به همین شکل از هدر رفت آب جلوگیری شود می‌توان امیدوار بود که با اجرای این روش در سایر نقاط گاوخونی زنده می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر 10 متر مکعب بر ثانیه آب از سد برای جاری شدن در رودخانه رها شده، اما این از این حجم آب تنها 2 مترمکعب بر ثانیه به اصفهان می‌رسد و بقیه در آبخوان‌ها و در گرمی هوا جذب می‌شوند در صورتی که پیش از این پیشنهاد داده شده بود جمع آب سالانه برای محیط زیست و حقابه‌داران در نظر گرفته را به کشاورزان تحویل دهند و با این روش هم برای تالاب و هم برای رودخانه و کشاورزان آب باقی می‌ماند.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان تصریح کرد: خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تنها به‌دلیل کمبود آب نیست بلکه به دلیل بی‌انظباطی در مصرف آب است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.