سرویس: دین و اندیشه » ماه رمضان 10:10 - یکشنبه 31 خرداد 1394

بسته سلامت ماه مبارک رمضان؛

راه‌هاي مقابله با كاهش آب بدن در ماه رمضان/ مواد غذایی که بدن را کم آب می‌کند

تحمل تشنگي در ماه رمضان به ويژه هنگامي كه اين ماه با فصل تابستان همزمان شود، بسيار دشوارتر از تحمل گرسنگي است.

به گزارش اصفهان شرق؛ معمولا تحمل تشنگي در ماه رمضان به ويژه هنگامي كه اين ماه با فصل تابستان همزمان شود، بسيار دشوارتر از تحمل گرسنگي است. اين در حالي است كه تعريق و از دست دادن آب بدن موجب خستگی، سرگیجه، سردرد  و حتي عدم تمرکز مي شود و از ديگر اثرات كم شدن آب بدن در ماه رمضان مي توان به مواردي نظير خشک شدن دهان، گلو و لب‌ها، گود شدن دور چشم‌ها، از بین رفتن طراوت و شادابی پوست اشاره كرد. همچنين ضعف، بی حالی، ناآرامی و عصبی شدن هم از نشانه‌هایی است که هنگام کم‌آبی بدن رخ می‌دهد. علاوه براين موضوع كم آبي در ماه رمضان براي افرادي كه که دچار پرفشاری خون هستند، اهمیت بیشتری دارد، زيرا م شدن آب بدن با خطر بالا رفتن فشار خون همراه است. بنابراين به اين افراد توصيه مي شود تا در طول روز، چند بار فشار خون‌ خود را کنترل كرده و با مشورت پزشك خود روزه بگيرند.
در اينجا راهكارهايي براي حفظ آب بدن و مبارزه با تشنگي در طول ماه رمضان ارائه مي شود:
نور مستقيم خورشيد
کم‌آبی با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند و این موضوع برای افرداي که در طول روز در محیط  باز و در معرض نور آفتاب و گرمای محیط قرار می‌گیرند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراين به روزه داران توصيه مي شود تا حد امكان از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد اجتناب كرده، براي خنك كردن بدن خود، چندين بار در طول روز دوش بگيرند و از لباس هاي رنگ روشن و نخي استفاده كنند.
آب، بهترين نوشيدني گوارا در ماه رمضان
آب بهترين نوع نوشيدني است و جايگزيني براي آن وجود ندارد، به گونه اي كه كارشناسان تغذيه به افراد توصيه مي كنند  روزانه به ميزان یک لیتر و نیم آب بنوشند. بنابراين بهتر است روزه داران در فاصله ميان افطار تا سحر به اندازه کافی  آب و مایعات مصرف كنند تا کمبود آب بدن آنها جبران شود. همچنين به افراد توصيه مي شود تا به آب آشاميدني خود برخي  از  عناصر سالم نظير برگ های نعناع، زنجبیل رنده شده و يا ليموي برش داده شده را اضافه كنند.
آب ميوه
يكي از بهترين راهكارها براي مبارزه با تشنگي در ماه رمضان مصرف انواع مايعات به ويژه مايعاتي كه آب بدن را تامي مي كنند و همچنين آب میوه های طبیعی  است که حاوی مواد معدني مي باشند. حال از آنجا كه آب ميوه هاي غير طبيعي  براي سلامت افراد مضر بوده و  باعث ايجاد آلرژي مي شود، به روزه داران توصيه مي شود در فاصله افطار تا سحر حتي الامكان از مصرف اين نوشيدني ها كه داراي رنگ هاي مصنوعي و مقادير زياد شكر است، خودداري كرده و سبزي ها و ميوه هاي تازه را جايگزين آآنها كنند.
ميوه ها و سبزيجات تازه را فراموش نكنيد
ميوه ها و سبزيجات تازه داراي مقادير قابل توجهی آب و فیبر است كه براي مدت زمان طولاني در روده ها باقي مي مانند. بنابراين به افراد روزه دار توصيه مي شود هنگام شب و در وعده هاي غذايي پيش از سحر به مقدار كافي ميوه و سبزي مصرف كنند تا از تشنگي آنها در طول روز جلوگيري شود. به گفته كارشناسان تغذيه خيار يكي از محبوب ترين ميوه ها و سبزيجات محسوب مي شود كه داراي طبع سرد و خنك است و راهي موثر براي مبارزه با تشنگي در ماه رمضان است. همچنين اين ميوه مفيد داراي الیاف سلولزی مغذی است  كه در فرايند هضم  مواد غذايي را آسان تر كرده و به اخراج مواد سمی و پاک کردن روده ها كمك مي كند.
مواد غذايي كه آب بدن را تحليل مي‌برد
نمك
يكي از مواد غذايي كه نياز بدن براي نوشيدن آب را افزايش مي دهد نمك است. بنابراين به روزه داراي توصيه مي شود از مصرف مقدار زياد نمک در غذاهاي خود خودداري كرده و به جاي مصرف زياد نمك در سالاد ، با اضافه كردن ليموي تازه طعم و مزه آن را افزايش دهند.
 ادويه جات
غذاهايي كه داراي مقادير زياد نمك و فلفل و يا ادويه هاي ديگر است، نياز بدن را براي نوشيدن آب افزايش مي دهد . اين در حالي است كه هنگام خوردن غذاهاي پر ادويه آب موجود در دهان، حلق و معده افراد جذب شده و باعث كم آبي بدن مي شود. بنابراين به روزه داران توصيه مي شود از مصرف غذاهاي ژر ادويه و تند به وي‍ه در وعده سحر خودداري كنند.
 محرك ها
بهتر است روزه داران مصرف محرك هاي كافئين دار نظير چاي و قهوه كه باعث افزايش فعاليت كليه ها مي شود را كاهش دهند. همچنين افراد روزه دار بايد توجه داشته باشند كه اين نوشيدني ها به هيچ وجه جاي مصرف آب را نمي گيرد و طبيعت گرم آنها نيز به افراد اجازه نمي دهد تا مقادير زيادي از آنها را مصرف كرده و كم آبي بدن خود را جبران كنند.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.