سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 19:04 - شنبه 30 خرداد 1394

یک کارشناس ارشد تغذیه:

افزایش نازایی به دلیل استفاده از سموم در محصولات کشاورزی/ مصرف کم سبزیجات و ۲ برابری شکر در ایران

یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: مهمترین مشکلاتی که مصرف سموم کشاورزی در بدن ایجاد می‌کند افزایش سرطان، اختلال هورمون، ریزش و سفید شدن مو، چاقی مفرط، افزایش چربی و فشارخون و نازایی بانوان به دلیل اختلال هورمونی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، علی‌اشرف رشیدی درباره عوارض استفاده از مواد صنعتی و شیمیایی در میوه‌ها ومحصولات کشاورزی بر بدن انسان گفت: در بازار به محصولاتی که در تهیه و فرآوری آن ازمواد شیمیایی و کود استفاده نشده ارگانیک گفته می‌شود که مواد سالم‌تری هستند اما اگر در استفاده از مواد شیمیایی اندازه مناسب رعایت نشود و باقیمانده سموم و کودها در مواد غذایی باقی بماند سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

ضرورت وجود ناظر بر محصولات غذایی

وی افزود: کودهایی که در محصولات غذایی استفاده می‌شود کودهای نیترات هستند که در مواد غذایی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس استفاده می‌شوند، افزایش این ماده در بدن انسان افزایش سرطان را به دنبال دارد اما اگر از این مواد استفاده می‌شود باید حتما زیر نظر کارشناسان و متخصصان غذایی باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: اکنون هندوانه‌هایی در تولیدات ما وجود دارد که از حد عادی بزرگ‌تر و دارای نیترات بالاتر از حد معمول هستند که سلامت ما را تهدید می‌کنند و به نظر این دسته از میوه‌ها زیباتر و خوش‌رنگ‌تر شده‌اند اما مزه دار نیستند به این دلیل که موادی برای رشد این محصولات استفاده می‌شود تا در زمان کوتاه‌تر از معمول محصول به ثمر برسد و برای فروش به بازار آماده شود اما باید بدانیم پرورش این محصولات مانند دوپینگ در وزرشکاران است.

افزایش نازایی به دلیل استفاده از سموم در محصولات کشاورزی

رشیدی تصریح کرد: مهمترین مشکلاتی که مصرف سموم کشاورزی در بدن ایجاد می‌کند افزایش سرطان، اختلال هورمون، ریزش و سفید شدن مو، چاقی مفرط، افزایش چربی و فشارخون و نازایی بانوان به دلیل اختلال هورمونی است.

وی با بیان این‌که دولتمردان و دانشمندان ما درباره مصرف سموم در محصولات کشاورزی باید یک خط‌مشی واحد را دنبال کنند، ابراز کرد: پرورش محصولات کشاورزی باید با نظارت کارشناسان و افراد آگاه انجام شود؛ وقتی که کارشناسان ما مصرف پفک را مضر می‌دانند پس مسئولان صدا وسیما نباید به دنبال تبلیغ آن باشند البته دراین‌باره اوضاع کمی بهتر شده است اما هنوز تبلیغات بر روی بیلبردها، اتوبوس‌ها و مکان‌های دیگر دیده می‌شود.

نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش مصرف غذایی به مردم هستیم

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این‌که اگر در هر قسمت از بخش‌های مختلف نظارت بر محصولات غذایی اخلالی ایجاد شود احتمال افزایش خطر وجود دارد، افزود: ایجاد فرهنگ مصرف در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد محل و رسانه‌ها و آموزش‌های لازم ضروری است و نیازمند سرمایه گذاری در آموزش به مردم هستیم.

مصرف سبزیجات در ایران یک سوم استاندارد جهانی است

رشیدی با انتقاد از تولید فراوان نوشابه و مصرف دو برابری شکر در کشور از سوی دیگر مصرف میوه و سبزی به نسبت یک سوم دنیا اظهار کرد: اگر در موضوعی 10 حوزه یا ارگان دخیل هستند همه باید فعال باشند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات تغذیه به فرهنگ استفاده افراد جامعه باز می‌گردد و الزاما نیز مربوط به حکومت نیست به شکلی که برای مثال مصرف کننده میان دوغ و نوشابه، محصول دوم را انتخاب می‌کند.

رشیدی درباره نقش فرهنگ بر تغذیه عمومی تاکید کرد: به دلیل مواد نگهدارنده مردم از خوردن شیر پرهیز کردند به همین دلیل کارخانه‌ها مجبور به نوشتن لفظ «بدون نگهدارنده» بر روی محصول شدند پس وجود مواد نگهدارنده نشان از ضعف نظارت است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.