سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:02 - شنبه 30 خرداد 1394

کوشافر

حال تالاب گاوخونی مناسب نیست/ تکلیف بارگذاری‌های جدید باید مشخص شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و فعال محیط زیست با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت تالاب گاوخونی مناسب نیست، گفت: برای حل مشکل زاینده و احیای تالاب گاوخونی باید منابع جدید آب به این حوضه تخصیص یابد و یا تکلیف برخی از بارگذاری ها مشخص شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا، محمد کوشافر در خصوص وضعیت تالاب گاوخونی، بیان داشت: متاسفانه وضعیت تالاب گاوخونی اکنون مناسب نیست و تنها زهآب های کشاورزی وارد آن می شود.
وی با تاکید بر اینکه زاینده رود یک سیستم است به گونه ای که که این رود تا تالاب گاوخونی است و فقط زاینده رود مربوط به شهر نیست.
وی درباره اینکه مقدار جزئی آب رها برای زاینده رود آیا راهکار مناسبی برای احیای رودخانه و تالاب گاوخونی هست، بیان داشت: بارگذاری در حوضه زاینده رود بالا است و میزان آب موجود نمی تواند پاسخگوی نیاز واقعی این حوضه باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: پیش بینی می شود در آینده با رسیدن مقدار جزئی زهآب های کشاورزی به تالاب، وضعیت گاوخونی بهتری شود منتها این تالاب ایده آل نیست.
وی تاکید کرد: برای حل مشکل زاینده یا باید منابع جدید آب  به این حوضه تخصیص یابد و یا تکلیف برخی از بارگذاری ها مشخص شود.
کوشافر در پاسخ به این سوال که با هم اکنون دولت برنامه های بسیاری برای احیای دریاچه ارومیه دارد اما برای احیای تالاب گاوخونی و زاینده رود برنامه مشخصی ندارد، گفت: به اعتقاد بنده بخشی از این بی توجهی به دلیل اطلاع کم دولتمردان از وضعیت حوضه زاینده رود و تالاب گاوخونی است.
وی در خصوص چاه های غیرمجاز با اشاره به اینکه از نظر آماری اطلاع دقیقی ندارم و تنها مسئولان به آن آگاه هستند، اظهار داشت: اگر به این باور برسیم که چاه های غیرمجاز در تنش به زاینده رود سهم دارند به هر حال قانون باید اجرا شود.
این  فعال محیط زیست ادامه داد: متاسفانه برخی مواقع چاه هایی وجود دارد که مجوز آنها صادر شده اما با قوانین بالادستی سازگاری ندارد که باید برای آنها نیز تعیین تکلیف کرد.
وی در خصوص اینکه شرکت آب منطقه ای اعلام کرده که در جمع آوری چاه های غیر مجاز ضعیف عمل کرده است، بیان داشت: یکی از راه های ساماندهی زاینده رود اجرای کامل قانون است اما آنچه اکنون اشکال دارد اجرای قانون است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.