سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:02 - شنبه 30 خرداد 1394

به دنبال برگزاری جشنواره‌ طبخ غذاهای شاهانه در اصفهان

ترویج طبع تجمل‌گرایی فرنگی با چاشنی ذائقه ایرانی!

چندی پیش از سوی برخی از اتحادیه‌ها جشنواره غذایی در اصفهان برگزار شد که روحیه حاکم آن علاوه بر فضای مبتذل فرهنگی آن جشنواره، اسراف، تجمل و اشرافی‌گری موج می‌زد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، سفره‌های رنگین و تجملی و مهمانی‌های اسراف‌آمیز و افرادی که به واسطه مهمانی‌های بزرگ و پرشکوه و میزهای شام پر زرق و برق و گران قیمت تفاخر می‌کنند.

این ذهنیتی است که شاید بیش از هر موقع دیگر در ماه مبارک رمضان که ماه تزکیه نفس و درک زندگی افراد مستمند است نمود بیشتری پیدا می‌کند.

ماه رمضان، ماهی است که بدون شک با نام مولای متقیان، مظهر و تبلور عدالت و ساده‌زیستی پیوند خورده است، امام شریفی که نه فقط مسلمانان و شیعیان، بلکه حتی مسیحیان شیفته کردار و گفتار آن هستند و در این وادی شیعیان ایران خود را بیش از هر فرد دیگری پیروان آن امام عزیز می‌دانند و تمسک به سیر و سلوک و منش آن را بر خود فرض می‌شمارند، ولی به راستی این چنین است؟ آیا کردار و گفتار ما در جامعه اسلامی ایرانی بر همان طریقت صالح مولای متقیان علی بن ابیطالب است؟

امام علی(ع) در نامه 45 نهج‌البلاغه خود به عنوان خلیفه جهان اسلام، کارگزاران خود را از رفتن به مهمانی‌های اشراف نهی می‌کرد و در این زمینه نامه مفصلی به عثمان بن حنیف نوشت و او را به خاطر شرکت در دعوتی اشراف بصره مورد سرزنش قرار داد. علی(ع) خود نیز در چنین مجالسی شرکت نمی‌کرد و غذای وی ساده بود و در مهمانی‌های بی‌تکلّف حضور می‌یافت.

در روایات اسلامی بسیار به ساده‌زیستی و عاری از پیرایه‌های زندگی تجملاتی و پرهزینه،ساده زیستی با واژه زهد (یعنی بی‌رغبتی به دنیا در عین کار و تلاش) سفارش شده است اما در مقابل ساده‌زیستی می‌توان به رفاه‌طلبی، زیاده‌خواهی، دنیاطلبی، ثروت‌اندوزی، تجمّل‌گرایی، کاخ‌نشینی و خوی اشرافی‌گری اشاره کرد، که در آموزه‌های دینی مورد نکوهش شدید واقع شده‌اند که بعضا در جامعه امروزی چندان رعایت نمی‌شود.

13940330000023_PhotoL

شاید بیش از هر ماه دیگر، شب‌های ماه مبارک رمضان بازار افطاری و سفره‌های اطعام داغ داغ است و به نظر می‌رسد که برای رسیدن به دل نیازمندان نباید سفره‌های افطاری چندان تجملی و رنگارنگ باشد، که امید می‌رود مسئولان دلسوز متوجه این سفره‌‌اندازی‌های تجملی در گوشه و کنار شهر باشند.

 چند روز گذشته، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، باخبر شدیم که جشنواره‌ای از سوی اتحادیه رستوران‌داران و چلوکبابی‌ها اصفهان برگزار شده است که در این جشنواره از افراد خاص دولتی اصفهان هم دعوت به عمل آمده بود که در این جشنواره طبخ غذا در حوالی اصفهانک حضور پیدا کنند.

جشنواره‌ای که در ظاهر نمایشی از مهارت‌آفرینی آشپزان و تفاخر رستوران‌داران به یکدیگر بود و در باطن ترویج فرهنگ بدحجابی، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گرایی، جشنواره‌ای که در آن همه چیز بود جز ساده‌زیستی، حضور غذاهای اصلی ایرانی و سنتی، جز…..

حضور غذاهای کاملا اشرافی‌گرایانه چون بره کباب‌ها و آهو کباب‌ها در سر سفره‌های و دیگر غذاهایی که خیلی ها حتی اسم آنها را هم نمی‌دانند، در کنار فضاهای مبتذل فرهنگی چون بی‌حجابی و بدحجابی و دکوراسیون‌های تجملی که یادآور نظام سرمایه‌داری غربی است، در این جشنواره بسیار خودنمایی می‌کرد.

13940330000026_PhotoL

*جشنواره‌های طبخ غذا راهی برای مهارت‌آفرینی یا فرهنگی برای تجمل‌گرایی

در سال‌های اخیر از جمله برنامه‌هایی که به صورت مداوم از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌ها و نهادها برگزار می‌شود، جشنواره‌های طبخ غذا در شهرهای مختلف بوده که معمولا این جشنواره از سوی نهادهای دولتی و یا شهرداری‌ها و اصناف به اجرا درآمده و معمولا مورد استقبال عده زیادی از بانوان قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که رسانه ملی نیز برای اینکه از قافله مردم‌پسندی عقب نماند، به برگزاری و پخش این برنامه از رسانه ملی اقدام نموده است.

در اینکه این جشنواره گامی در جهت مهارت آفرینی  در طبخ غذا و توسعه کارآفرینی و ترویج فرهنگ گرایش به غذاهای سنتی و خانگی به جای فست فودها و غذاهای غربی است شکی نیست، اما آنچه دلسوزان فرهنگی و اجتماعی و حتی بهداشتی و تغذیه‌ای را دچار نگرانی می کند، ترویج فرهنگ اسراف و تجمل‌گرایی در سطح خانواده‌ها و جامعه است.

به گونه‌ای که بعضا مشاهده شده در بسیاری از این جشنواره‌ها، زر و برق غذاهای جدیدی به چشم می‌خورد که برای تهیه و طبخ و تزیین آنها هزینه‌های زیاد و گزافی صورت پذیرفته که به طور طبیعی درصدد تغییر فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی و گرایش به تجمل‌گرایی است که در نوع خود نکوهیده و مذموم است.

چنانکه به عنوان مثال طبخ غذاهایی همچون آهو، مرغ بریان، غذاهای اعیانی و شاهانه و تزیین و گل‌آرایی غذاها با طراحی‌های مختلف و متعدد به طور طبیعی مورد تایید دین و مراجع دینی نیست و ضرورت دارد در این خصوص تدابیر لازم از سوی مسئولان مربوطه اندیشیده شود.

13940330000025_PhotoL

مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت ساده زیستی و پرهیز از هرگونه تجمل گرایی در زندگی بارها و به کرات برای مسئولان و مردم فرمایشات لازم را ارائه فرمودند، اما اینکه چقدر به منویات معظم‌له در کشور توجه می‌شود جای سئوال دارد.

13940330000024_PhotoL

به گزارش فارس؛ هر چند چنین جشنواره‌ای به گمان می‌رود که برای نشان دادن قابلیت‌های طبخ انواع و اقسام غذاهای متنوع رستوران‌ها و هتل‌های ایرانی و تامین طبع و ذائقه افراد ایرانی و حتی خارجی باشد، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که وضعیت معیشتی بسیاری از خانوارهای ایرانی به گونه‌ای است که عده کثیری از مردم توان و بضاعت برخورداری از چنین سفره‌های پر زرق و برقی را ندارند که در نهایت مشاهده اینگونه جشنواره‌ها برای بخشی از مردم باعث افسردگی و در بخش دیگری باعث تغییر سبک و الگوی زیستن می‌شود که به یقین این تغییر در سایر حوزه‌های معیشتی و زندگی نیز رخنه کرده و به یک باره افراد را از سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری دور نگاه می‌دارد، اما در کنار این مطلب، حضور مسئولان دولتی از ارگان‌های مختلف چون استانداری، شورای شهر، فرمانداری‌ها در این جشنواره دون شأن نظام و مکتب تشیع بوده است و چه زیبا بود که مسئولان نظام اسلامی که به این مراسم دعوت شدند، علاوه بر عدم حضور در این گونه فضاها که نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه بر مشکلات متعدد جامعه می‌افزاید، اعتراض خود را به ترویج فرهنگ اسراف و تجمل‌گرایی و مغایرت برخی رفتارها با شئون ایرانی و اسلامی اعلام داشته و به عنوان نماینده مردم شهیدپرور و نماینده این نظام اسلامی، احیای گفتمان ایرانی و اسلامی و انقلابی را در شرایطی که اقتصاد مقاومتی ضرورت اجتناب ناپذیری برای مسئولان و مردم به منظور خروج از وضعیت ناعادلانه اقتصادی کشور است سرلوحه برنامه‌ها و دیدارها و بازدیدهای خود قرار دهند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.