سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:17 - شنبه 30 خرداد 1394

صدای طبل ایل قشقایی تا پخت نان جو در شرق اصفهان در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان نیز آمیخته با رسم و رسومی است که در دل هر کدام نوعی اتحاد و وحدت به چشم می‌خورد، آدابی که راز و نیاز با خداوند جزئی از تار و گود و شاکله این رسوم شده، در استان اصفهان نیز آداب و رسومی در این ماه مبارک برگزار می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، در مرز و بوم ایران زمین هنگام بهار مردم به جنب و جوش برای میزبانی بهار و آغاز سال نو هستند، مردمی که برای از نو شدن مراسم خاصی که از پیشینیان نسل‌ درنسل رسیده را اجرا می‌کنند.

اما هنگامی که دین اسلام نیز به ملیت ایرانی درآمیخت به قدری به هم پیوستند که جزئی از آن شده و در بسیاری از واقع جشن‌های ملی را با رنگ و بوی اسلامی در جامعه اجرا می‌کنند.

رمضان که جدای از ماه مهمانی خدا به شمار می‌رود بهار قرآن نیز است و تمامی مردم این مرز و بوم خود را برای آمدن این ماه از نو شدن آماده می‌کنند؛ در استان اصفهان نیز همانند دیگر استان‌ها و جای جای کشور با آداب و رسوم خاص خود به میزبانی این ماه ارزشمند می‌روند.

آغاز ماه مبارک رمضان با مردم آران و بیدگل

در استان اصفهان نیز هر شهرستان بسته به ظرفیت و عرصه‌ فرهنگی که در دل خود دارد به شیوه خاص خود به مهمانی این ماه مبارک و بهار قرآن می‌رود.

احمد کیانی کارشناس تاریخ در مورد آداب و رسوم مردم استان اصفهان در ماه مبارک رمضان به تسنیم گفت: در هر منطقه آداب و رسوم خاص خود را برگزار می‌کنند برای نمونه در آران و بیدگل در آستان حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) مراسم ترتیل‌خوانی قرآن‌ کریم آغاز می‌شود.

وی افزود: مراسم ترتیل‌خوانی در این صحن فضایی معنوی به زائران و روزه‌داران می‌بخشد.

139304121702568283132964

صدای طبل و دهل هنگام سحر در ایل قشقایی عشایر اصفهان

این کارشناس تاریخ در مورد آداب و رسوم ایل قشقایی عشایر اصفهان افزود: در این ایل با توجه به اینکه در دشت هستند برای بیدار کردن همدیگر از طبل و دهل استفاده می‌کنند و حتی در چادرهای خود مراسم جزءخوانی قرآن را به پا می‌دارند.

وی افزود: به شکلی که بین چادرهای عشایری اعلام می‌شود که در چادر چه شخصی برنامه جزء خوانی قرآن کریم است و سپس همه در آن چادر جمع می‌شوند که این مراسم مذهبی هم به فضای معنوی آنها نشاط می‌دهد و هم به اتحاد آنها انسجام می‌بخشد.

پخت نان جو و افطاری برای تازه عروس و داماد

مریم اهل منطقه شرق اصفهان است و در مورد آداب رسوم مردم شرق اصفهان در نکات جالبی به تسنیم می‌گوید: در شرق اصفهان هر منطقه رسم و رسوم خاص خود را در ماه رمضان اجرا می‌کنند و به آن بسیار مقید هستند.

وی افزود: برای نمونه در روستاهای این منطقه  نان جو پخته و به هر خانه این نان را که حکم نذری دارند هدیه می‌کنند و از آنجائی که این نان ارزش غذایی بالایی دارد در این منطقه مورد توجه است.

این بانوی شرق نشین اصفهانی گفت: یک رسم دیگر نیز وجود دارد و آن این است که در منطقه ی براآن در ماه رمضان، اگر خانواده‌ای تازه عروس هستند برای خانواده و تازه عروس  افطاری، هدیه و میوه می‌برند و بعد از آن همین رسم در خانواده عروس برای تدارک دیدن برای خانواده داماد هم در این ماه اتفاق می‌افتد.

139304222306534163200014

سحرخوانی رسمی فراموش شده در اصفهان

کیانی در مورد این رسم گفت: با پیشرفت تکنولوژی خیلی از آداب و رسوم هم پنهان و کمرنگ می‌شوند، یکی از این دسته آداب و رسوم‌ها سحرخوانی است که از دید و شنید همگان پنهان شده است.

وی افزود: در قدیم روی بام‌های خانه به مناجات خدا و سحرخوانی می‌پرداختند که البته فرد سحر خوان می‌بایست از صدای خوش و رسایی بهره‌مند باشد اما حالا این رسم زیبا جایش را به رسانه‌های تصویری و شنیداری داده است.

139304091208428803113314

خانه تکانی و غبارروبی مساجد

همانطور که برای آمدن عید  از نو شدن خانه‌ تکانی می‌کنیم در این ماه نیز مردم اصفهان به خانه‌تکانی و غبار روبی مساجد، امام‌زاده‌ها و تکایا می‌پردازند و خود را برای این ماه عزیز آماده می‌کنند.

البته خرید مواد خوراکی برای ماه مبارک رضمان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این را می‌توان از شلوغی بازار و فروشگاه‌ای زنجیره‌ای پیش از ورود به این ماه به وضوح دید.

مراسم جزء خوانی در هر محله و مسجد

اصفهانی‌ها نیز مانند سایر استان‌ها در ماه مبارک رمضان مراسم جزء خوانی قرآن کریم را در محله‌هی خود برگزار می‌کنند، در برخی محله‌ها منازلی هستند که چندین سال است این رسم پسندیده در این ماه توسط جزءخوانان قرائت می‌شود.

البته در مساجد و امامزاده‌ها نیز مراسم قرائت قرآن و جزء خوانی همراه با درس‌هایی از قرآن کریم برگزار و درس داده می‌شود.

139403291858208115533304

 

افطاری، سنتی کهن از دیرباز

سفره افطار برای اصفهانی‌ها از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار است، میزبان افطاری تمام تلاش خود را می‌کند تا از بهترین و مقوی‌ترین خوراک برای میهمانان خود فراهم و ثواب افطاری دادن به روزه‌دار را به شایستگی از آن خود کند.

در این ماه آش شله قلمکار و حلیم بادمجان در میان اصفهانی‌ها از طرفداران خاصی برخوردار است و در این مدت در سفره‌های ایرانی این دو نوع غذا حتما دیده می‌شود.

رسم افطاری دادن از قدیم‌الایام در استان اصفهان رواج داشته که همراه با خود اثارت مثبت فرهنگی و اجتماعی دارد، این رسم در کنار هم بودن و سرزدن به اقوام و فامیل و صله رحم را پر رنگ‌تر از سایر روزهای سال می‌کند که جزئی از سنت‌های حسنه‌ای است که در میان مردم استان اصفهان در هر شهرستانی به چشم می‌خورد و از دستورات دین مبین اسلام نیز است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.