سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 17:43 - جمعه 29 خرداد 1394

امام جمعه شهر نصرآباد:

مگر مردم در تشییع شهدا چه گفتند که برخی به میتینگ سیاسی نسبت دادند

علیرضا فرهنگ گفت: شهدا آمدند یادتان دادند که سازش نکرده و تسلیم دشمن نشدند و تا آخر هم با امریکا مبارزه کردند.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی: حضرت حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ ، امام جمعه محترم نصرآباد جرقویه ، در خطبه اول نماز جمعه 29 خرداد ماه 93، ضمن توصیه نمازگزاران روزه دار به رعایت تقوا و پرهیز گاری و ترک گناه و معصیت؛ به این حدیث از حضرت امام محمدباقر علیه السلام اشاره کرد که:«خدا به وسیله تقوا انسان را در برابر آنچه که از لحاظ عقلی به او ضرر می زند، حفظ نموده و کور دلی و نادانی را از او دور می سازد.»
وی در این هفته نیز در ادامه موضوع خطبه اول هفته های اخیر ، به بررسی آسیب هایی که کانون خانواده و جامعه ایمانی را تهدید می کند پرداخت ؛ و دوری از معنویت و کم توجهی به ارزش های دینی در خانواده را یکی دیگر از این آسیب ها برشمرد ، و افزود: عزیزان ؛ یکی از مهمترین نیازهای خانواده نیاز به معنویت و ارزش های دینی در زندگی است، و این امر بر کسی پوشیده نیست.آن قدر توجه به دین و ارزش های دینی مهم است، که از همان بدو تشکیل زندگی ، مهمترین ملاک در انتخاب همسر توجه به ارزش های دینی ، ایمان و اخلاق و معنویت است ، کما این که در آیه 221 سوره بقره ملاک انتخاب همسر ایمان ذکر گردیده و تاکید شده که با زنان مشرک ازدواج نکنید تا ایمان بیاورند و با مردان مومن ازدواج نکنید تا اهل ایمان شوند. لذا توصیه می شود که حتما با هم سنخ خود ازدواج کنید ، که ایمان مهمترین وسیله و ابزار سنخیت برای ازدواج است.
وی در این زمینه همچنین به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرد، که فرموده اند: « زمانی که کسی به خواستگاری دختر شما آمد، که از نظر خلق و خو و اخلاق و دین مورد رضایت شما بود ، دخترتان را به ازدواج او در آورید ، که اگر این کار را نکردید، فتنه بزرگی رخ خواهد داد ، و فسادی روی زمین ایجاد خواهد شد.»

IMG_20150619_133201
امام جمعه نصرآباد در ادامه توجه به ایمان و ارزش های دینی در انتخاب همنشین ، دوست ، همسایه و خرید منزل ، شریک و… بسیار مهم و ضروری بر شمرد ، و افزود: بسیاری از خیرات که خدا نازل می کند ، از دین و ایمان سرچشمه می گیرد، و در روایات داریم که اگر خدا بخواهد در خیر را به روی بندگانش باز کند آنها را به دین و ایمان هدایت می کند.، و همچنین سفارش شده کسی را به عنوان رفیق انتخاب کنید ،که نگاه و گفتار و رفتار و همه وجودش شما را به آخرت و دین ترغیب کند.
فرهنگ در ادامه به تشریح برخی علل سست شدن ارزش های دینی در خانواده و جامعه و ارائه راهکار در این زمینه پرداخت ، و گفت: اولین علت به بیراهه رفتن در انتخاب ملاک ها و اولویت دادن به ملاک های مادی و دست چندم مثل مال ، منال ، جمال ، موقعیت و مقام در انتخاب همسر ؛ به جای ملاک های دینی است. در حالی که باید توجه داشته باشیم وقتی یک زندگی بر مبنای دین ، اخلاق و ایمان شکل بگیرد ، به طور طبیعی معنویات و ارزش های دینی در این زندگی بیشتر به وجود می آید، و این دین و ایمان است که تداوم زندگی را تضمین می کند ، نه مال و مقام و جمال.
خطیب مذکور از نداشتن برنامه معنوی در زندگی به عنوان دومین عامل کم توجهی به ارزش های دینی یاد کرد ، و افزود: همان گونه که برای دنیای خود برنامه داریم، لازم است برای معنویات هم برنامه داشته باشیم؛ خدا خودش این برنامه را به ما داده است. نماز های یومیه ، روزه ماه مبارک رمضان ، ویژه برنامه های مخصوص هر روز و هر ماه. و… ما باید طبق این برنامه ها حرکت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به این که در اجرای اوامر الهی موانعی ایجاد می شود ،که باید در برابر آنها صبور باشیم، تا ایمان در وجودمان رسوخ پیدا کند؛ گفت: خداوند در آیه 32 سوره طه به پیامبر دستور می دهد که« اهل بیت خود را به نماز امر کن ، و آنها را به صبر در برپایی نماز و حفظ دین سفارش کن.» برای همین است که توصیه شده در بدو تولد در گوش نوزاد اذان و اقامه گفته شود ، تا دیگران در گوش بچه نجواهای مورد نظر خود را نکنند ، و از شش یا هفت سالگی او را به نماز ترغیب کنیم و برای کل عمرفرزند مان برنامه داشته باشیم تا دیگران برای او نقشه نکشند.
امام جمعه نصرآباد عادت دادن خود یا فرزندان به مجالس ناشایست و فضاهای آلوده را از دیگر عوامل موثر در آسیب رساندن به خانواده و کاهش توجه به معنویات دانست، و گفت:یکی از عوامل مهمی که خانواده ها را از فضای معنوی جدا کرده ، مبتلا شدن به این فضاهای مجازی است، طرف توی منزل به جای مصاحبت با همسر ، با گوشی و اینترنت و امثال آن خود را مشغول می کند، و این روی بچه اثر می گذارد و او همین روش را پیش می برد و طبیعتا دیگر به معنویات خیلی رغبت ندارد. ما باید به جای عادت دادن خود و فرزندان به فضاهای مجازی مثل بازی های رایانه ای و موبایل ها ؛ یک برنامه معنوی در منزل برای خود و بچه ها داشته باشیم ، و با توجه به تاکید زیاد رهبر فرزانه انقلاب به فرهنگ کتابخوانی ، به جای اتلاف وقت، هم خودمان اهل مطالعه باشیم، و هم فرزندانمان را به مطالعه کتاب های مفید هدایت کنیم. در هر خانه ای یک قفسه مخصوص کتاب داشته باشیم . این خیلی برکت و اثردارد وجلوی خیلی کارها گرفته می شود.
فرهنگ در پایان این خطبه ، ضمن تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر جامعه ایمانی با قرآن ، افزود: ماه مبارک رمضان فرصت خیلی خوبی برای انس با قرآن و زندگی کردن در سایه قرآن و تدوین برنامه قرآنی در این ماه مبارک و تداوم آن در طول سال است ؛ که برای تبیین اهمیت این موضوع چند جمله از فرمایشات مقام معظم رهبری را ،که خود در عمل به قرآن پیشتاز هستند و روز گذشته نیز به مدت سه ساعت نشستی با قاریان قرآن کریم داشتند ، خدمتتان عرض می کنم:
« باید در کشور ما و در میان جامعه ما ترتیبی اتخاذ شود، که همه آحاد مردم ، به نحوی با قرآن انس داشته باشند. اگر قرآن در جامعه رواج پیدا کند و رونق پیدا کند ، حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا کند، جامعه برای عمل به قرآن نزدیک می شود.» …. « هنوز زمینه برای اثر بخشی قرآن در جامعه زیاد است.»
امام جمعه نصرآباد در خطبه دوم نیز نماز گزاران را به رعایت تقوای الهی و پرهیزگاری و ترک گناه و معصیت ، و انجام واجبات مخصوصاً در این ماه الهی و نورانی رمضان سفارش کرد ، و با استناد به حدیثی از پیامبر رحمت گفت: هر که تقوا روزی اش شود خدا روزی اش را در دنیا و آخرت تامین می کند. ؛ و کسانی که اهل دقتند و گناه نمی کنند و اهل انجام واجبات و دقت در فرایض الهی هستند، خداوند متعال تضمین کرده که آنچه خیر است برای دنیا و آخرتشان فراهم می نماید.
نامبرده سپس به 30 خرداد ، سالروز انفجار در حرم رضوی و شهادت 26 نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از زوار امام هشتم توسط ایادی امریکا و استکبار و رقم خوردن برگ سیاه دیگری کارنامه سیاه امریکا و عواملش ؛ و همچنین 31 خرداد ، سالروز شهادت سردار شهید اسلام ، شهید دکتر مصطفی چمران، که روز بسییج اساتید نام گذاری شده ، اشاره کرد ، و افزود: زبان زد خاص و عام بودن روحیه خود باوری و تکیه بر ظرفیت های داخلی و خود باخته نشدن در برابر زر و زیور غرب علیرغم تحصیل در خارج از ویژگی های بر جسته این شهید والامقام بود ؛ گرچه در خارج تحصیل کرد ، اما هیچ وقت خود باخته شرق و غرب نشد. زر و زیور شرق و غرب را دید؛ اما لحظه ای ارزش های دین در وجودش کم نشد. هر چند داریم تحصیل کرده هایی که می روند و وقتی بر می گردند، هنوز ذوق رفتن و کشور را به آن سمت کشاندن در وجودشان هست.
خطیب نماز جمعه نصرآباد سپس به مناسبت های اول تیرماه اشاره کرد و گفت: یکی از این مناسبت ها روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، به مناسبت تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به دستور حضرت امام(ره) در سال 1360 است. امروز یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای تغییر سبک زندگی مردم همین تبلیغات است، ما هم باید از ابزار تبلیغ علیه دشمنان و به سود کشور ، انقلاب و دین استفاده کنیم. بنده ضمن تشکر از حضور روحانیت معظم، در مراسم نماز جمعه ،که از قم و اصفهان تشریف آورده اند، و زحماتی که در مساجد می کشند، از مردم درخواست دارم از این فرصت به دست آمده و حضور روحانیت در این ماه نهایت استفاده را ببرند.
فرهنگ مناسبت دیگر این روز را آغاز هفته قوه قضاییه بیان کرد، و گفت: شرط استقرار عدالت این است که با فساد مبارزه شود.در هرجایی که فساد باشد، ضررش برای همان حکومت است؛ چه حکومت اسلامی باشد ، چه غیر اسلامی باشد؛ برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست ،که با یک قوه قضاییه مقتدر، هنوز برخی در یک حاشیه امن به فساد و مشکلات مالی مبتلا باشند. انتظار می رود که مسوولان قوه قضاییه ، هرچند که زحمت می کشند و کارهای بزرگی انجام می دهند، به این امر هم توجه کنند.
وی در ادامه به افتتاح دادگاه جرقویه ، در هفته گذشته با حضور مدیرکل دادگستری استان اشاره کرد و افزود: هر چند طبیعتا با استقرار دادگاه در منطقه پرونده ها زیاد می شود، و مردم به سراغ آن می روند؛ اما عرض کنم نباید برای هر اتفاقی انسان به سراغ دادگاه برود، ما می گوییم مردم نباید از این امر استقبال کنند، بلکه باید از ظرفیت های موجود مثل شورای حل اختلاف ، روحانیت و ریش سفیدان و معتمدین محلی برای رفع اختلاف استفاده کرد. تا می شود سراغ دادگاه و تشکیل پرونده نروید. ضمن این که فلسفه استقرار دادگاه مبارزه با منشا جرایم وکسانی است که با ساز و کارهای حساب شده دارند ، در منطقه خلاف می کنند؛ داریم کسانی را که دارند فساد می کنند و فکر می کنند کشور بی قانون است، قوه قضاییه و دادگاه باید فضا را برای کسانی که با برنامه دست به سرقت و توزیع مواد مخدر و دیگر فسادها می زنند ، نا امن کند و جلوی اینها را باید بگیرد.
آغازهفته صرفه جویی در آب مناسبت دیگری بود که امام جمعه نصرآباد در این رابطه گفت: متاسفانه ما در زمره کشورهایی هستیم که با کمبود منابع آبی روبروست، به خصوص اصفهان که وضعیت خودش را دارد ؛ و واجب است که همه ما در مصرف آب صرفه جویی کنیم واجازه ندهیم آب به راحتی هدر رود.باید برای صرفه جویی در آب مدیریت و برنامه ریزی شود.

IMG_20150619_133201
آخرین مناسبتی که خطیب مذکور به تشریح درباره آن سخن گفت، برگزاری مراسم تشییع بی نظیر و با شکوه 270 شهید در تهران بود،که در این رابطه گفت: 175 شهید غواص که با دستان بسته به شهادت رسیده اند، نیز جزء این شهدا بودند ،و تشییع با شکوه و بی نظیری در تهران ، اتفاق افتاد. کسی باور نمی کرد در این وضعیت و موقعیت که نیاز کشور بود ، این تشییع با شکوه اتفاق بیفتد،که در داخل و خارج چشم ها را خیره کرد.
وی در ادامه به بیان برخی پیام های این تشییع پرداخت و گفت: یکی از پیام های معنا دار شهدا و این تشییع برای مردم و مسوولان این بود که ما با دستان بسته، با تحریم آب و غذا و در مظلومیت کامل ، زنده به گور شدیم؛ اما لحظه ای در مقابل زورگویی های استکبار سر خم نکردیم ، و ای مسوولان ما آمدیم تا بگوییم ما این طور استقامت کردیم، شما هم نباید این روحیه استقامت و قدرت نمایی که ما داشتیم، را از دست بدهید ، و در مقابل دشمنان ذره ای از مواضع اصولی خود عقب نشینی نکنید.
نام برده پیام دیگر این حضور شهدا و تشییع با عظمت را ابلاغ پیام « نه سازش ، نه تسلیم ، نبرد با امریکا» » بیان کرد و افزود: متاسفانه پس از این مراسم با شکوه برخی در رسانه ها برای توجیه شرکت نکردن خود یا به علت عدم درک پیام شهدا ، عنوان کردند که این تجمع و تشییع به میتینگ سیاسی تبدیل شد. در حالی که این حرف شهدا بود. مگر مردم در این تشییع چه گفتند؟ مردم حرفشان این بود: « نه سازش، نه تسلیم ، نبرد با امریکا ». مگر غیر این بود. آمدند یادتان دادند که شهدا سازش نکردند، شهدا تسلیم نشدند و تا آخر هم با امریکا مبارزه کردند.
امام جمعه نصرآباد با اشاره به این فراز از پیام مقام معظم رهبری که فرمودند: « این شهدا در لحظه نیاز ملت آمدند.» درباره پیام دیگر این حضور گفت: این فرمایش معظم له یعنی الان خیلی نیاز داشتیم.یعنی این که مردم با چشم خودشان دارند می بینند که چه طور این مستکبرین ( امریکا، اسرائیل و 1+5 ) همه اینها فاسدند. همه اینها مستکبرند، دارند ملت ایران را تحقیر می کنند، تهدید می کنند، و متاسفانه هنوز جوابی که در خور و شان آنها باشد، از سوی مسوولان داده نشده است.جواب های محکم به آنها داده نشده است.لذا نیاز به یک جواب بود. نیاز بود که شهدا بیایند و جواب محکمی بدهند. شهدا آمدند.این حرف های مردم همان حرف شهدا بود.
نامبرده سپس با انتقاد از یکی از مسوولان کشور که زمانی در انقلاب خیلی هم زحمت کشیده و عمرش را هم برای انقلاب گذاشته و نان انقلاب را خورده و بعد از این تشییع در سخنرانی اش گفته است:« تحریم ها پدر ملت را درآورده ، چه طور ادعا می کنند که به نفع ماست.» خطاب به وی گفت: منظورتان کیست؟ رهبری فرمودند: « ما در همین تحریم ها رشد کردیم » ؛ این دارد با رهبری مخالفت می کند. به زمین می خوری. بزرگتر از اینها جلوی امام ایستادند و امام آنها را کنار گذاشت و به زمین خوردند، تو هم به زمین می خوری. مکتب امام این نیست که تو گفتی مرگ بر امریکا را امام کنارگذاشته بود ؛ و حالا گفتی تحریم ها پدر ملت را در آورده . بله اثر گذاشته، نه این که تو بگی. حضرت امام رحمت الله علیه می فرماید: « ما از محاصره اقتصادی و نظامی و دخالت های نظامی ابر قدرت ها نمی ترسیم.» صحیفه نور، ج 12 ،ص306 و در جای دیگری آورده اند: « ملت ایران اگر می خواست صلح امریکایی بکند، همان اول از امریکا جدا نمی شد؛ اگر ما تسلیم امریکا و ابر قدرتها می شدیم ، ممکن بود امنیت و رفاه ظاهری درست می شد، و قبرستان های ما پر از شهدای عزیز ما نمی گردید، ولی مسلما استقلال و آزادی و شرافت ما از بین می رفت، آیا می توان نوکر و اسیر امریکا و دولت های کافر شویم تا بعضی چیزها ارزان شود؟ و شهید و مجروح ندهیم؟ هرگز ملت زیر بار این ننگ نخواهد رفت.» صحیفه نور، ج17 ، ص 35 ؛ این حرف امام است ، اگر رهبری را قبول نداری، حرف امام است.
وی خطبه های نماز جمعه را با این عبارات به پایان برد: اخیرا دیدید در مذاکرات چه می کنند، اسرائیل در مذاکرات جاسوسی کرد. اخیرا گفتند اگر تحریم ها برداشته شد و پولهایی که ما دزدیدیم ، به شما برگردانده شد، باید شما با اجازه امریکا و 1+5 مصرف کنید.این قدر تحقیر. لذا عزیزان! اگر این طور پیش برود، ملت ما همان شعاری که در کنار تابوت شهدا سر دادند؛ همیشه سر خواهند داد و به ایادی استکبار اجازه نمی دهند که در کشور هر غلطی خواستند انجام بدهند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.