سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 21:00 - پنجشنبه 28 خرداد 1394

با میرابی مردم شرق اصفهان:

همت مردمی برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی آغاز شد

با همت کشاورزان و دوستداران محیط زیست شرق اصفهان برای اولین بار بعد از بیش از یک دهه قرار است آب از بستر طبیعی رودخانه زاینده رود به تالاب گاوخونی برسد.

به گزارش اصفهان شرق: کشاورزان شرق اصفهان از بخش مرکزی تا بن رود و جلگه همه و همه با همتی مضاعف اقدام به ساماندهی رودخانه کردند.

در این رابطه سال قبل کشاورزان بخش مرکزی به خاطر اینکه سهم محیط زیست ادا شود، ساماندهی رودخانه را انجام دادند و امروز با جاری شدن آب همه کشاورزان از بن رود تا بخش مرکزی اقدام به ساماندهی مجدد رودخانه و مرتفع کردن موانع کردند.

متاسفانه بستر رو خانه به دلیل اینکه سالهاست آب در آن جاری نبوده، بسیار آسیب دیده و اگر دوباره احیا نشود تا چند سال دیگر رودخانه ای بنام زاینده رود را فقط در کتاب ها باید خواند.
حریم رودخانه ای که آواز هزاران پرنده مهاجررا با خود به عمق ترک های ناشی از خشکسالی فرو برد متاسفانه شاهد برداشت شن یا رد شدن جاده از بستر زیبایش است و گاها زباله های بسیاری مانع از سرعت عبور آب به تالاب گاوخونی خواهد شد.

3233
لذا می طلبد تا مسئولان در این خصوص آستین همت را بالا زده و با اراده به کمک کشاورزان بشتابند ولیکن کشاوزران و دوستداران محیط زیست مصمم شده اند آبی که برای فضای سبز اصفهان رها شده است را به تالاب گاوخونی برسانند تا با این کار اثرات ریزگردها روی منطقه کم بشود و تالاب دوباره رنگ زندگی به خود بگیرد.
کشاورزان شرق اصفهان با بیل مکانیکی مسیر بند گلی تا بند گوندیژ فیض آباد را پاکسازی کرده و مردم شهر اژیه تا ساعتی دیگر جاری شدن مایه حیات را در بین پل تاریخی شهرستان مشاهده خواهند کرد.
گفتنی است این آب حدود ۲ و نیم متر تا بند آبشار می باشد که با مخلوط شدن پساب فاضلاب حدود۲ و نیم متر به مجموع ۵ متر در بند مروان رسیده است و امید است تا با گذر از بستر طبیعی رودخانه به تالاب برسد.

545454
*زاینده رود را زنده از سرچشمه تا پایاب می خواهیم
رضا خلیلی با اشاره به اینکه آب رسیده به بند گلی حدود ۲ متر مکعب در ثانیه است در حالی که در نزدیکی اصفهان این آب به ۴ متر معکب در ثانیه می رسد، اظهار کرد: کاهش آب به علت نفوذ در بستر رودخانه خشک است و در این خصوص می طلبد مسئولان با اقدام قانونی به یاری کشاورزان بشتابند تا به دور از هر گونه دست درازی به این آب، تالاب را جانی دوباره بخشید.
خلیلی با توجه به ساماندهی بخشی از رودخانه از بند رودشتین تا آبشار  توسط کشاورزان گفت: کشاورزان بیش از همه دریافتند تا با مشارکت مردمی باید برای امروز و فردای خود گام برداشت و همت شبانه روزی این قشر ساماندهی خوبی را در پی داشت ولیکن قسمت باقی مانده رودخانه، تخصیص بودجه دولتی و ماشین آلات میراب را می طلبد تا بتوان شاهد عمل بعد از وعده های مسئولان باشیم.
وی احیای مسیر رودخانه را در کنار زنده شدن گاوخونی مهم و ضروری دانست و گفت: همه مردم شرق اصفهان مشتاقانه برای زنده شدن طبیعت به صورت داوطلبانه وارد عمل می شوند زیرا زاینده رود را همیشه زنده و کامل از سرچشمه تا پایاب می خواهیم.
لازم به ذکر است بند گلی، بند گوندیژ و شانزده ده و همچنین شاخ کنار در مسیر گاوخونی این سرمایه بین المللی وجود دارد.

8787878
* مسئولان مثل همیشه به کمک کشاورزان شرق اصفهان بشتابد
عضو صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با توجه به اینکه هنوز زمان مشخصی مبنی بر بازبودن این سهم آبه طبیعت از سوی مسئولان ذیربط عنوان نشده است، تصریح کرد: میراب باید همت بیشتری را به کار ببندد تا بتوان با حمایت مالی و اختصاص ماشین آلات برای رفع برخی موانع و همچنین بستن تونل های ایجاد شده غیر مجاز در مسیر رودخانه اقدامی در خور شان طبیعت شرق اصفهان انجام داد.
مهندس میرمیران ضمن تشکر از حمایت مهندس ظهرابی رییس محیط زیست استان اصفهان در خصوص احیای تالاب گاوخونی افزود: سازمان محیط زیست متولی و مجری حفظ محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی است و حفاظت از حوضه آبریز زاینده رود در شرق اصفهان به عهده میراب است که در این خصوص امیدواریم مسئولان برای رسیدن زودتر آب به تالاب کمک کنند.

87878787
*گاوخونی را برای همیشه احیا کنیم تا محیطی بدور از ریزگرد و آلودگی داشته باشیم
دبیر اجرایی صنف کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر این مطلب که به منظور کوتاه کردن برداشت های غیر مجاز باید حکم و بودجه کافی از سوی مسئولان اختصاص داده شود، گفت: این آب برای تالاب رها شده و کسی حق تصرف بر آن را ندارد و در این رابطه باید محیط زیست پیگیری بسیار برای گرفتن حکم قضایی در برچیدن برداشت های غیر مجاز را انجام دهد.
حسن محسنی متذکر شد: برخی تونل ها از کف رودخانه به سمت مزارع برده شده و در این خصوص باید بودجه کافی برای رفت آمد افراد ناظر و همچنین جلوگیری از تخلفات تخصیص داده شود.
وی به منظور عدم ایجاد اختلافات محلی ناشی از اقدام خودجوش مردم شرق اصفهان در ساماندهی رودخانه، ورود مسئولان و تاکید بر گرفتن حکم قضایی را از اهم موارد عنوان کرد تا بتوان با اقدامی کارشناسانه تالاب را زنده و سهم این سرمایه ارزشمند را ادا کرد.

878787
عضو صنف کشاورزی شهرستان اصفهان، نجات تالاب را نجات مردم شرق و استان اصفهان نامید و خاطرنشان کرد: اگر گاوخونی احیا شود عاملی در عدم انتشار ریزگردهای خطرناک ناشی از خشکی تالاب است که تهدیدی برای مردم حاشیه تالاب و همچنین حرکت ماسه های ریز شن زارها به طرف تهران و اصفهان است.
وی با اشاره به خطر آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب تصریح کرد: مسئولان همت نشان دهند و با هدایت پساب فاضلاب شمال، جنوب، شرق و غرب استان به طرف رودخانه زاینده رود، از آبیاری صیفی جات با این آب و به خطر انداختن سلامت غذایی مردم جلوگیری کنند و این آب را با هدایت به سمت تالاب جاری سازد.
محسنی در پایان متذکر شد: رودخانه زاینده رود به دلیل ویژگی زایشی در رودشت و بن رود به این نام شهرت یافت و اگر همت و تلاشی در این رابطه صورت نگیرد، این ویژگی و نام زیبای زاینده رود در صفحات کتاب ها سپرده می شود.
گفتنی است سید بهرام محمودیان مدیر عامل شرکت میراب امروز ۲۸ خرداد ۹۴ در کنار کشاورزان حاضر در امر ساماندهی رودخانه حضور یافت.

لازم به ذکر است مردم بدانند همه برای احیای تالاب و محیط زیست تلاش می کنند و سعی بر این داشته باشند تا با همفکری مسئولان استانی و بدور از تنش در محیطی زیبا و آرام ادامه اقدامات ساماندهی را دنبال کنند تا نام شرق اصفهان را با همدلی و همزبانی بر کتاب شهرستان اصفهان قرار دهند.

5454545454

همچنین بخوانید:

6 نظر در مورد “همت مردمی برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی آغاز شد”

  1. پایاب گفت:

    صدآفرین به مردم بافرهنگ وفهیم ورزنه و همه کسانیکه از بالادست رودخانه تا پایاب برای زساندن این آب به تالاب زحمت میکشند.

  2. ورزنه ای داغدار گفت:

    سلام دستتان درد نکنه واقعا خبر خیلی خوبی بود اون هم تو اولین روز ماه مبارک رمضان
    از همه دست اندرکاران هم تشکر میکنیم و همه باید بدوننیم که اگه حق طبیعت رو ازش بگیریم باید تاوان بدیم انشاءالله که آب با کمک مردم و مسؤلین برسه به تالاب

  3. حسن گفت:

    با سلام من که هنوز باور نمیکنم که این آب قراره برسه به تالاب به نظر من این آب حتی از آب کشاورزی هم برای شرق مهمتر و حیاتی تره امیدوارم که حتی یک برداشت غیرقانونی هم صورت نگیره

  4. ووووووو گفت:

    جالبه آب تا اژیه 2 و نیم متره بعد با فاضلاب قاطیش میکنن ،مسمومش میکنند پر کثافت و مریضی میکنندمیشه 5 متر ، بعد برای ورزنه میفرستند .حاضرم قسم بخورم که خطر آبهای کثبف ییش از ریزگردهاست

  5. دانشجو گفت:

    سلام این بهترین خبر بود تو این اوضاع و احوال جای تشکر داره از رسانه شما که از خیلی وقت پیش پیگیر این کار بودید و همچنین مسئولین و خلاصه هر کسی که برای این کار تلاش کرده
    یه استاد داشتیم تو دانشگاه میگفت یکی از علتهای کمی بارش همین خشک شدن تالابه و اصلا خود تالاب به عنوان یک تصفیه کننده عمل میکنه البته اگه زنده باشه انشاءالله که این آب برسه به تالاب

  6. محمد گفت:

    سلام به نظر من انتقال این آب از بستر رودخانه با توجه به مقدار کم آب اشتباه بوده است ای کاش این آب از طریق کانالهای کشاورزی انتقال داده شده و وارد رودخانه میشد چون مقدارآب کم است حتی چند برداشت کوچک هم باعث توقف آب میشود ومتاسفانه به احتمال زیاد این آب به باتلاق نخواهد رسید
    به نظر میرسد احیای تالاب که مهمتر بود فدای احیای رودخانه شده مگر اینکه با نظارت دقیق همراه شود که الان متاسفانه نیست و دولت آب را به حال خود رها کرده شرکت میرآب و محیط زیست و اب منطقه ای و بقیه ارگانهای مسؤل باید در این زمینه فعال شوند تا کار از طریق قاونی انجام شود و خدای نکرده درگیری و مشکلی پیش نیاید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.