سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:02 - چهارشنبه 27 خرداد 1394

در بازديد مدیران ارشد استان اصفهان از سايت بازيافت سگزي مطرح شد،

هوای اصفهان از تهران و مشهد آلوده تر است/روزانه در شهر اصفهان بیش از 23 تن پسماند پزشکی تولید می شود

مدیران ارشد استان اصفهان به مناسبت 27 خردادماه روز جهانی مقابله با بیابان زایی با همکاری شهرداری و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در سايت بازيافت سگزي گرد هم آمدند و از اين سايت بازديد نمودند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا، در این گردهمایی معاون عمرانی استانداری اصفهان ضمن تبریک 27 خرداد ماه با عنوان روز مقابله با بیابان زایی با بیان اینکه مهمترین چالش استان اصفهان محیط زیست است، خاطر نشان کرد: متاسفانه این چالش راه توسعه و زندگی همراه با آرامش و آسایش را دچار نگرانی کرده است.
محمدعلی طرفه افزود: در بخش آب، خاک و هوا تنگناها و محدودیت هایی وجود دارد که مدیران استانی باید در رفع آن بکوشند.
وی ادامه داد: با روند فعالیت های گسترده استانی این محدودیت ها به طور فزاینده ای نمود پیدا کرده است.
معاون عمرانی استانداری اصفهان در بخشی دیگر از سخنان خود اصفهان را استانی موثر، پهناور، قوی و توسعه یافته برشمرد و بیان کرد: شاخص هایی که برای استان اصفهان مطرح شده نشان می دهد اصفهان در بخش صنعت، تولیدات کشاورزی، حمل و نقل و میزان جابجایی مسافر جزء رتبه های اول و دوم است.
وی اضافه کرد: فعالیت های گسترده ای به همت مدیران در بخش های مختلف استان اصفهان انجام شده ولی اقدامات انجام شده کافی نیست.
معاون عمرانی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: در بخش آب سطحی با مشکل روبرو هستیم و عمدتا دشت های ما کم آب هستند.
طرفه، خشک شدن تالاب گاوخونی و فصلی شدن زاینده رود را از چالش ها و نگرانی های مردم منطقه دانست و تصریح کرد: فعالیت های صنعتی و حمل و نقل شهری منجر به تشدید آلودگی هوا و اثرات زیان باری در این بخش شده است.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی با عنوان«امنیت غذایی در گرو حفظ خاک سالم» گفت: فرسایش خاک و اثراث مضر آن از لحاظ کیفی باعث هدر رفت این عنصر با ارزش شده است و این موضوع مشکلات عدیده ای را در بخش زیست محیطی به وجود می آورد.
معاون عمرانی استانداری اصفهان به تشریح برنامه های مقابله با محدودیت های آب، هوا و خاک پرداخت و افزود: در بخش آب برنامه هایی از سوی وزارت کشور مصوب شده است و در بخش هوا با توجه به تدابیر اندیشیده شده سال 93 در مقایسه با سال 92،  100 روز بیشتر هوای پاک داشتیم که این برنامه در فضای ملی مطرح شده است.
طرفه، با بیان اینکه در بخش خاک در رابطه با کنترل کانون های فرسایش اقدامات جدی صورت گرفته است، اذعان داشت: 600 هکتار از یک هزار و 600 هکتار اراضی منطقه سگزی توسط مسوولان منطقه با پوشش سبز پوشانده شده است.
وی فعالیت در اراضی مبدل به پوشش سبز را آغاز فعالیت در بحث مدیریت خاک دانست و تصریح کرد: برای احیای هر سانتی متر خاک 100 سال زمان لازم است و متاسفانه به دلیل مشکلات در این منطقه بیش از 8 هزار هکتار از اراضی به بیابان تبدیل شده است.
معاون عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: متاسفانه ما خاک با ارزش را به راحتی به آجر تبدیل می کنیم و با این عمل به تشدید مشکلات زیست محیطی کمک می کنیم. با این شرایطی که در منطقه به وجود آمده است باید بتوانیم تالاب گاوخونی را از توسعه آلودگی نجات دهیم و همه توان خود را برای احیای تالاب گاوخونی به کار گیریم و در سال همدلی و همزبانی با یکدیگر متحد شده و عوامل ناشی از آلودگی زیست محیطی را از بین ببریم.

روزانه در شهر اصفهان بیش از 23 تن پسماند پزشکی تولید می شود
در ادامه این مراسم محسن رنجبر معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه 27 خردادماه روز مقابله با بیابان زایی عنوان شده است، اظهار داشت: روزانه در شهر اصفهان بیش از 23 تن پسماند پزشکی تولید می شود و بر اساس قانون مدیریت پسماندها همه بیمارستان ها ملزم به بی خطرسازی پسماندهای پزشکی به روش اتوکلاو شده اند.
وی ادامه داد: در سایت پسماند شرق لند فیلی به وسعت 5 هزار متر مربع  برای دفن اصولی پسماندهای پزشکی در نظر گرفته شده است.
رنجبر تصریح کرد: با همکاری یکی از شرکت های خارجی عملیات دفن، نگهداری و ذخیره سازی توسط کارخانه ریجکتیو انجام می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: 600 هزار هکتار فضای سبز متناسب با این منطقه ایجاد شده است که می تواند در مقابل فرسایش خاک بایستد و با عوامل مخرب زیست محیطی مبارزه کند.
وی گفت: استاندار اصفهان ابلاغ کردند برای مقابله با بیان زایی باید نهال کاری را گسترش دهیم و پیرامون آن در جلسات مختلف مقرر شد تا 2 هزار هکتار به سایت شرق افزوده شود و 400 لیتر در ثانیه پساب خریداری شد تا برای فضای سبز مورد بهره برداری قرار گیرد.
رنجبر تصریح کرد: با اقدامات انجام شده کلبه های جنوب شرقی این منطقه به صورت ویلا درآمده است و بخش شمال وتلند آماده شده است. 10 لیتر در ثانیه تصفیه پساب شرب فراهم شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: ایجاد تفرجگاهی در این منطقه، زمین بازی و استخر از اقداماتی است که در آینده انجام می شود و با رویکردی که در پیش است درصددیم که این منطقه فضای سبز آن دائمی و در حال گسترش باشد.
وی به انعقاد تفاهم نامه ای با معاونان استانداری برای جلوگیری از بیابان زایی در این منطقه اشاره کرد و اذعان داشت: باید سعی کنیم که وضعیت شهر اصفهان از این بدتر نشود.
رنجبر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی را از چشم اندازهای آینده برای این منطقه برشمرد و افزود: امید است همه اقدامات انجام شده تحت رضایت حضرت حق قرار بگیرد و همه با هم برای پایداری منطقه تلاش کنیم.
شعار امسال بهداشت جهانی« امنیت غذایی در گرو حفظ خاک سالم»
در ادامه این گردهمایی، محمدحسین شاملی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بیابان زایی دغدغه امروز جهانی است، اظهار داشت: شعار امسال بهداشت جهانی« امنیت غذایی در گرو حفظ خاک سالم» است و پیام نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که باید برای مقابله با بیابان زایی برخاست.
وی با بیان اینکه 80 درصد مناطق خشک و نیمه خشک ایران در استان اصفهان واقع شده است، تصریح کرد: اگر در ایران با بیابان زایی مقابله نکنیم امنیت غذایی به خطر می افتد و در کنار آن امنیت جانی افراد نیز خطر ساز می شود.
شاملی با ابراز تاسف گفت: فرسایش خاک در ایران 15 تن در هکتار است که 3 برابر قاره آسیاست و اگر با این روند ادامه پیدا کند اکثر مناطق ایران بیابان زایی را تجربه می کنند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطر نشان کرد: 50 سال پیش منطقه سجزی مرغداری بوده و اکنون به این حال و روز افتاده است.
وی بیان کرد: حفظ منابع آبی اولین پیام سازمان ملل متحد به تمام کشورها است و اگر منابع آبی حفظ نشود مشکلات عدیده ای برای انسان ها و محیط زیست ایجاد می شود.
شاملی با اشاره به اینکه باید فناوری سبز در همه مناطق خشک برای کشاورزی ایجاد شود، تصریح کرد: اگر در مناطق خشک کشاورزی بدون شخم زدن انجام شود از تجمع ریزگردها جلوگیری می شود و باعث کاهش فرسایش خاک خواهد شد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: تنوع زیست محیطی، حفظ تالاب ها و مدیریت های چند منظوره باید برای مقابله با بیابان زایی انجام شود تا در آینده با بحران های بیشتری در زمینه زیست محیطی روبرو نشویم.
شاملی به بازدید استاندار اصفهان از سایت شرق اشاره کرد و ادامه داد: تعطیلی کوره های و معادن گچ و انتقال پساب با روش های مختلف از خواسته های استاندار اصفهان است که باید تحقق پذیرد.
وی با بیان اینکه 10 هزار هکتار نهال در مجموعه سایت شرق کاشته شده است، تصریح کرد: نهال کاری برای 2 هزار هکتار دیگر در اتوبان شهید آقابابایی لازم است و باید نیروهای پدافند نسبت به مدیریت نهال¬کاری در این بخش اقدام کنند.
شاملی گفت: 2 هزار هکتار از اراضی این منطقه در اختیار شهرداری قرار گرفته است و باید از تخریب معادن جلوگیری شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به تصویب 300 میلیارد تومان بودجه امسال دولت برای کنترل ریزگردها اشاره کرد و افزود: مدیران اصفهانی باید تلاش کنند تا سهم اصفهان در این خصوص جذب شود و گرنه ارومیه، خوزستان و شهرهای حاشیه خلیج فارس تمام این بودجه را دریافت می کنند.
آمارها نشان می دهد هوای اصفهان از تهران و مشهد آلوده تر است
در ادامه این گردهمایی حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه حمل و نقل خوددروها و بافت های فرسوده به صورت مجموعه ای کیفیت هوای اصفهان را به شرایط نامطلوبی رسانده است، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد هوای اصفهان از کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد آلوده تر است.
وی افزود: در سال گذشته 6 دستگاه مدرن غبار سنج در ایستگاه های مختلف در اصفهان نصب شد که نشان می داد به شرایط بحرانی نزدیک می شویم و باید اقدامات لازم برای پیشگیری از آلودگی هوا در دستور کار مدیران استان قرار گیرد.
ظهرابی، با اشاره به تشکیل و فعالیت کارگروه های مختلف در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: برنامه جامعی برای کنترل و پیشگیری گردو غبار تدوین شده است که به تصویب خواهد رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه همه استان برای کنترل آلودگی هوا بسیج نشده اند و هنوز زمان بسیاری برای رسیدن به خواسته های ما لازم است، تصریح کرد: مدیریت شهری باید در بحث آلودگی هوا و ممانعت از آلاینده های زیست محیطی فعال شود و کمسیون معضلات محیط زیست تشکیل شود تا بتوانیم به آنچه مطلوب مردم در جامعه است دست یابیم.
وی گفت: نصب فیلتر در حمل و نقل گازوئیلی و ناوگان حمل و نقل، مدیریت نخاله های ساختمانی و راه اندازی مترو باعث کنترل آلودگی هوا می شود.
ظهرابی با اشاره به اینکه در موضوع پسماند در کشور پیشتاز هستیم،  تصریح کرد: در سال گذشته اقدامات بسیار ارزنده ای با همکاری مردم و دستگاه های قضایی در استان اصفهان انجام شده است و این نشان دهنده این است که مدیران استان چه خدمات شایسته ای را به این استان مبذول داشته اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه امنیت غذایی در گرو خاک سالم است، اذعان داشت: فرسایش و آلودگی خاک یکی از معضلات جدی کشور ماست و بررسی ها نشان می دهد که ما در موضع خاک رویکرد خوبی نداشته ایم و باید به این عنصر ارزشمند بیشتر بها دهیم.
ظهرابی با بیان اینکه در موضوع پسماندهای صنعتی هنوز اقدامات جدی صورت نگرفته و رها شده است، بیان کرد: تجمع فلزات در مناطق صنعتی قابل تشخیص است و باعث آلودگی هایی می شود که سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
وی تصریح کرد: اصفهان در حاشیه کویر مرکزی قرار گرفته و بخش عمده ای از کانی صنایع فلزی در کنار صنایع بزرگ در این منطقه باعث تشدید آلودگی هوا می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اکنون آب زاینده رود از حجم خوبی در پشت سد برخوردار است، تصریح کرد: اگر سفره های آب زیر زمینی را از دست بدهیم نمی توانیم به آنچه که مطلوبمان است دست یابیم و در سال های آینده با اصفهانی خشک روبرو خواهیم شد.
در پایان این گردهمایی مدیران ارشد اصفهان از سايت بازيافت و  پسماند  سگزي در این منطقه بازدید کردند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.