اصفهان شرق

مراقب سلامت‌تان باشید؛ یک پیتزا معمولی بیش از 2000 کالری دارد

کدخبر: 65641
1394/03/26 در ساعت 13:10

به گزارش اصفهان شرق؛. فیروزه سجادی کارشناس پژوهشی تغذیه واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه مشکل بیماران دیابتی تنها قند و شکر نیست، اظهارداشت: مصرف برنج و نان هم در بیماران دیابتی باید محدود باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از بیماران دیابتی فکر می کنند مصرف زیاد برنج و نان منعی ندارند، این درحالیست که برنج و قند حاوی قند زیادی هستند. حتی در بیماران پرادیابتی هم کنترل کالری و انرژی دریافتی در روز باید استاندارد و در حد نیاز باشد.
کارشناس پژوهشی تغذیه واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه کنترل کالری بر اساس وزن و فعالیت که انجام می‌شود حائز اهمیت است، عنوان کرد: فست فودها یکی دیگر از تغذیه های ناسالم در همه افراد بخصوص بیماران دیابنتی است.
سجادی گفت: فست فودها کالری بالایی دارند، بطور مثال یک پیتزا معمولی بیش از 2000 کالری دارد و با این شرایط فرد با خوردن یک پیتزا ساده کالری روزانه خود و حتی بیشتر از حد مجاز را دریافت می‌کند، به همین جهت توصیه می شود مصرف فست فودها کم شود.
وی تاکید کرد: در صورتیکه فرد دارای سبک زندگی درستی باشد و ورزش کردن را در دستور کار خود قرار دهد مصرف فست فودها بصورت محدود ضرری ندارد، اما زندگی کم تحرک و سبک زندگی غلط موضوعی است که این روزها با آن روبرو هستیم.
کارشناس پژوهشی تغذیه واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات فست فودها استفاده از مواد اولیه نامرغوب است، افزود: نباید در این زمینه تمامی شرکت‌ها را زیر سوال ببریم، اما به نظر می رسدمشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
سجادی تصریح کرد: بیماران دیابتی حتما باید پنج وعده غذایی و در بعضی اوقات شش وعده غذایی داشته باشند. کربوهیدرات ها را تقسیم کنند و از مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار در یک وعده غذایی خودداری کنند.
وی ادامه داد: توصیه می شود افزایش مصرف آب به خاطر سوخت و ساز و متابولیسم بدن 6 تا 8 لیوان در روز در بیماران دیابتی افزایش یابد. همچنین این بیماران مصرف لبنیات را نباید فراموش نکنند.
کارشناس پژوهشی تغذیه واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه در کشور ما کمبود ویتامین D وجود دارد، اظهارداشت: ویتامین D به تنظیم انسولین خون و کنترل قند خون کمک زیادی می کند و از مشکلات جلوگیری می کند.

منبع: ایمنا