اصفهان شرق

فرونشست زمین در برخی از نقاط استان اصفهان به دلیل کاهش سطح آب زیرزمینی

کدخبر: 65442
1394/03/23 در ساعت 15:02

به گزارش اصفهان شرق؛ مصطفی حجه‌فروش اشاره به پدیده فرونشست زمین اظهار داشت: سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته و در پی آن سطح آب خوان‌های مسیر نیز به تبع آن کاهش یافته است.

وی افزود: اگر چه در مدتی که آب در زاینده‌رود جاری بود کمی از این کاهش برطرف شد البته به مقدار کم این این جریان موقت تاثیرچندانی بر حجم آب‌های زیرزمینی ندارد و جوابگو نیست.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اگر به همین منوال پیش رویم با پدیده فرونشست زمین روبرو می‌شویم، اگرچه فرونشست زمین و دشت در نقاطی از استان اصفهان و حتی شهر اصفهان دیده شده که تبعات منفی و تخریب‌های منازل را پس از آن دارد.

وی بیان کرد: زمین مانند اسفنج است که آب را در خود حفظ می‌کند و اگر آب که تاکنون از سطح خود کاهش یافته از این حالت اسفنجی کاهش یابد سطح زمین نیز پایین‌تر آمده و خسارت به بار می‌آورد که حتی پس از جبران و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی دیگر جبران شدنی نیست زیرا زمین نشست کرده است.

حجه‌فروش با اشاره به مصوبه 9 ماده ‌ای شورای عالی آب اظهار داشت: هنوز 100 درصد مصوبات اجرا نشده و اگر مصوبات قبلی و آب از سرشاخه‌ها از منابع آب موجود و از برداشت بی‌رویه جلوگیری شود جریان دائمی زاینده‌رود ایجاد می‌شود.

وی افزود: مدیریت یکپارچه یکی از مصوبات است و با توجه به اینکه مدیریت آن مشخص شده اما به صورت عملی هنوز مدیریت یکپارچه تحقق پیدا نکرده و این مسئله باید با حمایت دستگاه‌های دولتی صورت بگیرد.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر به همین منوال پیش رویم حتی ممکن است برای مصرف شرب نیز با کمبود جدی روبه‌رو شویم که در این‌باره باید تصمیم جدی گرفته شود.

منبع: تسنیم