اصفهان شرق

آخرین فریادهای گاوخونی در سواحل اطلس پیچید

کدخبر: 65394
1394/03/22 در ساعت 19:26

به گزارش اصفهان شرق از ورزنه: مهندس رضا خلیلی مدیر عامل تشکل زیست محیطی ورزنه پس از سفری 10 روزه از کشور اروگوئه محل برگزاری اجلاس جهانی کاپ 12 در میان استقبال گرم مردم و جمعی از دوستداران محیط زیست به شهر ورزنه بازگشت.

دوازدهمین اجلاس جهانی کنوانسیون رامسر از تاریخ 1 ژوئن تا 9 ژوئن مصادف با 10 تا 19 خردادماه در کشور اروگوئه واقع در آمریکای جنوبی برگزار شد. کنوانسیون حفاظت از تالاب ها در سال 1349 در شهر رامسر منعقد گردید و تا کنون 168 کشور عضو این کنوانسیون می باشد.
این اجلاس هر سه سال یکبار در سطح جهانی با حضور تمامی کشورهای عضو سازمانهای تخصصی بین المللی محیط زیستی و NGO های ملی و بین المللی برگزار می شود. در این اجلاس امور مربوط به حفاظت و احیا و بهره برداری خردمندانه از تالاب ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

در قسمت نمایشگاه اجلاس که در دو بخش دولت ها و NGOها برگزار شد، یک غرفه به NGO ایران اختصاص داده شده بود که نماینده NGOهای ایران در کاپ و NGO دوستداران محیط زیست ورزنه و تالاب گاوخونی و همچنین NGO بلوچستان شرکت کنندگان ایرانی بودند.

04

رضا خلیلی در گفتگو با اصفهان شرق اظهار کرد: هر یک از کشورها در این اجلاس در خصوص کارهای انجام شده در زمینه احیا و حفاظت از تالاب های کشور خود، گزارش دادند.
وی با اشاره به اینکه شرکت در این اجلاس، فرصتی برای بیان مشکلات بود، اذعان کرد: در این اجلاس فرصتی پیش آمد تا از آقای کریستوفر بریچ دبیرکل کنوانسیون و همچنین از خانم کامیلا مسئول کمیته ارتباطات کنوانسیون دعوت بعمل آوریم تا برای شرکت در روز جهانی تالاب ها که امسال در سطح کشوری در اصفهان برگزار میشود به ایران تشریف بیاورند.

مدیر عامل تشکل زیست محیطی ورزنه خاطر نشان کرد: پس از بحث چند روزه با سایر کشورها در خصوص مشکلات تالاب و کم آبی امیدواریم بتوان از تجربیات آنها در نجات تالاب هایشان برای کشورمان استفاده کرده و تالاب بین المللی گاوخونی که بخاطر موقعیت خاص و واقع شدن در فلات مرکزی ایران بسیار حساس و شکننده است را به هر نحوی نجات دهیم تا از عواقب آن و خطر ریزگردها در امان بمانیم.

وی در پایان با توجه به اینکه می توان با مدیریت صحیح آب توسط وزارت نیرو تالاب بین المللی گاوخونی را احیا کرد، متذکر شد: زاینده رود و تالاب گاوخونی را میتوان با مدیریت صحیح آب توسط وزارت نیرو و همچنین نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب دوباره احیا کرد.

03 0  05