سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 13:45 - جمعه 22 خرداد 1394

نگاه مسئولان را می طلبد:

بزهکاری جوانان در سایه نبود اوقات فراغت سالم

توسعه، تجهيز و گسترش امكانات مراكز فرهنگي و ورزشي جهت گذران اوقات فراغت بانوان همت مسئولان منطقه ای را می طلبد.

اصفهان شرق/ فاطمه دانش پسند

متاسفانه علیرغم برگزاری جلسات متعدد در کلیه بخش ها و شهرهای شرق اصفهان، هر ساله در پایان تعطیلات رضایت نسبی را در کیفیت و نحوه اجرای کلاس ها شاهد هستیم و این مساله زمانی پررنگ تر می شود که همت جوانان محلی در روستاها در برگزاری کلاس های متنوع به مراتب گوی سبقت را از برخی جلسات مسئولان شهری ربوده است.

جوانان روستا با شناسایی مشکلات و نیازها، کلاس های خودجوش را برای همنوعان خود راه اندازی می کنند که سه ماه تعطیلات را خاطره انگیز و مفید جلوه می دهد و می طلبد مسئولان از پتانسیل بالای این عزیزان استفاده مطلوب داشته باشد.

منطقه براآن جنوبی با شهر شدن زیار فاقد یک فرهنگ سرا و یا مرکز فنی و حرفه ای برای رشد و استعداد جوانان به خصوص بانوان منطقه است.

IMG15153439

* عمر و اوقات فراغت
عمر سرمایه با ارزشی است که برای ساختن دنیا و آخرت انسان باید بهترین بهره را از آن جست. مقاطعی از این سرمایه ارزشمند و خدادادی، مثل نوجوانی، جوانی و دوران تحصیل، بدلیل اینکه آمادگی و فراغت انسان برای بهره برداری مناسب و سودمند بیش از مواقع دیگر است، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.  امام رضا(ع) فرمودند: بکوشید تا اوقات شما چهار زمان باشد؛ زمانی برای عبادت و خلوت با خدا ؛ تأمین معاش؛ معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب هایتان واقف می سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و چهارم وقتی را هم به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از ساعت های تفریح، شادی، نیروی لازم را برای عمل به وظایف خود، ذخیره کنید.

 

images_35* ارتباط اوقات فراغت و بزهکاری
در مقالات قبلی اشاره به این موضوع داشتیم که زندگی ماشینی باعث شد زنان روستایی کمتر کار کنند و برای گذراندن وقت خود به دیدن فیلم های ماهواره و گاها ادامه تحصیل با هزاران مشقت و بدون نتیجه مطلوب روی آوردند و از طرفی با وضعیت جاده وحمل و نقل که زمان مشخصی ندارد؛ زنان مجبور هستند در خانه بمانند و خود را با فضای مجازی سرگرم سازند. اگر زنان بتوانند به مراکز هنری و اشتغال در خانه روی آوردند دیگر کمتر به سراغ برنامه های بی نتیجه برای اوقات فراغت خود می روند. در تلف کردن اوقات فراغت پسران روستایی نیز شاهد موتور سواری در خیابان ها و گاها اقدامات نامطلوب در کوچه و باغ ها هستیم.
* ضرورت داشتن مرکز فنی و حرفه ای
• به منظور استفاده بهينه از توان و امكانات موجود و تبادل تجربيات، اطلاعات و منابع درخصوص اوقات فراغت زنان و دختران؛
• مهارت بخشي و ارتقاء سطح آگاهي، خردمندي و توانمنديهاي فردي، خانوادگي و اجتماعي زنان و دختران در راستاي ايفاي نقش اساسي آنان در عرصه هاي مختلف؛
• جهت دهي به برنامه ها و فعاليتهاي مختلف گذران اوقات فراغت زنان و دختران در راستاي تأمين سلامت جسمي و بهداشتي رواني، كاهش اضطراب و خستگي، كسب نشاط و شادي، شناسايي و رشد استعدادها، تقويت تمايلات ديني و اخلاقي و هويت ديني و ملي زنان؛
• تبليغ و ترويج فرهنگ مطالعه و استفاده مطلوب از اوقات فراغت جهت قوه ادراك و تحليل و ارتقاء سطح آگاهي ها؛
• توجه به جهت گيري هاي صحيح فكري، فرهنگي، اعتقادي در برنامه ها بمنظور آشنايي دختران و زنان با زمينه ها و مجاري تهاجم فرهنگي، تحكيم ايمان، تقويت باور ديني و رشد هويت فرهنگي و اجتماعي آنان؛
• شناسايي زنان توانمند، متعهد از دانش آموختگان حوزوي، دانشگاهي و دستگاههاي اجرايي به منظور جلب مشاركت آنان در برنامه‏ريزي و اجراي اوقات فراغت بانوان؛
پیشنهادات
• توسعه، تجهيز و گسترش امكانات مراكز فرهنگي و ورزشي جهت گذران اوقات فراغت بانوان
• تشویق زنان به امر ورزش با همکاری خانه بهداشت
• اختصاص پارك ها، مراكز فرهنگي و تفريحي مختص بانوان؛
• سفارش و تهيه كالاهاي فرهنگي مانند كتاب، رمان، فيلم، نوار، سايت و … با محتواي مناسب جهت مقابله با محصولات فرهنگي غير مجاز.
• ایجاد کلاسهای آموزشی حضوری و غیر حضوری و آشنایی بانوان با مسائل خانوادگی و یادگیری مهارتهای زندگی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.