سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:10 - جمعه 22 خرداد 1394

سایت های همسریابی باشد یا نباشد

انواع دوستی‌های قبل از ازدواج در فضای مجازی باعث شده بعضی ها در کوچه پس کوچه های سایت های همسریابی به دنبال شریک زندگی خود پرسه زنند و عواقب جبران ناپذیری را به جان بخرند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از مشرق، این روزها با همه گیر شدن اینترنت،ازدواج های به اصطلاح اینترنتی و مجازی هم رونق پیدا کرده است تا جایی که  پا به پای آن هم ،سایت های همسریابی به زعم خود رسمی و غیر رسمی مدام در حال افزایش اند تا به ادعای خودشان گره از مشکل ازدواج جوانان باز کنند.

این روزها نسل جدید در کوچه پس کوچه های سایت های همسریابی می گردند و تاس بخت و اقبال خود را به بالا پرتاپ می کنند تا شاید هنگامی که بر زمین می‌نشیند جفت شش بیاید.
هنوز زمان زیادی از قتل دختر جوانی که به سودای ادامه تحصیل درآمریکا فریب پسری از آن سوی آب‌ها را خورده بود نمی‌گذرد.این دختر بر سر اشتباه خود و خانواده که به اندک اطلاعاتی از جوان خواستگار داشتند اکتفا کرده بودند،جان خود را گذاشت.
متأسفانه دختران و پسران ما قبل از اینکه طرف مقابل را کاملا بشناسند، به او علاقمند شده و بدون بررسی کافی وارد زندگی مشترک می شوند؛که  بعد از مدتی هنگامی که هیجانات احساسی و عاطفی آنها فروکش می کند تازه متوجه تفاوت های مشکل آفرین می شوند و به فکر جدایی می افتند.
3256891_521
آسیب شناسان اجتماعی می گویند:ازدواج در شرایط آشنایی در سایت‌های همسریابی اینترنتی حتی اگر با نظارت نهادهای واقعی هم صورت گیرد چون براساس آگاهی نیست موفق نخواهد بود و این مسأله می‌تواند به سوء‌استفاده‌های عاطفی از یک قشر خاص منجر شود.
گفتنی است؛جامعه شناسان و آسیب شناسان خانواده  هم معتقدند ازدواج اینترنتی در ایران بیشتر ضرر دارد تا منفعت.هرچند که متولیان سایت های همسریابی که این روزها زیاد شده اند می گویند اینگونه سایت ها زمینه ازدواج جوانان را تسهیل می کنند.
سرهنگ دوم علی رضا آذردرخش،سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه در حال حاضر شرایط سایت‌های همسریابی اصلا قانون‌مند و قابل اعتماد نیست گفت:وجود هویت‌های جعلی و غیر واقعی در این سایت‌ها بسیار خطر آفرین می‌باشد،چرا که تنها مجردها مشتریان سایت های همسریابی نیستند و  پشت نقاب کاربران این سایت ها، گاهی مردان متأهل و خانواده داری هستند که با انگیزه های دیگری پایشان به اینترنت باز شده است.چرا که منتقدان ازدواج‌های اینترنتی معتقدند بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زوجینی را که به‌ واسطه آشنایی در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، تهدید می‌کند.
3256890_759
وی  تصریح کرد:فریب در ازدواج در سایت‌های همسریابی بسیار آسان است.چرا که در این سایت‌ها افراد به راحتی اطلاعات نادرستی از خود ارائه می‌کنند و گردانندگان سایت‌ها نیز اغلب راهی برای راستی‌آزمایی این اطلاعات ندارند و متاسفانه گروه‌های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان‌سازی ازدواج و همسریابی، اقدام به فریب افراد و سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی آنان و گاهی حتی انتشار محتواهای منافی اخلاق و عفت عمومی با سوءاستفاده از تصاویر خصوصی آنان می‌نمایند که آسیب حیثیتی و تبعات جبران ناپذیر را برای افراد در پی خواهد داشت.
وی در ادامه از عواقب جبران ناپذیر این گونه سایت ها را خدشه دار شدن بنیان خانواده، ارزشهای دینی و شخصیت نوجوانان و جوانان ذکر کرد و گفت: والدین گرامی ضمن همراهی با فرزندان خود در فضای مجازی و کسب  آگاهی و دانش در خصوص تهدیدات این فضا و به خصوص سایت های همسریابی، فرزندان خود را هرچه بهتر در این فضای کمک نمایند تا شاهد افزایش ایمنی خود و اطرافیان در فضای سایبر باشیم.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه این سایت ها با اهداف خاصی راه اندازی می شوند گفت:با توجه به اینکه مراجعان این سایت ها اکثر نوجوانان و جوانان هستند مجرمان سایبری با فریب این کاربران در هنگام دریافت حق عضویت،کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی کرده و اطلاعات بانکی آنها را سرقت می کنند که در این خصوص در پلیس فتا پرونده ای تشکیل و مجرم آن دستگیر شده است.
3256893_107
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به کاربران توصیه کرد از ثبت نام و ارسال مشخصات و اطلاعات در این سایت ها خودداری کنند چرا که متاسفانه برخی کاربران بی محابا در این سایت ها عضو شده و تمامی اطلاعات خود از جمله شماره ملی، تاریخ تولد، شمارشناسنامه و غیره را در این سایت ها وارد می کنند و این امر می تواند تبعات بعدی داشته باشد که با آبرو و حیثیت کاربران مرتبط باشد.
3256894_261
سرهنگ آذردرخشدر پایان با بیان اینکه بررسی های روانشناسان و جامعه شناسان نیز حاکی از آن است محتوا و عملکرد سایت‌های همسریابی فاقد اعتبار علمی است، گفت: تعاریف سایت های همسریابی از ازدواج و روابط دختر و پسر خارج از عرفی است که در جامعه وجود دارد. به همین دلیل خانواده‌ها و جوانان نباید به این سایت‌ها اعتماد کنند.
این درحالی است  که سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا مدام به کاربران فضای سایبر هشدار می دهند که در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری،لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند،اما هیچ اقدامی در جهت بستن اینگونه سایت ها نمی کند و فقط به کاربران سایبری هشدار می دهد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.