سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:10 - پنجشنبه 21 خرداد 1394

متخصص پوست و مو

مواد آرايشي بيشترين عامل دخيل در آلودگي آب استخرها هستند

مواد آرايشي با تركيب با كلر موجود در آب استخر موجب افزايش آلودگي آب استخرها و در نهايت ايجاد كلرامين شده كه موجب التهاب پوست و چشم مي‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا، دكتر محمدعلي نيلفروش‌زاده با بيان اينكه كلرامين آب‌هاي استخر  بيشترين ماده‌اي است كه موجب افزايش ضرر به بدن شناگران مي‌شود، افزود: براي كاهش ميزان كلرامين بايد ميزان آلاينده‌هايي كه از طريق بدن شناگران به آب وارد مي‌شود را به حداقل رساند.
وي با تاكيد بر اينكه شناگران بايد قبل از ورود به استخر دوش گرفته و مو و بدن خود را با آب شستشو دهند؛ خاطرنشان كرد: عرق و سلول‌هاي مرده پوست و چربي و حتي مواد بهداشتي و آرايشي عاملي دخيل در افزايش آلودگي آب هستند كه در صورت عدم پاك شدن با كلر آب واكنش داده و كلرامين يا تريكلرامين را ايجاد مي‌كنند.
اين متخصص پوست و مو ادامه داد: كلرامين در كوتاه مدت موجب التهاب چشم، تورم حلق و مخاط بيني شده و در دراز مدت موجب حساسيت، آسم و اگزماي پوستي در افراد حساس خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه كودكان را قبل از ورود به آب استخر حتما به حمام ببريد، اظهارداشت:
كودكاني كه توانايي كنترل ادرار ندارند بايد با پوشك‌هاي يك بار مصرف ويژه شنا بسته شوند علاوه بر اينكه افرادي كه به بيماري پوستي و گوارشي مبتلا هستند از ورود به استخر و شنا در آب خودداري كنند.
نيلفروش‌زاده با اشاره به استفاده از دمپايي در كنار استخرها و پرهيز از پياده‌روي با پاي برهنه قبل از ورود به آب، گفت: شناگران بعد از خروج از استخر نيز براي پاك كردن كلر از روي پوست خود حتما دوش گرفته و پس از خشك كردن كامل بدن و استفاده از ژل‌هاي معطر كننده كه بوي كلر را از بين مي‌برند از استخر خارج شوند.
وي با تاكيد بر استفاده از كلاه ويژه شنا قبل از ورود به آب استخر به ويژه در بانوان، بيان داشت: قبل از ورود به استخر موها را با روغن مخصوص چرب كرد تا يك لايه محافظ بر روي آنها قرار گرفته و در صورت ورود به استخر موجب خشكي و شكنندگي مو نشود.
اين متخصص پوست و مو با بيان اينكه پوست شناگران نيز به علت برخورد با كلر آب خشك مي‌شود، افزود: براي جلوگيري از اين عارضه و براي شستشوي آن بايد از  شامپوهاي خنثي استفاده كرده و آن را مرطوب نگه داشت.
وي با بيان اينكه ورود افراد با لاك ناخن به استخر نيز ممنوع است، خاطرنشان كرد: بهتر است ناخن‌ها كوتاه شده و بدون هيچ گونه مواد زايدي باشند علاوه بر اينكه پس از استخر نيز مي‌توان با مرطوب كننده از آنها محافظت كرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.