سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - شنبه 09 آذر 1392

تحریم 17 شرکت ایرانی یک هفته پس از توافق ژنو/ اتحادیه اروپا هم مثل آمریکا قابل اعتماد نبود

کیهان نوشت: در فاصله کمتر از یک هفته از توافق ژنو میان ایران و گروه موسوم به 5+1، شورای اتحادیه اروپا 17 شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد.

image17759

به گزارش اصفهان شرق روزنامه کیهان درخبر ویژه های خود نوشت:

در فاصله کمتر از یک هفته از توافق ژنو میان ایران و گروه موسوم به 5+1، شورای اتحادیه اروپا 17 شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد.

این رویکرد و اقدام خصمانه و کینه‌توزانه در حالی است که ایران طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر و پیش از توافق در ژنو، بارها با اعتمادسازی، حسن‌نیت خود را به طرف مقابل نشان داد. موضوع اعتمادسازی ایران حتی در گزارش فصلی اخیر آژانس انرژی اتمی مورد اذعان قرار گرفت.

به هر حال و پس از چند دور مذاکرات فشرده و نفسگیر در ژنو، ایران و 5+1 به یک توافق موقت و 6 ماهه رسیدند.

نکته حائز اهمیت این است که بلافاصله پس از توافق ژنو، مقامات آمریکایی‌ در چندین موضع‌گیری بر چند مطلب اصرار داشتند؛ 1- حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است. 2- راکتور آب سنگین اراک باید تعطیل شود. 3- تحریم‌های اصلی باقی می‌ماند و…

اظهارات جان‌کری تا باراک اوباما پیرامون ادعاهایی که علیه ایران پس از توافق ژنو مطرح کردند به وضوح نشان داد آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.

اکنون این بار اتحادیه اروپا نیز مثل آمریکا نشان داد که قابل اعتماد نیست و عهدشکنی بخشی از هویت آنهاست. در همین زمینه، پنج‌شنبه گذشته شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام داشت 17 شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

در اعلامیه شورای اتحادیه آمده است که این اتحادیه به موجب تصمیمی که در 23 مارس سال 2012 اتخاذ شده اعمال محدودیت بر برخی شرکت‌های ایرانی را ادامه می‌دهد.

شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و 16 شرکت کشتیرانی شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

فهرست 16 شرکت کشتیرانی که اتحادیه اروپا آنها را در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داده عبارتند از:

– «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» (بخاطر آنچه حمل محموله‌های نظامی و نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه خرید و فروش تسلیحات نظامی عنوان شده است)؛ «شرکت کشتیرانی بوشهر»، «شرکت کشتیرانی حافظ دریا»، «کشتیرانی ایران و مصر»، «کشتیرانی اییرین وست‌شیپ»، «شرکت مالتا»، «شرکت کشتیرانی جی‌ام‌بی‌اچ‌ اروپا»، «شرکت مهندسی و خدمات دریایی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی»، «شرکت دریایی آی‌اس‌آی مالتا»، «شرکت کشتیرانی خزر»، «شرکت کشتیرانی ماربل»، «شرکت کشتیرانی سفیران پیام دریا»، «شرکت خدمات کامپیوتری کشتیرانی»، «شرکت کشتیرانی سروش سرزمین اساطیر»، «آژانس کشتیرانی راه جنوب» و نهایتاً «شرکت کشتیرانی والفجر 8».

علت تحریم این شرکت‌ها وابستگی، همکاری و تحت مالکیت بودن و یا تحت کنترل بودن آنها توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ادعا شده است.

همچنین دیوان دادگستری اروپا طی حکمی پس از بررسی درخواست استیناف اتحادیه اروپا در مورد لغو تحریم شرکت «کالا نفت» مربوط به ایران دوباره این شرکت را در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار داد.

براساس این گزارش، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا اعلام کرد: شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت باید در فهرست تحریمی افراد و شرکت‌های ایرانی اتحادیه اروپا باقی بماند.

پیش از این دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، تحریم شرکت کالا نفت از سوی این اتحادیه اروپا را لغو کرده بود. اتحادیه اروپا این شرکت را به مشارکت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران متهم کرده است.

اما عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به اقدام اتحادیه اروپا واکنش نشان داد.

عراقچی در گفت‌وگو با مهر، درباره اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن 17 شرکت دیگر ایرانی در فهرست شرکت‌های تحریم شده با انتقاد از اقدام اتحادیه اروپا، گفت: اجرای تحریم‌های گذشته خلاف توافق‌نامه جدید نیست اما خلاف روحیه همکاری و حسن نیت در شرایطی است که در حال آماده‌سازی توافق جدید بین ایران و کشورهای 5+1 هستیم.

وی ادامه داد: توافق جدید شامل بسیاری از تحریم‌های قبلی نمی‌شود و البته این توافق نیز هنوز اجرایی نشده است.
خاطرنشان می‌شود آنچه که اکنون در فضای پس از توافق ژنو از پرده برون افتاده است و البته اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست این است که طرف غربی برخلاف ژست دیپلماتیک و مانور تعامل با کشورها، بیرون از حسن نیت و همکاری به رویکرد خصمانه خود اصرار دارد که مانند همیشه نشان از غیرقابل اعتماد بودن آنهاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.