سرویس: سیاسی » بین الملل 02:47 - پنجشنبه 21 خرداد 1394

کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی:

هدف از توافق در مذاکرات پیشبرد منافع حزبی است

یک کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: مواضع و سخنان رییس جمهور روحانی درباره تحریم ها نقطه مقابل مواضع بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این رابطه است.

محمود معلمی در گفت و گو با اصفهان شرق، با اشاره به چهار محور بیانیه لوزان و اشکالات اساسی وارده به آن افزود: این اشکالات اگر در توافق نهایی به تصویب برسد بسیار خطرناک و ذلت بار است.
وی اولین محور دارای اشکال این بیانیه را اجازه بازدید تاسیسات هسته ای عنوان کرد و گفت: این موضوع خارج از عرف بین الملل بوده و تنها مختص ایران می باشد که رهبر انقلاب با صراحت آن را رد کردند.
کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی توضیح داد: توجیه آقایان هم این است که 120 کشور جهان این موضوع را قبول کرده اند در حالی که نیمی از این کشورها اصلا انرژی اتمی ندارند، برخی دیگر هم به اندازه ما تاسیسات هسته ای ندارند و تعدادی هم که بازرسی می شوند بسیار محدود مانند مباحث صنعت برق و رآکتور بیمارستانی است که محدود و اندک است.
به گفته وی، این مسئله اما درباره کشور ایران با حساسیت دنبال شده و نباید اجازه بدهیم در بیانیه توافق نهایی لوزان این بند پذیرفته شود که پذیرفتن آن هم ضرری بسیار بزرگ خواهد بود.
* سخنان روحانی درباره تحریم ها هیچ سنخیتی با سخنان امام راحل ندارد
این کارشناس مسائل سیاسی دومین موردی که در بیانیه به آن اشاره شده و پذیرش آن پذیرفتنی نیست را بازرسی های نظامی و مراکز تولید موشک کشورمان برشمرد و افزود: هدف آنها کاهش قدرت دفاعی ایران و تامین امینت اسرائیل در منطقه است.
معلمی با اشاره به اینکه این مورد نیز در بیانیه لوزان آمده و پذیرفته شده است خاطر نشان کرد: توجیهات و سخنان آقای عراقچی همچون بستن چشم بازرسان یا پارچه انداختن روی دستگاه ها و تجهیزات هم خنده دار و نوعی به سخره گرفتن افکار عمومی بود.
سومین موردی که این کارشناس سیاسی به آن اشاره کرد موضوع تحریم ها بود که در این خصوص گفت: سخنان روحانی درباره تحریم ها هیچ سنخیتی با سخنان امام راحل ندارد و درست نقطه مقابل آن مواضع انقلابی است.
وی با بیان جملاتی از امام خمینی درباره محاصره اقتصادی یادآور شد: امام تحریم را برکت می دانستند و می فرمودند: من اعتقادم اين است كه اگر ما در محاصره اقتصادى 10 سال، پانزده سال واقع بشويم، شخصيت خودمان را پيدا كنيم وقتى اين احساس پيدا شد در يك ملتى كه من خودم بايد هر چيز مى خواهم تهيه كنم، ديگران به من نمى دهند، مغزها به راه مى افتد. اين محاصره اقتصادى را كه خيلى از آن مى ترسند من يك هديه اى مى دانم براى كشور خودمان… مهم اين است كه ما بفهميم ديگران به ما چيزى نمى دهند.
وی افزود: امام عزیز در بیانی دیگر می فرمود: وقتی محاصره اقتصادی بشود افکار عمومی متوجه می شوند باید خودکفا باشیم و در جایی دیگر گفته بودند، اخراج مستشاران خارجی تحفه ای الهی بود.
*برداشتن یکجای تحریم در روز امضای توافق نکته مورد نظر امام خامنه ای
این کارشناس سیاسی با یادآوری سخنان آقای روحانی در چند وقت اخیر درباره تحریم ها اضافه کرد: همه این صحبت ها نقطه مقابل بیانات امام راحل در این زمینه است که نشان می دهد افکار ایشان با امام فاصله زیادی دارد.
وی برداشته نشدن همه تحریم ها را بندی دیگر از بیانیه لوزان دانست که مورد اشکال است چرا که رهبر انقلاب فرموند ما در صورتی می پذیریم که روز امضای توافق همه تحریم ها یکجا برداشته شود اما آقای عراقچی می گوید تحریم ها نه از روز امضا بلکه از روز اجرا برداشته می شود.
معلمی خاطر نشان کرد: ممکن است روز اجرا سال ها و ماه ها به طول بکشد و تازه اینکه ملاک راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته شد که همواره در همه این سال ها در آخر سخنان دبیرکلش با یک اما و چند جمله به مصداقِ اطمینان نداریم به نوعی راستی آزمایی را زیر سوال برده است.
به اعتقاد وی، کنگره ایالات متحده نیز گفته وقتی توافق امضا شد باید یک ماه در اختیارشان باشد که این یعنی اگر ایرادی گرفتند دوباره مذاکرات از سر گرفته شود.
وی اظهار کرد: بر فرض اینکه تحریم ها هم برداشته شود از 50مورد موضوع تحریم تنها چند مورد انگشت شمار آن هسته ای است و بقیه باقی می ماند و بنابراین مشخص نیست آقایان به دنبال چه هستند که این همه تکاپو می کنند و مذاکرات را به همه چیز مردم گره می زنند.
*با امضای توافق به دنبال کرسی های مجلس دهم هستند
کارشناس و تحلیلگر سیاسی ادامه داد: برداشت ما درباره این تلاش آقایان دولت این است که می خواهند به هر طریق از این مذاکرات یک امضا بگیرند تا در سال انتخابات بگویند قبلی ها نتوانستند و ما توانستیم و بعد از آن هم مجلسی هماهنگ با دولت تشکیل دهند و اهداف حزبی خودشان را پیش ببرند.
وی با تاکید بر اینکه اگر هدف از مذاکرات این موارد باشد خیانت به منافع ملی است تصریح کرد: وقتی به بیانیه اعتراض شد گفتند چک نویس است اما برایش جشن گرفتند.
این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: چندگانگی و تناقض گویی های روحانی، ظریف، صالحی و عراقچی بعد از بیانیه و فکت شیت آمریکایی و ایرانی با وجود تصریح رهبری برای انتشار فکت شیت ایرانی و دستور رییس جمهور به ظریف برای منتشر نکردن آن دهن کجی به مردم و منافع ملی است.
معلمی اظهار کرد: این گونه سخن گفتن ها و بی توجهی به توصیه های رهبری و امام راحل آن هم در سال همدلی و همزبانی با این شعار و ذات انقلاب اسلامی مغایرت دارد که مسوولان امر باید بدانند مردم بخوبی از همه چیز آگاهند و این مسائل را می فهمند.
* عزتمان در توافق خدشه دار نشود
وی تاکید کرد: ما دغدغه داریم و نگرانیم چرا که حتی شاهدیم از برخی تریبون های مقدس اعتراض می شود که اعتراض وقتی رهبری از تیم هسته ای دفاع می کند معنا ندارد و این در حالی است که ما معتقدیم باید به توافقی که عزتمان را خدشه دار نکند تن بدهیم.
وی بار دیگر بیان داشت: همه این شواهد و قرائن نشان می دهد در مذاکرات به دنبال توافق هستند تامنافع حزبی خاص را تامین کنند و در افکار عمومی آن را به منافع ملی گره بزنند و مجلسی هماهنگ و همسو با احزاب و تفکر خودشان تشکیل دهند.
این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: به نظر می رسد تعریف و تمجیدها و تمرکز بر تیم و مذاکرات هسته ای به نوعی دولت را به دولت هسته ای یا .دولت ظریف عراقچی تبدیل کرده و مسائل فرهنگی و اقتصادی در حاشیه قرار دارند.

2 نظر در مورد “هدف از توافق در مذاکرات پیشبرد منافع حزبی است”

  1. یوسفیان ورزنه گفت:

    انشاالله هرچه که به صلاح کشور و مردم باشه رقم خواهد خورد.
    ولی یه سوال از این کارشناس دا رم
    آیا پرداخت سود سهام به اصطلاح عدالت تا شب انتخابات مصداق خرید رای نبود؟؟؟

  2. سلام ازخواننده محترمی که سئوال کردندراجع به اقدام دولت قبل درآستانه انتخابا ت درخصوص پرداخت سودسهام عدالت اولا ازاینکه مطالب بنده رادقت نموده ایدتشکر میکنم ثانیاضمن دفاع ازاقدامات ارزشمنددولت قبل که بارهاموردتأییدرهبرمعظم انقلاب قرارگرفت مانندحرکت ارزشمندمسکن مهرو……اقدامات اشتباه وخطاهای دولت قبل رادفاع نمیکنم وبلکه درمقاطع مختلف نقدکرده ام اماشماخواننده عزیزمنصفانه قضاوت کنیدآیامطالبی که بنده درخصوص هسته ای گفته ام بامطلب شماقابل مقایسه هست ؟ یعنی اهمیت حفظ چرخه ی کامل سوخت هسته ای که حاصل رنج مردم درسالهای گذشته وتقدیم شهای عزیزی مانندشهریاری ,احمدی روشن و…… ودستاوردهای بزرگ علمی یابه دست آوردن چند رأی برای مجلس یا……ولی خواست ودعای من هم همان دعای شماست انشاالله هرچه که به صلاح کشور وحفظ آرمانهای انقلاب وشهدا وباحفظ خطوط قرمزترسیم شده ازسوی امام خامنه ایست تحقق یابدموفق باشید . محمودمعلمی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.